Rośnie rywal dla tradycyjnych portali

Po serwisach społecznościowych przyszła moda na portale wiedzy. Jest ich coraz więcej i w szybkim tempie zdobywają tysiące nowych użytkowników

Aktualizacja: 09.05.2008 15:35 Publikacja: 09.05.2008 09:35

Rośnie rywal dla tradycyjnych portali

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 16,5 tys. specjalistycznych tekstów, raportów, analiz – to oferta portalu wiedzy Expertia.pl. To internetowe przedsięwzięcie katowickiego wydawnictwa Elamed, działającego od 16 lat. Podobnych portali wiedzy jest w polskim Internecie coraz więcej – od Nowoczesnej Firmy przez RepXpert po znaną wszystkim Wikipedię.

– Postawiliśmy nie na informacje i ciekawostki, którymi Internet jest przepełniony, ale na treści pogłębione, reprezentujące odpowiedni poziom merytoryczny, i na współpracę z ekspertami – powiedziała „Rz” Agnieszka Stec-Gadomska, menedżer ds. PR w firmie Elamed. – Pierwsze tygodnie funkcjonowania portalu są obiecujące, notujemy ciągły wzrost liczby użytkowników – dodała.

Expertia.pl skoncentrowała się na kilku dziedzinach wiedzy, m.in. medycznej, pozyskała do współpracy prof. Zbigniewa Religę, ośrodek kardiochirurgii w Zabrzu, Uniwersytet Śląski. Wydawca liczy na rosnące wpływy z reklamy online, w miarę jak portal zdobywać będzie użytkowników.

O wykrystalizowanym modelu biznesowym można mówić w przypadku dużo dłużej działającego portalu Nowoczesna Firma (NF.pl). Skierowany jest do przedsiębiorców i menedżerów. Od stycznia ubiegłego roku liczba jego użytkowników powiększyła się ponaddwukrotnie, do 463 tys. miesięcznie. Na stronach portalu emitowane są reklamy (to efekt m.in. współpracy z ARBOmedia, jedną z największych sieci reklamy online). Co więcej, NF.pl jest także platformą, na której sprzedawane są usługi związane z prowadzeniem firm (np. szkoleniowe). Roczna wartość tych transakcji sięga już 100 mln zł.

Serwis RepXpert dla profesjonalistów zajmujących się eksploatacją i obsługą samochodów ciężarowych udostępnia m.in. raporty o rynku motoryzacyjnym, prowadzi centrum kompetencji, prezentuje technologie itd.

– Z badań wynika, że 31 proc. firm transportowych czerpie wiedzę z Internetu, dlatego powstała polska wersja serwisu RepXpert, który najpierw funkcjonował w językach niemieckim i angielskim – podkreśla Alfred Franke z MotoFocus.pl, która zajmuje się polską edycją portalu.

– To przyszłościowy kierunek rozwoju witryn – uważa Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu. – Ale wątpliwe jest, aby mogły się utrzymać tylko z opłat za fachowe treści. Silą rzeczy będą rywalizować o pieniądze z reklamy internetowej – dodaje. Pionierem portali wiedzy jest Wikipedia, z której w Polsce korzysta miesięcznie 5,9 mln użytkowników.

Ponad 16,5 tys. specjalistycznych tekstów, raportów, analiz – to oferta portalu wiedzy Expertia.pl. To internetowe przedsięwzięcie katowickiego wydawnictwa Elamed, działającego od 16 lat. Podobnych portali wiedzy jest w polskim Internecie coraz więcej – od Nowoczesnej Firmy przez RepXpert po znaną wszystkim Wikipedię.

– Postawiliśmy nie na informacje i ciekawostki, którymi Internet jest przepełniony, ale na treści pogłębione, reprezentujące odpowiedni poziom merytoryczny, i na współpracę z ekspertami – powiedziała „Rz” Agnieszka Stec-Gadomska, menedżer ds. PR w firmie Elamed. – Pierwsze tygodnie funkcjonowania portalu są obiecujące, notujemy ciągły wzrost liczby użytkowników – dodała.

Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu