Rozpędzone e-booki wesprą rynek książki

Technologie. Polacy polubili e-booki. Nasz rynek wzrośnie w ciągu najbliższych pięciu lat bardziej niż globalny, bo aż 11-krotnie. Pomoże moda na e-czytniki

Publikacja: 21.06.2012 05:09

Biblioteka

Biblioteka

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Z prognoz PwC wynika, że miedzy 2011 i 2016 rokiem wpływy z elektronicznych książek (razem z podręcznikami) wzrosną w Polsce z 10 mln dol. do 106 mln dol. przy równoczesnym spadku wpływów ze sprzedaży papierowych książek liczonych łącznie z audiobookami (patrz wykres).

– Wiemy od wydawców, że digitalizują swoje zasoby na potęgę – przyznaje Grażyna Szarszewska-Kuhl, dyrektor generalna Polskiej Izby Książki. Jej zdaniem szacunki PwC są realne. Przeszkodą w rozwoju rynku jest wprawdzie nadal piractwo, ale raz zmienionej filozofii wydawców już raczej się nie odwróci. – Branżą wstrząsnęła publiczna debata związana z ACTA. Wielu wydawców zrozumiało w tym czasie, że nawet ryzykując, trzeba szybko wchodzić w ten obszar działalności – mówi Szarszewska-Kuhl.

Nasz rynek e-booków będzie rósł znacznie szybciej niż globalny, który zdaniem PwC zwiększy się z 5,5 mld dol. w 2011 roku do 20,8 mld dol. w 2016 roku. E-booki będą wtedy przynosiły już 18 proc. przychodów całego rynku książek na świecie (obecnie przynoszą ok. 5 proc. globalnych przychodów). – Ten trend jest szczególnie widoczny w Polsce, gdzie przy marazmie na rynku książki tradycyjnej prognozuje się 11-krotny wzrost wydatków na książki elektroniczne. Tak gwałtowna zmiana zachowań konsumenckich wskazuje, że rynek polski – z ponad 10-proc. udziałem w całkowitej wartości rynku książki – jest jednym z bardziej pochłoniętych rewolucją cyfrową – zauważa Tomasz Prucnal, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Z głośnych badań o drugim obiegu treści w sieci, jakie na początku roku ogłosiło Centrum Cyfrowe Projekt Polska, wynika, że wśród osób aktywnie korzystających z Internetu i dóbr kultury jedna trzecia w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie czytała e-booki.

ok. 15 tys. polskojęzycznych e-booków mają w ofercie elektroniczne księgarnie

Reklama
Reklama

Z punktu widzenia wydawców w rozwoju rynku e-booków wciąż pozostaje jednak nierozwiązana jedna bardzo ważna kwestia: wysoki VAT na elektroniczne książki. W Polsce wynosi 23 proc. przy 5-procentowej stawce, jaką objęte są „tradycyjne" książki.

To problem całej Europy, bo unijna dyrektywa o VAT zezwala na obniżanie podstawowej stawki VAT w przypadku książek i prasy, ale tylko tych wydawanych na nośnikach fizycznych. Usługi świadczone drogą elektroniczną, do których zaliczają się e-booki, objęte są stawką podstawową.

To jednak da się zmienić. Na kwietniowej debacie „Rz" na temat cyfryzacji w Polsce Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji, zapowiedział, że Polska postara się to zmienić, modyfikując definicje e-booka. Na razie do żadnych zmian nie doszło, ale PIK bierze udział w pracach, które mogą tym zaskutkować. – Nadal toczymy bój o VAT. Podobnie dzieje się w innych krajach europejskich, więc myślę, że niedługo coś w tej sprawie w Europie pęknie. W resorcie administracji i cyfryzacji oraz dziedzictwa narodowego i kultury pracujemy również nad tym w ramach warsztatów obejmujących monstrualny pakiet zmian w wielu obszarach prawa – mówi Grażyna Szarszewska-Kuhl.

Problemem czytelników jest z kolei stosunkowo mały wybór tytułów e-booków. 64 proc. badanych, którzy ściągają darmowe e-booki z sieci, przyznało w badaniach dotyczących drugiego obiegu treści, że to właśnie lepsza oferta jest powodem ściągania darmowych (często zapewne nielegalnych) e-booków z sieci.

Problemem nie jest natomiast dostęp do urządzeń, na których można takie książki czytać. Według Wydawnictwa Otwartego w Polsce jest dziś na rynku niecałe 100 tys. e-czytników,  z czego więcej niż połowę stanowią amerykańskie urządzenia Kindle.

Elektroniczne księgarnie szybko wprowadzają nowe formaty i zabezpieczenia, ułatwiające czytanie e-booków na najpopularniejszych wśród czytelników urządzeniach (niewygodny kod DRM zastępują niewidoczne dla czytelnika znaki wodne).

Reklama
Reklama

Prasa także coraz bardziej cyfrowa

Rośnie sprzedaż tygodników społeczno-politycznych

Wśród magazynów, do których zaliczają się tygodniki, eksperci PwC także spodziewają się bardzo szybkiego zwrotu wpływów z cyfrowych edycji. Polskie wpływy z cyfrowych magazynów wzrosną między 2011 i 2016 rokiem z 2 do 29 mln dol.

W Polsce nie można na razie jednak jeszcze wliczać do najbardziej strategicznych wskaźników sprzedaży np. subskrypcji hasłowanych witryn WWW gazet i magazynów.

W USA, gdzie zezwoliło na to ABC Bureau of Circulation, wydawcy odczuli natychmiastową poprawę sytuacji: w wielu przypadkach przestała spadać liczba sprzedanych przez nich egzemplarzy gazet i magazynów.

1,24 mln egzemplarzy tygodników opinii sprzedawało się średnio w kwietniu wg ZKDP

Najnowsze wyniki sprzedażowe tygodników wskazują jednak, że i bez tego łączna sprzedaż 11 największych ogólnopolskich tygodników opinii w wersji papierowej i elektronicznej wzrosła o 4,7 proc., do 1,24 mln egz. – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazującego tzw. rozpowszechnianie płatne razem.

Reklama
Reklama

Sprzedażowe wyniki poprawiły „Uważam Rze. Inaczej pisane" – o 8,7 proc., do 144,8 tys. egz., „Newsweek Polska" – o 44 proc., do 152,7 tys. egz., „Polityka" – o 3 proc., do 138,3 tys. egz., publikujący przedruki „Tygodnik Angora": o 1,1 proc., do 354,3 tys. egz., „Tygodnik Powszechny": o 4,7 proc., do 25,1 tys. egz., oraz „Wprost" – o 18,7 proc., do 132,2 tys. egz.

Pozostałe tytuły odnotowały spadki sprzedaży. Publikujące przedruki z prasy zagranicznej „Forum" straciło 8,5 proc. i sprzedawało średnio 16,7 tys. egz., wynik „Gazety Polskiej" obniżył się o 15,2 proc., do 69,3 tys. egz., "Gościa Niedzielnego o 2,8 proc., do 154,5 tys. egz., „Przeglądu" spadł o 0,3 proc., do 22,6 tys. egz., a „Przekroju": o 34 proc., do 28,3 tys. egz.

PwC
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama