Android zalewa świat. Według danych firmy IDC w ostatnim kwartale 2012 roku ponad 70 proc. smartfonów i 22 proc. tabletów działało w oparciu o tę należącą do Google'a platformę. Teraz do sztafety producentów urządzeń z Androidem dołącza HP, który pracuje nad własnym tabletem lub nawet smartfonem z tym systemem operacyjnym – donosi serwis CNBC.com.
HP na rynku mobilnym
HP, lider rynku komputerów na świecie, ma nie lada problem z podbojem branży urządzeń mobilnych. Wypuszczony na rynek w 2011 roku tablet HP TouchPad nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Działał w oparciu o mało popularny system webOS, stworzony przez firmę Palm przejętą przez HP w 2010 roku. Półtora roku temu koncern ogłosił jednak, że wycofuje się z produkcji urządzeń mobilnych i rozpoczął wyprzedaż TouchPadów, które znajdowały nabywców w rekordowym tempie, stając się jednym z bestsellerów w 2011 roku. Potem jednak cofnięto decyzję odejścia od tabletów i HP podjęło ich produkcję dla biznesu. A ci klienci, którzy kupili TouchPady, zyskali możliwość zainstalowania na nich systemu Android w miejsce webOS.
Z tego punktu widzenia nie dziwi więc, że HP mógł się zdecydować na wypuszczenie na rynek tabletu z firmowo zainstalowanym Androidem. Zdaniem serwisu The Verge do premiery tego urządzenia może dojść w ciągu najbliższych kilku tygodni. Rynek spekuluje również na temat rychłej premiery smartfonu HP z Androidem, choć zaprzeczyła temu oficjalnie Meg Whitman, dyrektor generalna firmy.
Android nieubłaganie dąży ku dominacji na światowym rynku smartfonów i tabletów. Powód? Jest to platforma bezpłatnie udostępniana producentom przez firmę Google, a to bardzo obniża cenę końcową urządzeń z tym systemem. Ponadto Google nie stawia minimalnych wymagań sprzętowych przed firmami chcącymi wytwarzać tablety i smartfony z Androidem. Dlatego gadżety z tym systemem produkują zarówno tacy giganci jak Samsung czy HTC, jak i małe chińskie firmy działające np. na zlecenie polskich producentów.
Sukces Androida
– Stworzyliśmy Androida jako otwartą platformę dla całej branży, by umożliwić producentom budowę urządzeń o różnych specyfikacjach sprzętowych, dostępnych w różnych przedziałach cenowych – mówi Piotr Zalewski z Google Polska. – Nie jesteśmy zwolennikami strategii „jeden rozmiar jest dobry dla wszystkich". Możliwość dostosowania systemu wpływa na innowację i wybór konsumentów.