Dobre perspektywy dla kanałów tematycznych wynikają przede wszystkim z rosnącego nasycenia rynku płatną telewizją, którą dziś odbiera ok. 60 proc. gospodarstw domowych. Zwiększać się będzie również sama liczba dostępnych za ich pośrednictwem satelitarnych kanałów tematycznych. Rynek kanałów ulega rozdrobnieniu, a widz z dostępem do kablówki albo platformy cyfrowej ma coraz większy wybór. Dlatego, choć największe kanały ogólnotematyczne wciąż przyciągają przed telewizory gros ogólnopolskiej widowni, ich pozycja na rynku oglądalności powoli słabnie. Jeszcze w 2007 roku udział w widowni siedmiu kanałów nadawanych naziemnie (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV Puls i TV 4) łącznie wynosił 81,92 proc. Rok później spadł już jednak do 78,56 proc. – wynika z danych instytutu AGB Nielsen Media Research.

Wśród wielkiej czwórki, czyli TVP 1, TVP 2, TVN i Polsatu, udział w widowni w całym 2008 roku w porównaniu z wynikiem z 2007 roku poprawił tylko TVN. W tym samym czasie z 11,44 proc. do 15,13 proc. wzrósł natomiast udział w rynku oglądalności monitorowanych przez AGB satelitarnych kanałów tematycznych.

W 2007 roku instytut badał widownię programów 61 stacji, a w ubiegłym roku już 75. To jednak i tak nie wszystkie, bo nie każda stacja jest monitorowana. Ich liczba stale się zwiększa i nawet w tym roku, mimo gospodarczego spowolnienia, będą powstawać nowe. Np. Polsat już zapowiedział, że pracuje nad kanałami filmowym i dziecięcym, a SPI International Polska, właściciel kanałów Kina Polska, Filmbox i NonStop Kino, chce według Presserwisu niebawem ruszyć ze stacją Filmbox Action i z kanałem dla kobiet.