Zaostrzy się walka o odbiorców muzyki i filmów w Internecie

W lutym do Polski wejdzie serwis muzyczny Spotify, ale kolejnych graczy raczej nie ma się już co spodziewać – uważa szef Ipli i Muzo. Na rynku wideo w sieci ich właściciel Redefine nastawia się na rywalizację z YouTube'em.

Publikacja: 17.12.2012 01:35

Zaostrzy się walka o odbiorców muzyki i filmów w Internecie

Foto: Bloomberg

Oferujące globalnie ponad 20 mln piosenek Spotify, z którego na świecie korzysta ponad 20 mln ludzi (w tym 5 mln płacących), wkroczy do Polski tuż po tym, jak działalność poważnie ograniczy serwis Last.fm. Właśnie podał, że w połowie stycznia zrezygnuje z oferowania darmowego streamingu radiowego.  Branża interpretuje to jako ruch ograniczający koszty (za utwory nadawane w internetowym radiu trzeba płacić tantiemy), na który właściciel Last.fm (koncern CBS) zdecydował się po latach inwestycji w serwis.

Zdaniem Marcina Pery, prezesa spółki Redefine (należy do niej serwis muzyczny Muzo i filmowy Ipla), na polskim rynku nie należy się już spodziewać więcej nowych graczy wśród serwisów muzycznych w sieci.

– Zdziwiłbym się, gdyby ktoś odważył się tu jeszcze startować. No chyba że w zupełnie innym modelu.  Bo w modelu polegającym na współpracy z dużym operatorem telekomunikacyjnym po prostu nie ma w już w Polsce miejsca – mówi w rozmowie z „Rz".

Deezer, który zadebiutował w Polsce w tym roku, ma partnerstwo z Orange, Muzo – z Polkomtelem (obie firmy należą do mediowo-telekomunikacyjnego imperium Zygmunta Solorza-Żaka), skandynawski WiMP (wystartował w Polsce w grudniu) według informacji „Rz" będzie współpracował z Playem, a Spotify na innych rynkach współpracuje z T-Mobile, więc zapewne i tu zdecyduje się na taki model.

Operatorzy skłaniają się ku takiej współpracy, bo cyfrowe audytorium rośnie. Zdaniem Marcina Pery w Polsce cyfrowej muzyki słucha już 5–6 mln ludzi. Na świecie samych tylko subskrybentów serwisów z muzyką na koniec ubiegłego roku było już według Międzynarodowego Stowarzyszenia Branży Fonograficznej (IFPI) 13,4 mln.

Wejścia nowych graczy Redefine spodziewa się natomiast, choć nieprędko, na rynku internetowego wideo, który także szybko w Polsce rośnie. – Myślę, że start Netfliksa w Polsce to nie jest perspektywa najbliższych trzech lat. Bardziej obawiam się teraz YouTube'a. To agresywny gracz, który ma inną politykę zdobywania treści i w związku z tym może się okazać bardzo groźny – mówi Marcin Pery.

Jego zdaniem gdyby w 2013 r. na rynku reklamy wideo wskutek kryzysu doszło do wojny cenowej, YouTube miałby w pewnych kwestiach przewagę. – Nie ponosi kosztów zamawiania treści. Rozlicza się za nie w modelu aukcyjnym z użytkownikami, ale – w przeciwieństwie do innych serwisów wideo – nie gwarantuje im przychodów z reklam, a reklamodawcom nie zapewnia odpowiedniego kontekstu, precyzyjnie dopasowanego do promowanych marek – uważa.

Mająca 3 mln użytkowników Ipla ma w większym stopniu uzyskiwać przychody spoza reklamowego rynku (stanowią ok. 90 proc. wszystkich), ale nie ma projektu zamieniania jej w serwis całkowicie płatny. W planach jest natomiast pakietowanie jej oferty z ofertą Cyfrowego Polsatu.

Oferujące globalnie ponad 20 mln piosenek Spotify, z którego na świecie korzysta ponad 20 mln ludzi (w tym 5 mln płacących), wkroczy do Polski tuż po tym, jak działalność poważnie ograniczy serwis Last.fm. Właśnie podał, że w połowie stycznia zrezygnuje z oferowania darmowego streamingu radiowego.  Branża interpretuje to jako ruch ograniczający koszty (za utwory nadawane w internetowym radiu trzeba płacić tantiemy), na który właściciel Last.fm (koncern CBS) zdecydował się po latach inwestycji w serwis.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie