Reklama

Starta nettto TVN

Spółka mocno odczuła niekorzystne wahania kursów walut

Publikacja: 12.08.2010 21:29

Starta nettto TVN

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

TVN znów podpadł z powodu „n”. [link=http://www.parkiet.com/artykul/958108_TVN_znow_podpadl_z_powodu__n_.html" target="_blank]Czytaj w "Parkiecie"[/link]

Analitycy skrytykowali zwłaszcza sposób, w jaki osiągnięty został pozytywny wynik platformy „n”. Zgodnie z obietnicą zarządu platforma ma w tym roku osiągnąć pozytywną EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) przez dwa kwartały z rzędu – od tego zależy korekta ceny jej zakupu w macierzystym ITI. W czwartym kwartale na pewno nie uda jej się tego osiągnąć (wtedy wszystkie platformy w Polsce ponoszą wysokie koszty, bo inwestują najwięcej w promocje dla nowych klientów), musi więc wykazać się pozytywnym wskaźnikiem w drugim i trzecim. Na koniec I kwartału EBITDA platformy wyniosła 0,8 mln zł, podczas gdy w I kwartale była jeszcze ujemna i wynosiła minus 25 mln zł. – To papierowy wynik osiągnięty dzięki uzyskaniu 15 mln zł pozytywnych dla „n” jednorazowych zysków – komentuje anonimowo jeden z analityków.

Jak podał TVN, 9 mln zł w II kwartale dało „n” częściowe odwrócenie rezerw, a 6 mln zł – sprzedaż zbędnych, przestarzałych dekoderów do odbioru sygnału platformy. Markus Tellenbach, prezes grupy TVN, przyznał, że w kolejnym kwartale korzystnych dla „n” wydarzeń jednorazowych o takiej skali już się spodziewać nie należy. TVN liczy, że wprowadzona w czerwcu podwyżka cen pakietów „n” o 6 zł pomoże grupie podnieść średni przychód na abonenta w III kwartale i zapewni utrzymanie EBITDA powyżej zera.

Skonsolidowane przychody grupy TVN w II kwartale wyniosły 658,22 mln zł wobec 580,01 mln zł rok wcześniej, a strata netto 98,03 mln zł wobec 148,99 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus analityków odpytanych przez PAP zakładał mniejszą stratę netto (na poziomie 52,4 – 97,0 mln zł), przy czym analitycy już uwzględniali niekorzystne dla TVN wahania kursów walut i możliwość przeszacowania denominowanego w euro długu spółki. Tylko na różnicach kursowych TVN stracił w II kwartale 172 mln zł. – Wszyscy oczekiwali, że TVN przebije konsensus – przyznaje Piotr Grzybowski, analityk DI BRE. W rezultacie kurs TVN spadł wczoraj o 2,23 proc., do 17,5 zł.

Liczba abonentów platformy „n” (bez klientów bezabonamentowej Telewizji na Kartę) po I kwartale wzrosła do 730 tys. (czyli netto o 6 tys. osób). TVN podtrzymał swoje prognozy dla „n” na ten rok i zapowiedział, że całorocznie ma być na plusie na poziomie EBITDA w 2011 roku. Podtrzymał też szacunki wzrostu swoich wpływów z reklamy telewizyjnej w tym roku (3 – 5 proc.), uważane przez rynek za konserwatywne kiedy dom mediowy Starlink podał, że w II kwartale cały rynek reklamy telewizyjnej wzrósł rok do roku o 8,5 proc. – Ja oczekiwałbym raczej w TVN całorocznie dynamiki przychodów z reklam telewizyjnych bliżej 5 proc., może nawet 6 proc. – mówi Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA.

Reklama
Reklama

Piotr Walter, wiceprezes TVN odpowiedzialny za segment telewizyjny grupy, zapowiedział, że w tym roku rentowny powinien być już na poziomie EBITDA kanał TVN CNBC Biznes (grupa wydłużyła mu trwający standardowo dwa lata czas na osiągnięcie rentowności), ale TVN Warszawa nie ma jeszcze na to szans.

Choć w planach na ten rok nie ma nowych stacji, Walter potwierdził pojawiające się w mediach informacje, że TVN zastanawia się nad kolejnymi kanałami tematycznymi, m. in. nadającymi bajki. – Nie byłaby to jedna stacja, o której myślelibyśmy w pierwszej kolejności – podkreślił. Na koniec II kwartału TVN miał na koncie 655 mln zł gotówki, co zdaniem dyrektora finansowego spółki w innych warunkach na rynku oznaczałoby zbyt wysoką płynność. Jak zapewnia Markus Tellenbach, TVN nie ma jednak w planach inwestycji za granicą lub przejęć.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

TVN znów podpadł z powodu „n”. [link=http://www.parkiet.com/artykul/958108_TVN_znow_podpadl_z_powodu__n_.html" target="_blank]Czytaj w "Parkiecie"[/link]

Analitycy skrytykowali zwłaszcza sposób, w jaki osiągnięty został pozytywny wynik platformy „n”. Zgodnie z obietnicą zarządu platforma ma w tym roku osiągnąć pozytywną EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) przez dwa kwartały z rzędu – od tego zależy korekta ceny jej zakupu w macierzystym ITI. W czwartym kwartale na pewno nie uda jej się tego osiągnąć (wtedy wszystkie platformy w Polsce ponoszą wysokie koszty, bo inwestują najwięcej w promocje dla nowych klientów), musi więc wykazać się pozytywnym wskaźnikiem w drugim i trzecim. Na koniec I kwartału EBITDA platformy wyniosła 0,8 mln zł, podczas gdy w I kwartale była jeszcze ujemna i wynosiła minus 25 mln zł. – To papierowy wynik osiągnięty dzięki uzyskaniu 15 mln zł pozytywnych dla „n” jednorazowych zysków – komentuje anonimowo jeden z analityków.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama