Abonament do lamusa

PO planuje rewolucję w systemie finansowania mediów publicznych. Chce zlikwidować abonament RTV, a pieniądze na programy misyjne wygospodarować z budżetu państwa

Aktualizacja: 16.11.2007 03:06 Publikacja: 16.11.2007 02:21

Abonament do lamusa

Foto: Rzeczpospolita

– Przygotowujemy ogromny projekt zmian w publicznych mediach. Likwidacja abonamentu jest jednym z jego elementów. Rozważamy prywatyzację i przedefiniowanie roli, jaką dziś odgrywają media – mówi “Rz” Zbigniew Chlebowski, szef Klubu PO. Dodaje, że projekt nie jest jeszcze ukończony, więc nie może powiedzieć, jaka będzie nowa misja radia czy telewizji ani czy któreś z nich i w jaki sposób zostanie sprywatyzowane. – Mogę zapewnić, że likwidacja abonamentu nie oznacza zastąpienia go w całości dotacją z budżetu państwa – stwierdził Chlebowski. – Publiczne pieniądze pójdą wyłącznie na realizację programów misyjnych. W jego ocenie będzie to nie więcej niż kilka milionów złotych.

Duża dotacja z budżetu państwa nie jest możliwa, bo w kasie państwa nie zostały zabezpieczone środki na ten cel. – Projekt przyszłorocznej ustawy budżetowej jest napięty, nie ma tam wolnego miliarda – wyjaśnia Jakub Lutyk, rzecznik resortu finansów.

Przychody z abonamentu maleją od 2003 roku. W ubiegłym roku wyniosły 889 mln zł, o 0,5 proc. mniej niż rok wcześniej, bo abonament płaci mniej niż połowa polskich gospodarstw i tylko 5 proc. firm. Jest on jednak ważnym źródłem wpływów, zwłaszcza dla Polskiego Radia, które w zeszłym roku w 73 proc. utrzymywało się właśnie z abonamentu (TVP – w 28 proc.).

– W przypadku likwidacji abonamentu nie obejdzie się bez prywatyzacji Polskiego Radia, likwidacji jego części lub usamorządowienia go. Inna sytuacja jest w TVP. Jeżeli chce się zachować telewizję publiczną, trzeba wzmocnić jej misyjność, przynajmniej do czasu prywatyzacji lub likwidacji. Państwowa telewizja bez abonamentu, która ma prawo do nadawania reklam, oznacza państwową telewizję komercyjną – mówi Andrzej Zarębski, medioznawca. Niemiecka telewizja publiczna nie może np. nadawać reklam w święta i w najlepszym czasie reklamowym, a brytyjska BBC w ogóle reklam nie nadaje.

Poprzedni rząd chciał, żeby ściągalność abonamentu kontrolował urząd skarbowy. Zarębski wylicza inne pomysły: możliwość odliczania zapłaconego abonamentu od podatku, podatek dla użytkowników odbiorników, przypisanie abonamentu do adresu, a nie do osoby.

Zdaniem Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej z PO obecny system trzeba zmienić, bo jest niezgodny z regułami obowiązującymi w Unii Europejskiej. – Bruksela zezwala na pomoc publiczną wyłącznie wtedy, gdy realizowana jest misja publiczna – wyjaśnia posłanka. – U nas abonament jest ściągany z pieniędzy podatników i ginie w worku bez dna.

– Przygotowujemy ogromny projekt zmian w publicznych mediach. Likwidacja abonamentu jest jednym z jego elementów. Rozważamy prywatyzację i przedefiniowanie roli, jaką dziś odgrywają media – mówi “Rz” Zbigniew Chlebowski, szef Klubu PO. Dodaje, że projekt nie jest jeszcze ukończony, więc nie może powiedzieć, jaka będzie nowa misja radia czy telewizji ani czy któreś z nich i w jaki sposób zostanie sprywatyzowane. – Mogę zapewnić, że likwidacja abonamentu nie oznacza zastąpienia go w całości dotacją z budżetu państwa – stwierdził Chlebowski. – Publiczne pieniądze pójdą wyłącznie na realizację programów misyjnych. W jego ocenie będzie to nie więcej niż kilka milionów złotych.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie