Agora powalczy z UOKiK, Wirtualna Polska z Google’em

Wydawca „Wyborczej" i największy portal uważają, że najgorsze w tym roku za nimi. Wyzwań im jednak nie brak.

Aktualizacja: 18.11.2020 06:27 Publikacja: 17.11.2020 21:00

Agora powalczy z UOKiK, Wirtualna Polska z Google’em

Foto: Fotorzepa/ Krzysztof Skłodowski

Agora i Wirtualna Polska Holding, dwie największe pod względem przychodów i kapitalizacji grupy mediowe notowane na warszawskiej giełdzie, przedstawiły wyniki za trzy kwartały br. oraz podzieliły się przewidywaniami, jak mogą wyglądać ich kolejne miesiące i 2021 r.

Choć ich przychody i zyski mocno spadły, kursy akcji obu spółek we wtorek rosły. Akcje Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej", właściciela sieci kin Helios i outdoorowego AMS, drożały o ponad 4 proc. i kosztowały nawet 6,72 zł, a wartość 100 proc. akcji grupy wróciła ponad próg 300 mln zł. Z kolei walory WPH drożały o około 3 proc. do 80 zł, co oznaczało wycenę internetowej grupy na poziomie 2,33 mld zł.

Grupa Agora zanotowała po trzech kwartałach br. blisko 30-proc. spadek przychodu (do 612 mln zł) i miała prawie 100 mln zł straty netto.

– Chcę bardzo mocno podkreślić, że po doświadczeniach II i III kwartału patrzymy na przyszłość grupy z większym optymizmem. Rynek zaczął się odbudowywać w tempie szybszym, niż zakładaliśmy – zapewniał dziennikarzy Bartosz Hojka, prezes Agory.

W III kwartale br. rynek reklamy w Polsce skurczył się według szacunków Agory o 3,1 proc., do 2,1 mld zł, a w ciągu dziewięciu miesięcy o 12 proc., do 6,1 mld zł. Prezes Agory podtrzymał założenia, że w całym 2020 r. rynek reklamy w Polsce spadnie o 8–12 proc.

Spółka jest obecna w wielu segmentach narażonych na silną zniżkę. Najmocniej w grupie Agory ucierpiały kina Helios. Z powodu decyzji administracyjnych i braku repertuaru o kilkadziesiąt procent spadły im wpływy reklamowe, a także wpływy ze sprzedaży biletów i przekąsek.

Multipleksy walczą wprawdzie o dodatkowe wsparcie państwa, ale na razie nie zanosi się na to, aby miały wygrać tę batalię.

Nie jest pewne, jak potoczą się dalej losy przejęcia kontrolnego pakietu w Eurozecie, do którego należy Radio Zet. We wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oficjalnie poinformował o zastrzeżeniach wobec tej koncentracji. Zdaniem UOKiK negatywnie wpłynie ona na konkurencję na radiowym rynku, zarówno lokalnym, jak i krajowym. – Mamy poczucie, że prawo antymonopolowe zostało zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji – ocenił Hojka.

Na reklamowym rynku na plusie jest tylko internet. W ciągu dziewięciu miesięcy na to medium przeznaczono o 2,5 proc. więcej niż w 2019 r. – szacuje Agora. Mimo tego (przez serwisy turystyczne) WPH ma w tym roku niższe przychody i zyski. – Nie zdradzę wielkiej tajemnicy, gdy powiem, że IV kwartał jest mocny – powiedział Jacek Świderski, prezes WPH. Według niego grupa ma produkt, który pomoże jej w walce o e-sklepy z Google'em.

Agora i Wirtualna Polska Holding, dwie największe pod względem przychodów i kapitalizacji grupy mediowe notowane na warszawskiej giełdzie, przedstawiły wyniki za trzy kwartały br. oraz podzieliły się przewidywaniami, jak mogą wyglądać ich kolejne miesiące i 2021 r.

Choć ich przychody i zyski mocno spadły, kursy akcji obu spółek we wtorek rosły. Akcje Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej", właściciela sieci kin Helios i outdoorowego AMS, drożały o ponad 4 proc. i kosztowały nawet 6,72 zł, a wartość 100 proc. akcji grupy wróciła ponad próg 300 mln zł. Z kolei walory WPH drożały o około 3 proc. do 80 zł, co oznaczało wycenę internetowej grupy na poziomie 2,33 mld zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił