TVP liczy na lepsze wyniki

Publiczny nadawca zamknął 2012 rok na dużym minusie, ale w tym nie powinien mieć straty

Aktualizacja: 09.01.2013 10:08 Publikacja: 09.01.2013 04:39

TVP liczy na lepsze wyniki

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Juliusz Braun, prezes TVP, zapowiedział, że spółka zaproponuje przynajmniej jeden kanał w konkursie rozpisanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na uzupełnienie oferty naziemnej telewizji cyfrowej. – Na pewno zgłosimy się z kanałem dziecięcym. Zarząd podejmie w najbliższych dniach uchwałę w tej sprawie. Rozważymy jeszcze kanał filmowy. Myśleliśmy o informacyjnym, ale nie ma w konkursie zapotrzebowania na taki kanał – powiedział. Stacja dla dzieci TVP nie ma jeszcze nazwy ani koncesji. O tę drugą nadawca może jednak wnioskować w czasie składania dokumentów konkursowych.

Oprócz tych planów TVP podtrzymała, że w tym roku ruszy z nowymi kanałami tematycznymi TVP Rozrywka i TVP Dokument. Jesienią w ramach pakietu publicznego nadawcy w naziemnej telewizji cyfrowej ma też ruszyć kanał TVP Info, już jako stacja stricte informacyjna, w dużej mierze identyczna programowo dla widzów w całym kraju. Dotychczas współtworzyły ją ośrodki regionalne i program znacznie różnił się w każdym z regionów.

2012 rok pod kreską

TVP nie podaje na razie wyników za ubiegły rok. – Po listopadzie wynik netto był ujemny i wynosił 150 mln zł, grudzień wypadł dobrze, ale doświadczenie pokazuje, że zazwyczaj na koniec roku wynik jest niższy niż w listopadzie – mówił Braun, dodając, że wyniki za 2012 r. TVP poda w marcu, kiedy m.in. wyceni stan rezerw, rozliczy nagrody jubileuszowe i wyliczy amortyzację zakupionych filmów.

TVP spodziewa się w 2013 roku zerowego wyniku netto, ale i dalszego spadku wpływów z reklamy. – Będziemy szczęśliwi, jeśli, jak słychać na rynku, w drugiej połowie roku sytuacja w reklamie się poprawi, ale liczymy się ze spadkiem rynku reklamy na poziomie 4 proc. – mówił Braun, dodając, że na spadającym rynku zmniejszą się też wpływy TVP.

Zdaniem ekspertów z domów mediowych w tym roku w telewizjach może dojść do obniżek cen reklam, m.in. wskutek zwiększającej się liczby bloków reklamowych (co będzie skutkiem startu nowych stacji oraz umacniania się oferty kanałów nadawanych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej). To z kolei może spowodować, że przepełnione będą i to w dużym stopniu, bloki reklamowe zwłaszcza w największych stacjach.

Upowszechnianie się naziemnej telewizji cyfrowej może osłabić główne kanały TVP. – Mimo że zmiany wynikające z cyfryzacji naziemnej dotyczą ok. jednej trzeciej rynku telewizyjnego w Polsce, dostęp do kilkunastu nowych kanałów szerszej widowni może wpłynąć na dalsze spadki, głównie TVP 1 i TVP 2 oraz Polsatu, czyli stacji, które przed cyfryzacją miały zasięgi techniczne obejmujące całą ludność Polski – uważa Marek Racławski, szef działu telewizyjnego w domu mediowym PanMedia Western.

Dobrą wiadomością dla TVP są za to najnowsze prognozy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, według której w przyszłym roku wpływy z abonamentu sięgną 529 mln zł, a nie 401 mln zł, jak przewidywała pierwotna prognoza. W 2012 roku TVP dostała z abonamentu więcej, niż zakładała KRRiT. – Nasze przewidywania od początku zakładały, że będzie to 254 mln zł i pomyliliśmy się tylko o 1 proc. – skwitował Juliusz Braun.

Będzie nowy „The Voice of Poland"

W tym roku TVP stawia na rozwijanie platformy hybrydowej. To dodatkowe treści, możliwe do odbierania w trakcie trwania programów, po uruchomieniu specjalnego przycisku na pilocie, jeśli ma się odpowiedni telewizor lub dekoder.  Programowo planuje w sezonie wiosennym drugą edycję odłożonego na półkę w sezonie jesiennym 2012 muzycznego show „The Voice of Poland" oraz inwestuje w kolejne prawa do pokazywania relacji z imprez sportowych.

W ciągu kilku najbliższych dni ruszy też ze współprodukowanym z BBC serialem „Szpiedzy w Warszawie", a wczoraj wystartowała z nowym programem Tomasza Sekielskiego „Po prostu", który ma być nadawany z nowego wirtualnego studia S3.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Juliusz Braun, prezes TVP, zapowiedział, że spółka zaproponuje przynajmniej jeden kanał w konkursie rozpisanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na uzupełnienie oferty naziemnej telewizji cyfrowej. – Na pewno zgłosimy się z kanałem dziecięcym. Zarząd podejmie w najbliższych dniach uchwałę w tej sprawie. Rozważymy jeszcze kanał filmowy. Myśleliśmy o informacyjnym, ale nie ma w konkursie zapotrzebowania na taki kanał – powiedział. Stacja dla dzieci TVP nie ma jeszcze nazwy ani koncesji. O tę drugą nadawca może jednak wnioskować w czasie składania dokumentów konkursowych.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie