Biznes w naszym kraju coraz chętniej sięga po podcasty

Rodzime firmy dostrzegły potencjał audycji, które budują pozycję i świadomość marki, ale też pomagają w sprzedaży. Tworzą własne programy, by wpisać się w rynkowy trend.

Publikacja: 17.10.2022 03:00

Biznes w naszym kraju coraz chętniej sięga po podcasty

Foto: Adobe Stock

Podcasty to już znacznie więcej niż tylko moda. Na świecie rynek ten wart jest 20,3 mld dol., o blisko jedną trzecią więcej niż jeszcze w 2021 r. Jak wynika z prognoz ResearchAndMarkets, do 2026 r. branża ta będzie rosnąć w tempie 30 proc. rocznie. W samej Europie rynek w tym okresie skoczy o ponad 630 mln dol. (dynamika sięgnie 24 proc. rocznie).

Nad Wisłą według Krajowego Instytutu Mediów już co dziesiąty Polak regularnie stara się słuchać podcastów, a liczba audycji w pierwszym roku pandemii zwiększyła się aż kilkukrotnie.

– Tendencja ta cały czas rośnie. Patrząc na powyższe dane, nietrudno stwierdzić, że przyszłość podcastów rysuje się w świetlanych barwach – komentuje Marta Kwiatkowska, menedżer fintechu Tpay.

Sposób na marketing

Ta działająca na rynku płatności firma jest jedną z wielu w naszym kraju, które dostrzegły biznesowy potencjał internetowych programów audio i wideo. – W rozmowach z ekspertami poruszamy takie tematy jak przyszłość sektora e-commerce, trendy w obszarze fintech czy nowoczesne rozwiązania dla e-sklepów. Nasze materiały dostępne są w serwisie YouTube w formacie wideo, jak i na Spotify jako audio – mówi Kwiatkowska.

Jak zaznacza, to znakomite narzędzie zarówno z perspektywy odbiorcy, jak i nadawcy. – Podcast niesie za sobą ogromny potencjał marketingowy. Możliwość komunikacji z odbiorcą niedużym kosztem czy dowolność w tworzeniu treści to niewątpliwe atuty tej formy – kontynuuje przedstawicielka Tpay.

Firma Escola, platforma edukacyjna kształcąca specjalistów IT, od trzech lat prowadzi własną audycję w sieci. Spółka jest jedną z tych na polskim rynku, która przecierała szlaki biznesowych podcastów. Jej prezes Krzysztof Wojewodzic, który sam prowadzi serię programów, przed mikrofonem gościł prezesów znanych firm i doświadczonych przedsiębiorców (m.in. Macieja Panka, prezesa car-sharingowej firmy Panek, czy Konrada Weiske, współzałożyciela Spyrosoft).

– Za każdym razem to wyjątkowe spotkanie, przesiąknięte konkretną wiedzą, praktyką, cennymi radami, a przy tym podawanymi w formie luźnej, koleżeńskiej rozmowy – tłumaczy Wojewodzic.

Czytaj więcej

Internetowy sposób na lukę kompetencyjną

Escola w swoim podcaście o tworzeniu biznesu w branży technologicznej dzieli się ze słuchaczami praktyczną wiedzą. Ale i dla nadawcy audycji to konkretny efekt. Jak podkreśla Wojewodzic, w ciągu tych trzech lat udało się uzyskać kilka kontraktów i zamówień. – Rozmowy takie zbliżają. To niekonwencjonalna, choć coraz bardziej powszechna, forma nawiązywania relacji z potencjalnymi klientami. Pokazujemy się od strony warsztatu, opowiadamy o swojej firmie, mówimy o sukcesach i porażkach. Nagrania są wizytówką naszego zespołu. Dzięki nim jesteśmy krok bliżej i klienta, i pracownika – przekonuje.

Jędrzej Paulus, podcaster tworzący programy Escoli, wylicza, że spółka nagrała już ponad 125 odcinków. Jak twierdzi, nie jest to jednak proste. – Montaż to złożony projekt, ale warty swojej ceny. Podcast zaczyna być naturalnym elementem marketingu firmy jak strona na Facebooku czy newsletter. Z samego podcastu tworzymy kilka form – film na YouTube, artykuł na blogu, wersję audio, krótkie filmy do social mediów – wylicza nasz rozmówca.

Przybywa Polaków słuchających w sieci

W podcasty nad Wisłą zaangażowały się m.in. takie firmy jak ING, Orlen, Home.pl, Plona Consulting, Facebook Polska, Jysk, X-kom, BNP Paribas czy Oferteo. Ta ostatnia niedawno ruszyła z własnymi programami. – Z gośćmi audycji „Najlepsi w swoim fachu” rozmawiamy o ich biznesie, o tym, jak zaczynali, jakie trudności napotkali i jak się z nimi mierzyli. Dodatkowo wykorzystujemy ich wiedzę ekspercką, dlatego każdy odcinek uzupełniają wątki rynkowe oraz poradnikowe – mówi Karolina Leguła-Leszczyńska, menedżerka w Oferteo.

Firma w planach ma już nową serię „Najlepsi radzą” (będą to krótkie treści poradnikowe). Chce wykorzystać falę rosnącego popytu na takie treści w internecie. – Rynek podcastów rośnie bardzo dynamicznie. Z całą pewnością konsumpcja treści audio jest znacznie prostsza niż czytanie. Słuchać można podczas jazdy samochodem, biegania czy spaceru. Patrząc na same treści audio, czyli podcasty i audiobooki, to te pierwsze mają przewagę wynikającą z czasu trwania danego odcinka. Średnio zajmuje on około 30 minut. Z kolei audiobooków słuchamy kilka godzin – wskazuje Leguła-Leszczyńska.

Czytaj więcej

Bałagan w podcastach. Polska firma chce zrobić porządek

Jej zdaniem rodzimy rynek wyraźnie zaczyna dojrzewać. – W zakresie podcastów dostrzegam coraz większą profesjonalizację audycji, powstaje sporo ciekawych i angażujących treści, co oczywiście będzie wpływało na jeszcze większe zainteresowanie słuchaczy – zauważa ekspertka.

A już można mówić o boomie. Jak wynika z raportu Tandem Media, minimum raz w tygodniu podcasty włącza co piąty rodzimy użytkownik sieci. Dane Kantara wskazują, że takie audycje stały się poważną kategorią utworów, a nawet uplasowały się na pierwszym miejscu wśród kanałów, jeśli chodzi o wartość reklamową.

Ale daleko nam jednak do takich rynków jak USA, gdzie 51 proc. populacji regularnie słucha przynajmniej jednego podcastu, a prawie milion osób jest tam aktywnymi podcasterami. Pod względem dynamiki rozwoju branży liderami są Chile i Argentyna, gdzie rynek rośnie w tempie odpowiednio 84 i 55 proc. – wynika z analiz Voxnest. Nasz kraj znajduje się jednak w Top10.

Podcasty to już znacznie więcej niż tylko moda. Na świecie rynek ten wart jest 20,3 mld dol., o blisko jedną trzecią więcej niż jeszcze w 2021 r. Jak wynika z prognoz ResearchAndMarkets, do 2026 r. branża ta będzie rosnąć w tempie 30 proc. rocznie. W samej Europie rynek w tym okresie skoczy o ponad 630 mln dol. (dynamika sięgnie 24 proc. rocznie).

Nad Wisłą według Krajowego Instytutu Mediów już co dziesiąty Polak regularnie stara się słuchać podcastów, a liczba audycji w pierwszym roku pandemii zwiększyła się aż kilkukrotnie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym dekady
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników