W Polsce z komputerów korzystających z wyszukiwarki Firefox Mozilli generowanych jest 41 proc. wszystkich wejść na strony internetowe. Drugą co do popularności wyszukiwarką jest Chrome Google (29 proc.), trzecią: Internet Explorer Microsoftu (16 proc.).
Jednak to Chrome odnotował największy wzrost liczby wejść w ciągu ostatniego roku (badanie przeprowadzono w lipcu 2013 r.) - o jedną piątą w porównaniu z zeszłym rokiem (29 proc.). IE i Firefox odnotowały spadki na poziomie kilku punktów procentowych
- W całym regionie w minionym roku najwięcej zyskał Chrome. Natomiast niedawny lider – Firefox – w każdym kraju zanotował spadek popularności. Tam, gdzie jeszcze w lipcu zeszłego roku królowała przeglądarka Mozilli, obecnie najważniejszy jest Chrome – podaje Gemius. Z Chrome pochodzi najwięcej wejść do Internetu na Łotwie, Słowacji, Ukrainie, Litwie i w Estonii (tam ex aequo z IE) oraz w Serbii, Bułgarii i Chorwacji. - – Obserwowany wzrost popularności przeglądarki Chrome jest najprawdopodobniej efektem skutecznych działań marketingowych firmy Google, a także powiązań przeglądarki z innymi produktami tej marki, zajmującymi czołowe miejsca w swoich kategoriach, jak na przykład wyszukiwarka – komentuje w raporcie Gemiusa Wojciech Ciemniewski, badacz z Laboratorium Interaktywnych Technologii OPI.
Poza Chrome, IE i Firefoksem w czołówce najpopularniejszych wyszukiwarek w państwach Europy Środkowo-Wschodniej znajdują się Opera (lider na Białorusi, wysokie noty na Ukrainie). - Na uwagę zasługuje też pojawiający się w zestawieniu WebKit Mobile. Na Słowacji (i tylko tam) ta przeglądarka dedykowana urządzeniom mobilnym znalazła się w trójce najpopularniejszych i zanotowała niemal dwukrotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Obecnie odpowiada za niemal jedną piątą (18 proc.) ruchu internetowego na rynku słowackim – podaje Gemius.
W badaniu brano pod uwagę Białoruś, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Mołdawię, Polskę, Serbię, Słowenię, Słowację, Ukrainę i Węgry. Dane pochodzą z lipca 2012 roku i lipca 2013 roku.