Reklama
Rozwiń

TVP liczy na lepsze wyniki

Publiczny nadawca zamknął 2012 rok na dużym minusie, ale w tym nie powinien mieć straty

Aktualizacja: 09.01.2013 10:08 Publikacja: 09.01.2013 04:39

TVP liczy na lepsze wyniki

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Juliusz Braun, prezes TVP, zapowiedział, że spółka zaproponuje przynajmniej jeden kanał w konkursie rozpisanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na uzupełnienie oferty naziemnej telewizji cyfrowej. – Na pewno zgłosimy się z kanałem dziecięcym. Zarząd podejmie w najbliższych dniach uchwałę w tej sprawie. Rozważymy jeszcze kanał filmowy. Myśleliśmy o informacyjnym, ale nie ma w konkursie zapotrzebowania na taki kanał – powiedział. Stacja dla dzieci TVP nie ma jeszcze nazwy ani koncesji. O tę drugą nadawca może jednak wnioskować w czasie składania dokumentów konkursowych.

Oprócz tych planów TVP podtrzymała, że w tym roku ruszy z nowymi kanałami tematycznymi TVP Rozrywka i TVP Dokument. Jesienią w ramach pakietu publicznego nadawcy w naziemnej telewizji cyfrowej ma też ruszyć kanał TVP Info, już jako stacja stricte informacyjna, w dużej mierze identyczna programowo dla widzów w całym kraju. Dotychczas współtworzyły ją ośrodki regionalne i program znacznie różnił się w każdym z regionów.

2012 rok pod kreską

TVP nie podaje na razie wyników za ubiegły rok. – Po listopadzie wynik netto był ujemny i wynosił 150 mln zł, grudzień wypadł dobrze, ale doświadczenie pokazuje, że zazwyczaj na koniec roku wynik jest niższy niż w listopadzie – mówił Braun, dodając, że wyniki za 2012 r. TVP poda w marcu, kiedy m.in. wyceni stan rezerw, rozliczy nagrody jubileuszowe i wyliczy amortyzację zakupionych filmów.

TVP spodziewa się w 2013 roku zerowego wyniku netto, ale i dalszego spadku wpływów z reklamy. – Będziemy szczęśliwi, jeśli, jak słychać na rynku, w drugiej połowie roku sytuacja w reklamie się poprawi, ale liczymy się ze spadkiem rynku reklamy na poziomie 4 proc. – mówił Braun, dodając, że na spadającym rynku zmniejszą się też wpływy TVP.

Zdaniem ekspertów z domów mediowych w tym roku w telewizjach może dojść do obniżek cen reklam, m.in. wskutek zwiększającej się liczby bloków reklamowych (co będzie skutkiem startu nowych stacji oraz umacniania się oferty kanałów nadawanych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej). To z kolei może spowodować, że przepełnione będą i to w dużym stopniu, bloki reklamowe zwłaszcza w największych stacjach.

Upowszechnianie się naziemnej telewizji cyfrowej może osłabić główne kanały TVP. – Mimo że zmiany wynikające z cyfryzacji naziemnej dotyczą ok. jednej trzeciej rynku telewizyjnego w Polsce, dostęp do kilkunastu nowych kanałów szerszej widowni może wpłynąć na dalsze spadki, głównie TVP 1 i TVP 2 oraz Polsatu, czyli stacji, które przed cyfryzacją miały zasięgi techniczne obejmujące całą ludność Polski – uważa Marek Racławski, szef działu telewizyjnego w domu mediowym PanMedia Western.

Dobrą wiadomością dla TVP są za to najnowsze prognozy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, według której w przyszłym roku wpływy z abonamentu sięgną 529 mln zł, a nie 401 mln zł, jak przewidywała pierwotna prognoza. W 2012 roku TVP dostała z abonamentu więcej, niż zakładała KRRiT. – Nasze przewidywania od początku zakładały, że będzie to 254 mln zł i pomyliliśmy się tylko o 1 proc. – skwitował Juliusz Braun.

Będzie nowy „The Voice of Poland"

W tym roku TVP stawia na rozwijanie platformy hybrydowej. To dodatkowe treści, możliwe do odbierania w trakcie trwania programów, po uruchomieniu specjalnego przycisku na pilocie, jeśli ma się odpowiedni telewizor lub dekoder.  Programowo planuje w sezonie wiosennym drugą edycję odłożonego na półkę w sezonie jesiennym 2012 muzycznego show „The Voice of Poland" oraz inwestuje w kolejne prawa do pokazywania relacji z imprez sportowych.

W ciągu kilku najbliższych dni ruszy też ze współprodukowanym z BBC serialem „Szpiedzy w Warszawie", a wczoraj wystartowała z nowym programem Tomasza Sekielskiego „Po prostu", który ma być nadawany z nowego wirtualnego studia S3.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Juliusz Braun, prezes TVP, zapowiedział, że spółka zaproponuje przynajmniej jeden kanał w konkursie rozpisanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na uzupełnienie oferty naziemnej telewizji cyfrowej. – Na pewno zgłosimy się z kanałem dziecięcym. Zarząd podejmie w najbliższych dniach uchwałę w tej sprawie. Rozważymy jeszcze kanał filmowy. Myśleliśmy o informacyjnym, ale nie ma w konkursie zapotrzebowania na taki kanał – powiedział. Stacja dla dzieci TVP nie ma jeszcze nazwy ani koncesji. O tę drugą nadawca może jednak wnioskować w czasie składania dokumentów konkursowych.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji