Mediowy rynek odbije się w 2011 roku

TVN i Agora zamkną II kwartał spadkiem zysków. Analitycy spodziewają się, że mediowy rynek w Polsce, a wraz z nim spółki z branży, zacznie rosnąć dopiero za dwa lata

Publikacja: 08.08.2009 05:25

Zdaniem ekspertów w II kwartale Agora i TVN wykażą spadki zysku. Ten rok obie firmy według analityków zamkną jednak na plusie. – Agora, pod warunkiem że nie zaskoczy – jak to miało miejsce w ubiegłym roku – żadnym odpisem – mówi „Rz” Sobiesław Pająk z domu maklerskiego IDM SA. Podobne prognozy są dla TVN, która zyska na umacnianiu się złotego.

– Przy naszych przewidywaniach wzrostu PKB na poziomie 1 proc. w przyszłym roku nie należy się spodziewać wielkich zwyżek na rynku telewizyjnym. Przychody telewizji z reklam mogą jeszcze spadać. Kryzys dotarł do telewizji późno i trudno oczekiwać, żeby się skończył za chwilę. W 2011 roku spodziewam się już wzrostu rynku telewizyjnego. Chyba że otoczenia gospodarcze czymś zaskoczy – mówi „Rz” Waldemar Stachowiak z Ipopema Securities.

[wyimek]7,43 mld zł wyniesie wartość polskiegorynku reklamy w tym roku, podała firma ZenithOptimedia[/wyimek]

TVN pomoże rozwijająca się platforma cyfrowa „n”. – Spodziewamy się, że wpływy TVN w 2011 r. gwałtownie wzrosną w wyniku wyniku odbudowywania się rynku reklamy telewizyjnej, ale także w wyniku osiągnięcia zyskowności przez platformę „n” – uważają analitycy z ING Securities. Według Stachowiaka „n” osiągnie rentowność na poziomie EBITDA w przyszłym roku, a na poziomie netto w 2011 roku.

Prognozy dla rynku prasy są mniej optymistyczne. Według raportu analityków ING Securities zwyżek nie będzie tam przed 2011 rokiem, a w dodatku poprzedzą je duże spadki. – Spodziewamy się 25-proc. spadku wpływów z reklamy w gazetach w tym roku, 10-proc. w przyszłym i odbicia rynku o 5 proc. w latach 2011 i 2012 – napisali w lipcowym raporcie. Agora wciąż zamierza zmienić strukturę przychodów, tak by w 2011 r. większość z nich pochodziła spoza rynku gazet. – Moim zdaniem spadki na rynku reklamy prasowej nie ustaną, ale unormują się dopiero w 2011 r. Już w przyszłym roku powinny być też znacznie mniejsze niż w tym. W przyszłym roku powtórzenie tegorocznych wyników dla Agory będzie możliwe, bo na jej wynikach będą się odbijać skutki podwyżek cen „Gazety Wyborczej” i obniżki kosztów wprowadzane w grupie – uważa Sobiesław Pająk.

Średnia prognoz analityków giełdowych ankietowanych przez agencję Reutera wskazuje na to, że w II kwartale zysk netto Agory spadł o ponad połowę, do 9,8 mln zł, przychody wydawcy „Gazety Wyborczej” obniżyły się o ok. 15 proc., do 292,6 mln zł, a EBITDA – o prawie 40 proc., do 31,1 mln zł. To przede wszystkim skutek załamania na rynku reklamy.

Ten sam czynnik miał wpływ na wyniki TVN. Według przewidywań analityków zysk netto telewizyjnej spółki w II kwartale spadł o ponad 40 proc., do 120,7 mln zł, EBITDA o prawie 40 proc., do 152 mln zł, ale przychody wzrosły o ok. 11 proc., do 610,8 mln zł, dzięki rozwijającej się platformie „n”.

TVN i Agora opublikują wyniki za II kwartał w najbliższy czwartek.

Zdaniem ekspertów w II kwartale Agora i TVN wykażą spadki zysku. Ten rok obie firmy według analityków zamkną jednak na plusie. – Agora, pod warunkiem że nie zaskoczy – jak to miało miejsce w ubiegłym roku – żadnym odpisem – mówi „Rz” Sobiesław Pająk z domu maklerskiego IDM SA. Podobne prognozy są dla TVN, która zyska na umacnianiu się złotego.

– Przy naszych przewidywaniach wzrostu PKB na poziomie 1 proc. w przyszłym roku nie należy się spodziewać wielkich zwyżek na rynku telewizyjnym. Przychody telewizji z reklam mogą jeszcze spadać. Kryzys dotarł do telewizji późno i trudno oczekiwać, żeby się skończył za chwilę. W 2011 roku spodziewam się już wzrostu rynku telewizyjnego. Chyba że otoczenia gospodarcze czymś zaskoczy – mówi „Rz” Waldemar Stachowiak z Ipopema Securities.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie