Reklama
Rozwiń

Konieczne są limity przesyłu danych

- w Japonii, gdzie powszechne są dostarczające Internet sieci światłowodowe typu FTTH o przepływnościach 100 Mb/s i więcej, najintensywniej są one wykorzystywane do wymiany nielegalnych plików, a nie komercyjnych usług - mówi Paul Lee, Deloitte Research

Publikacja: 06.03.2010 03:00

Paul Lee

Paul Lee

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz:[/b] Ilość danych przesyłanych w sieciach mobilnych rośnie. Inwestycje w infrastrukturę są nieuniknione. Czy te wydatki będą się operatorom opłacać?

[b]Paul Lee:[/b] Sektor telekomunikacyjny przez długi czas radził sobie świetnie. Przybywało klientów, rosły marże, zysk EBITDA. Teraz pojawiło się nowe wyzwanie, czyli odejście od popularnego w usługach głosowych modelu „rozmawiaj, ile chcesz”, do ofert ograniczonych limitami, których przekraczanie jest płatne. Wprowadzenie limitów może spowodować utratę części klientów. Telekomy powinny już teraz się zastanowić, na utratę których klientów mogą sobie pozwolić.

[b]Mają zrezygnować z części rynku?[/b]

Wiadomo, że oprócz klientów, którzy generują zyski, są tacy, na których firmy telekomunikacyjne tracą. Powodem jest często zbyt niskie wykorzystanie nowoczesnej infrastruktury, co powoduje wolniejszy zwrot z inwestycji. Na przykład w Japonii, gdzie powszechne są dostarczające Internet sieci światłowodowe typu FTTH o przepływnościach 100 Mb/s i więcej, najintensywniej są one wykorzystywane do wymiany nielegalnych plików, a nie komercyjnych usług.

[b]Zatem operatorzy są skazani na wybór między klientami intensywnie korzystającymi z nowoczesnych technologii a tradycyjnymi użytkownikami?[/b]

Niekoniecznie. Większość usług dostępnych w sieci nie wymaga wielkich prędkości. Nie trzeba łącza 100 Mb/s, by np. kupować w sieci.

[b]Czy operatorzy mogą poprawiać jakość sieci bez inwestycji w sprzęt?[/b]

To możliwe. Można ograniczać dostępność usług w godzinach mniejszego zapotrzebowania, wykluczać klientów, którzy generują duży, nielegalny ruch w sieci, ograniczając dostępność protokołu P2P. Słowem, trzeba zidentyfikować, jakie wykorzystanie infrastruktury jest najbardziej dochodowe dla dostawcy usług.

[b]Rz:[/b] Ilość danych przesyłanych w sieciach mobilnych rośnie. Inwestycje w infrastrukturę są nieuniknione. Czy te wydatki będą się operatorom opłacać?

[b]Paul Lee:[/b] Sektor telekomunikacyjny przez długi czas radził sobie świetnie. Przybywało klientów, rosły marże, zysk EBITDA. Teraz pojawiło się nowe wyzwanie, czyli odejście od popularnego w usługach głosowych modelu „rozmawiaj, ile chcesz”, do ofert ograniczonych limitami, których przekraczanie jest płatne. Wprowadzenie limitów może spowodować utratę części klientów. Telekomy powinny już teraz się zastanowić, na utratę których klientów mogą sobie pozwolić.

Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?