[b]Rz:[/b] Ilość danych przesyłanych w sieciach mobilnych rośnie. Inwestycje w infrastrukturę są nieuniknione. Czy te wydatki będą się operatorom opłacać?
[b]Paul Lee:[/b] Sektor telekomunikacyjny przez długi czas radził sobie świetnie. Przybywało klientów, rosły marże, zysk EBITDA. Teraz pojawiło się nowe wyzwanie, czyli odejście od popularnego w usługach głosowych modelu „rozmawiaj, ile chcesz”, do ofert ograniczonych limitami, których przekraczanie jest płatne. Wprowadzenie limitów może spowodować utratę części klientów. Telekomy powinny już teraz się zastanowić, na utratę których klientów mogą sobie pozwolić.
[b]Mają zrezygnować z części rynku?[/b]
Wiadomo, że oprócz klientów, którzy generują zyski, są tacy, na których firmy telekomunikacyjne tracą. Powodem jest często zbyt niskie wykorzystanie nowoczesnej infrastruktury, co powoduje wolniejszy zwrot z inwestycji. Na przykład w Japonii, gdzie powszechne są dostarczające Internet sieci światłowodowe typu FTTH o przepływnościach 100 Mb/s i więcej, najintensywniej są one wykorzystywane do wymiany nielegalnych plików, a nie komercyjnych usług.
[b]Zatem operatorzy są skazani na wybór między klientami intensywnie korzystającymi z nowoczesnych technologii a tradycyjnymi użytkownikami?[/b]