Reklama
Rozwiń

LTE nie tylko dla gigantów

Po Plusie, Orange, T-Mobile i Play ultraszybki Internet chcą także wdrażać małe telekomy i samorządy

Publikacja: 30.08.2012 00:41

LTE nie tylko dla gigantów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Bez Internetu, szczególnie mobilnego, pracy nie wyobraża sobie 90 proc. białych kołnierzyków, w tym menedżerów – wynika z najnowszego badania firmy Ericsson, szwedzkiego dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej. – Epoka encyklopedii minęła bezpowrotnie. 70 proc. polskich użytkowników mobilnego Internetu twierdzi, że usługa jest im potrzebna do nieustannego połączenia z siecią – mówi Katarzyna Pąk, dyrektor działu komunikacji marketingowej w polskiej części Ericssona.

To dlatego operatorzy modernizują sieci: grupa Polkomtelu, Polska Telefonia Cyfrowa i Centertel wydadzą na ten cel w ciągu dwóch–trzech lat około 4 mld zł.

Znaczącą część tej kwoty pochłoną wydatki na najnowszą technologię ultraszybkiej mobilnej transmisji danych – LTE (ang. Long Term Evolution), którą polskie firmy wdrażają jako jedne z pierwszych na świecie. W zależności od rozstrzygnięcia przetargu na częstotliwości 1800 MHz do grona podmiotów inwestujących w LTE dołączyć może P4 (Play). Na razie polski szlak LTE przecierają Polkomtel i Cyfrowy Polsat, spółki miliardera Zygmunta Solorza-Żaka. Oferują usługę, reklamując ją pod hasłem „najszybszy Internet na świecie". Według wiceprezesa Polkomtelu Wojciecha Pytla LTE odpowiada już za 50 proc. sprzedaży Internetu przez Plusa.

Według ustaleń „Rz" nie tylko telekomunikacyjni giganci szykują się do budowy sieci ultraszybkiego mobilnego Internetu LTE. Są w tej grupie także małe i średnie firmy oraz samorządy, które snują plany zapełnienia tzw. białych plam, czyli miejsc na mapie, gdzie Internetu nie ma wcale.

– Tylko w Polsce pracujemy nad kilkunastoma projektami LTE, w których zleceniodawcami są mali operatorzy i jednostki samorządu terytorialnego – mówi „Rz" Sylwester Chojnacki, menedżer ds. rozwiązań bezprzewodowych w Huawei Polska. Także Ericsson szykuje się do ogłoszenia kontraktu z mniejszym operatorem.

Reklama
Reklama

Co ciekawe, operatorzy i samorządy próbują wykorzystywać do LTE częstotliwości, które były wcześniej przeznaczone dla technologii radiowej WiMax. To szansa dla wielu operatorów, którzy w ostatnich latach zaopatrzyli się np. w pasmo z zakresu 3,6–3,8 GHz. Ma je np. Milmex Systemy Komputerowe. Firma ta inwestycje w LTE planuje na 2013 rok. Sfinansuje je m.in. z emisji obligacji, które we wrześniu zadebiutują na giełdowym Catalyście.

Natomiast szczeciński Espol, operator obsługujący kilkadziesiąt tysięcy abonentów, w tym firmy i urzędy, zakończył niedawno testy technologii chińskiej firmy. – Jeszcze nie wiemy, czy ją kupimy. Rozmawiamy też z innymi dostawcami: spółkami izraelskimi czy amerykańskimi. Myślę, że decyzję podejmiemy do końca roku – mówi Arkadiusz Gralak, prezes Espolu. – Wiele zależy też od tego, czy zdobędziemy dofinansowanie z regionalnych funduszy. Staramy się o kilkadziesiąt milionów złotych – dodaje.

Za te środki firma zbuduje sieć, która pokryje częściowo białe plamy w regionie pomorskim. Około 40 proc. wartości inwestycji pójdzie właśnie na technologię LTE.

komentarz >B2

Bez Internetu, szczególnie mobilnego, pracy nie wyobraża sobie 90 proc. białych kołnierzyków, w tym menedżerów – wynika z najnowszego badania firmy Ericsson, szwedzkiego dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej. – Epoka encyklopedii minęła bezpowrotnie. 70 proc. polskich użytkowników mobilnego Internetu twierdzi, że usługa jest im potrzebna do nieustannego połączenia z siecią – mówi Katarzyna Pąk, dyrektor działu komunikacji marketingowej w polskiej części Ericssona.

To dlatego operatorzy modernizują sieci: grupa Polkomtelu, Polska Telefonia Cyfrowa i Centertel wydadzą na ten cel w ciągu dwóch–trzech lat około 4 mld zł.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama