Naziemne telewizje rosną w siłę

Dobrze mają się zwłaszcza ?mniejsze stacje. Po I półroczu ich łączne reklamowe wpływy wzrosły rok do roku o prawie 40 proc. W tym samym czasie tzw. wielka czwórka straciła niemal 6 proc. przychodów.

Publikacja: 13.08.2014 07:30

Naziemne telewizje rosną w siłę

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Z wyliczeń domu mediowego Starlink wynika, że choć I półrocze na rynku reklamy telewizyjnej wypadło zadowalająco – przychody z reklam w telewizji zwiększyły się rok do roku o 5 proc., do 1,91 mld zł – łączne wpływy z klasycznych reklam stacji TVN, Polsat, TVP 1 i TVP 2 spadły w tym czasie w porównaniu z I półroczem 2013 roku o 5,6 proc.

W tym samym czasie rosły przychody w mniejszych kanałach nadawanych naziemnie. W I półroczu przychody ze sprzedaży spotów reklamowych zwiększyły się w nich rok do roku o 38,4 proc. W związku z tym udział tych stacji w rynku reklamy telewizyjnej przekroczył 16,5 proc. wobec 12,5 proc. w I półroczu 2013 roku.

Dzieje się tak, bo duzi nadawcy dyktują wysokie ceny. To powoduje, że coraz atrakcyjniejszą alternatywą stają się stacje tematyczne i te nadawane na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej.

– Fragmentaryzacja widowni i zwyżki oglądalności stacji obecnych na multipleksach naziemnych przekładają się na spadek liczby GRP (Gross Rating Points, punkty, w których reklamodawcy mierzą, do ilu odbiorców dotarła dana reklama przy określonej liczbie jej emisji) w czterech największych stacjach o 7 proc., a wzrost w przypadku pozostałych stacji na multipleksach o 31,4 proc. w I półroczu 2014. Łącznie liczba „ratingów" (GRP – red.) w tym okresie wzrosła o 3,9 proc. – podaje Starlink.

Analitycy tej firmy spodziewają się, że rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie w tym roku o 5 proc. (konkurencyjny dom mediowy ZenithOptimedia Group szacuje ten wzrost tylko na 2,1 proc.). To dałoby jego prognozowaną wartość na koniec roku na poziomie 3,71 mld złotych.

Także giełdowi analitycy spodziewają się w tym roku poprawy sytuacji. „Stosunek rynku reklamy do nominalnego PKB Polski w 2013 roku spadł do najniższego poziomu w historii (0,42 proc.) i w związku z tym oczekujemy, że nie ma tu już miejsca na dalsze spadki. Liczymy się raczej z odwróceniem negatywnych trendów w reklamie telewizyjnej i jej powrotu do wzrostu w tempie, w jakim będzie rosnąć nominalne PKB w tym i przyszłym roku" – napisał w rekomendacji dla TVN Dominik Niszcz, analityk domu maklerskiego Raiffeissen.

Z rosnących wpływów reklamowych cieszą się po pierwszym półroczu mniejsi nadawcy stacji obecnych na multipleksach.

– Widać na rynku odbicie (tendencja widoczna także w USA), ale sytuacja na Wschodzie powoduje nerwową atmosferę – zauważał Dariusz Dąbski, prezes i właściciel TV Puls, na niedawnej konferencji prasowej tej firmy. Jego zdaniem, jeśli konflikt rosyjsko-ukraiński nie zostanie szybko zażegnany, napięta sytuacja w regionie może w tym roku zabrać 1–2 pkt proc. wzrostu na rynku reklamowym.

W pierwszej połowie roku na rynek dobry wpływ miały przede wszystkim zimowe igrzyska olimpijskie w Soczi, wybory do Parlamentu Europejskiego oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej w Brazylii.

Z wyliczeń domu mediowego Starlink wynika, że choć I półrocze na rynku reklamy telewizyjnej wypadło zadowalająco – przychody z reklam w telewizji zwiększyły się rok do roku o 5 proc., do 1,91 mld zł – łączne wpływy z klasycznych reklam stacji TVN, Polsat, TVP 1 i TVP 2 spadły w tym czasie w porównaniu z I półroczem 2013 roku o 5,6 proc.

W tym samym czasie rosły przychody w mniejszych kanałach nadawanych naziemnie. W I półroczu przychody ze sprzedaży spotów reklamowych zwiększyły się w nich rok do roku o 38,4 proc. W związku z tym udział tych stacji w rynku reklamy telewizyjnej przekroczył 16,5 proc. wobec 12,5 proc. w I półroczu 2013 roku.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie