Kurczy się sprzedaż tygodników opinii

Sytuacja Tygodników Opinii jest coraz gorsza. Ich wyniki po pierwszym półroczu nie są najlepsze. Coraz większym problemem staje się dla nich konkurencja z zupełnie innej półki

Publikacja: 22.08.2008 04:23

Kurczy się sprzedaż tygodników opinii

Foto: Rzeczpospolita

Największym fenomenem na polskim rynku tygodników jest „Tygodnik Angora” wydawany przez łódzkie Wydawnictwo Westa Druk Mirosław Kuliś. Jego sprzedaż, zamiast spadać, jak to ma miejsce w przypadku konkurencji, rośnie.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w pierwszej połowie roku sprzedaż „Angory” wynosiła 293,3 tys. egz. i znowu była wyższa niż rok wcześniej. W styczniu pismo przekroczyło niedostępną od dawna dla innych magazynów z tej grupy barierę 300 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Dla porównania: w ciągu pół roku sprzedaż trzech największych tygodników opinii – „Polityki”, „Newsweeka” i „Wprost” – wyniosła 387,6 tys. egz., o 50 tys. mniej niż przed rokiem.

„Tygodnik Angora” dla wielu odgrywa rolę przeglądu prasy. – To jedno z najbardziej poczytnych pism wśród posłów, którzy nie mają czasu na czytanie wszystkich gazet – mówi dr Zbigniew Bajka, medioznawca z Ośrodka Badań Prasoznawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim.

– Przeprowadzałem kiedyś dla „Tygodnika Angora” badania, z których wynikło, że liczba materiałów czytanych w każdym numerze tego tytułu sięga kilkudziesięciu procent, podczas gdy w innych gazetach ludzie czytają po kilkanaście procent ich zawartości – dodaje dr Bajka.

Na rynku nie brakuje krytyków magazynu, którzy zarzucają mu, że bazuje na cudzych materiałach. Niektóre tytuły nie zgadzają się na współpracę z „Angorą”, bo nie chcą, żeby ich materiały zachęcały do sięgania po inny tytuł. – Wychodzimy z założenia, że jeśli ktoś chce czytać nasze teksty, to niech je czyta w „Polityce” – potwierdza Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego „Polityki” Spółdzielni Pracy.

Innym fenomenem jest katolicki „Gość Niedzielny”, który utrzymuje wysoką sprzedaż. W pierwszym półroczu znajdował średnio 129,8 tys. nabywców, o 2,03 proc. mniej niż rok wcześniej. Atutem gazety jest sposób dystrybucji. – „Gość Niedzielny” działa, wykorzystując do promocji Kościół – można go kupić przed mszą lub po niej – zauważa dr Zbigniew Bajka. Oprócz tego magazyn można znaleźć w salonach prasowych i kioskach.

Co robią tygodniki, by powstrzymać negatywny trend? W dobie wyścigu na newsy rozbudowują swoje internetowe witryny. „Newsweek” traktuje wcześniejsze publikowanie własnych newsów na stronie WWW jako sposób promocji papierowego wydania. Na razie to jednak nie wystarcza. Z najnowszych danych ZKDP wynika, że w pierwszym półroczu w porównaniu z sytuacją sprzed roku sprzedaż papierowych wydań większości tygodników społeczno-politycznych spadła. Liderem pozostała „Polityka” z wynikiem 150,2 tys. egz. (spadek o 7,19 proc.), największym przegranym było natomiast w tym czasie „Wprost”, którego sprzedaż była wprawdzie stosunkowo wysoka (w pierwszym półroczu wynosiła 110,9 tys.), ale mocno spadła – w porównaniu z I poł. 2007 r. aż o 22,94 proc.

Tygodnikom opinii pozostaje jedynie zazdrościć masowym tytułom skierowanym do mniej wyrobionych odbiorców. Ponadmilionowe nakłady mają np. niektóre TV guide’y, jak „Tele Tydzień”, ponad milion egzemplarzy co miesiąc drukuje też wydawca ukazującego się od listopada 2007 r. pisma „Przyślij przepis”. Magazyn kosztuje 80 gr, a publikuje przepisy kulinarne... nadsyłane przez czytelników.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Największym fenomenem na polskim rynku tygodników jest „Tygodnik Angora” wydawany przez łódzkie Wydawnictwo Westa Druk Mirosław Kuliś. Jego sprzedaż, zamiast spadać, jak to ma miejsce w przypadku konkurencji, rośnie.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w pierwszej połowie roku sprzedaż „Angory” wynosiła 293,3 tys. egz. i znowu była wyższa niż rok wcześniej. W styczniu pismo przekroczyło niedostępną od dawna dla innych magazynów z tej grupy barierę 300 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie