Kredyt czy emisja na „Wprost”

Specjaliści się głowią, z czego Point Group zapłaci 8,1 mln zł za AWR Wprost i spłaci długi spółki

Publikacja: 11.01.2010 10:55

Według wskaźnika oceny atrakcyjności akcji giełdowych, Point Group jest wyceniany na poziomie średni

Według wskaźnika oceny atrakcyjności akcji giełdowych, Point Group jest wyceniany na poziomie średniej dla branży

Foto: Wprost

Wydawca „Filmu”, „Machiny” i „Dlaczego” miał bowiem pod koniec trzeciego kwartału 2009 r. niecałe 2,5 mln zł wolnych środków. AWR Wprost odnotował zaś w 2008 roku stratę z działalności operacyjnej w wysokości 7,39 mln zł i miał 6,5 mln zł straty netto. Na firmie ciąży też wyrok sądowy z USA nakazujący wypłatę 5 mln dol. Małgorzacie Cimoszewicz-Harlan.

– Platforma Mediowa Point Group (PMPG) prowadzi obecnie potransakcyjne badanie spółki i ma wynegocjowany czas na zapłatę oraz przygotowanie środków – zapewnia Anna Pawłowska-Pojawa, rzeczniczka spółki. Z przebywającym w USA prezesem Point Group, który od lutego będzie także prezesem AWR Wprost (od ubiegłego tygodnia jest już jej wiceprezesem), nie udało nam się skontaktować.

[srodtytul]Długi na później?[/srodtytul]

Gdyby brakujące środki na przejęcie udziałów w AWR Point Group pozyskał z kredytu, jego stopa zadłużenia wzrosłaby do prawie 40 proc. z obecnych niespełna 32 proc. To wciąż bezpieczny poziom, sporo poniżej rynkowej średniej przekraczającej 50 proc.

Eksperci spodziewają się jednak, że spółka może chcieć spłacić część należności za udziały w AWR w akcjach z planowanej na I kwartał tego roku nowej emisji, która miałaby przynieść firmie ponad 20 mln zł. – Mam wrażenie, że możliwość spłaty zadłużenia nie jest na razie brana przez Point Group pod uwagę, a rozliczenie za zakup może się odbyć częściowo w akcjach – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Dodaje, że konieczność spłaty 5 mln dol. mogłaby przysporzyć spółce poważnych problemów.

[wyimek]9 mln zł zysku netto miała PMPG po trzech kwartałach 2009 r.[/wyimek]

– Firma informowała, że planuje nową emisję pod kątem rozwoju w Internecie, ale przed kolejnymi emisjami zawsze podtrzymywała swoją chęć przejmowania, więc myślę, że taka zmiana celów emisji jest realna – uważa Stachowiak. O tym, że Point Group może chcieć spłacić część należności za AWR w akcjach, jest też przekonany Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting.

[srodtytul]Plany bez efektów[/srodtytul]

Point Group znalazł się na giełdzie pod koniec 2006 r., a trafił tam przez połączenie z giełdową wydmuszką Arksteel, która wtedy nie prowadziła działalności operacyjnej od trzech lat. Choć nie jest wielką firmą (po trzech kwartałach 2009 r. przychody PMPG wynosiły 43,12 mln zł, a zysk netto 8,96 mln zł), już kilka razy zapowiadał duże inwestycje i przejęcia. Chciał uruchamiać ogólnopolską gazetę, przejąć TV Puls i PW Rzeczpospolita – spółkę mającą 49 proc. udziałów w wydawcy m.in. „Rz” i „Parkietu”. Z tych planów nic nie wyszło. Z poprzedniej emisji w 2008 r. firma także nie sfinansowała żadnego spektakularnego przejęcia – 30,6 mln zł zostało wydanych m.in. na zakup spółek Media Works (8 mln zł PMPG zapłaciła w akcjach) i BMS – (część płatności w akcjach).

Płynność obrotu papierami spółki z punktu widzenia dużych inwestorów nie jest zbyt duża. W ubiegłym roku średnio na sesji właściciela zmieniały akcje za nieco ponad 130 tys. zł. W wolnym obrocie znajdują się papiery warte około 34 mln zł. Właśnie znikomy obrót jest główną przyczyną, że mimo swojej wielkości spółka nie znajduje się w żadnym (poza branżowym) giełdowym indeksie. Kontrolę nad nią (ponad 60 proc. głosów na WZA) sprawuje założyciel i prezes firmy – Michał Lisiecki.

[ramka][srodtytul]Ile wart jest Point Group[/srodtytul]

Rynkowa wartość Platformy Mediowej Point Group przekracza 200 mln zł, co plasuje spółkę mniej więcej w połowie stawki wszystkich firm medialnych notowanych na GPW. Ale PMPG należy do najbardziej przewartościowanych. Jej obecna wycena jest mniej więcej cztery razy wyższa, niż wynosi jej wartość księgowa, podczas gdy przeciętny wskaźnik dla branży sięga około 3, a dla całej giełdy 1,7. Pod względem popularnego wskaźnika oceny atrakcyjności akcji giełdowych, obliczanego przez dzielenie aktualnej ceny jednego papieru przez zysk netto na jedną akcję spółki, Point Group jest wyceniany na poziomie średniej dla branży (20).[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

[mail=c.adamczyk@rp.pl]c.adamczyk@rp.pl[/mail]

Wydawca „Filmu”, „Machiny” i „Dlaczego” miał bowiem pod koniec trzeciego kwartału 2009 r. niecałe 2,5 mln zł wolnych środków. AWR Wprost odnotował zaś w 2008 roku stratę z działalności operacyjnej w wysokości 7,39 mln zł i miał 6,5 mln zł straty netto. Na firmie ciąży też wyrok sądowy z USA nakazujący wypłatę 5 mln dol. Małgorzacie Cimoszewicz-Harlan.

– Platforma Mediowa Point Group (PMPG) prowadzi obecnie potransakcyjne badanie spółki i ma wynegocjowany czas na zapłatę oraz przygotowanie środków – zapewnia Anna Pawłowska-Pojawa, rzeczniczka spółki. Z przebywającym w USA prezesem Point Group, który od lutego będzie także prezesem AWR Wprost (od ubiegłego tygodnia jest już jej wiceprezesem), nie udało nam się skontaktować.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie