Na początek wystarczy standardowe oprogramowanie

Gabriel Matwiejczyk, ekspert ds. e-commerce w firmie badawczej Gemius

Publikacja: 23.06.2009 01:41

Na początek wystarczy standardowe oprogramowanie

Foto: copyright PhotoXpress.com

[b]RZ: Własny e-sklep jako pomysł na mały biznes – czy to może się udać?[/b]

Gabriel Matwiejczyk: Internet to naturalna przestrzeń dla małych firm. Z badania zrealizowanego przez Gemius we współpracy ze Skąpiec.pl wynika, że 61 proc. sklepów internetowych w Polsce zatrudnia do pięciu osób. Z kolei 16 proc. e-sklepów objętych badaniem działało krócej niż rok. To pokazuje, że coraz więcej małych firm szuka swojej szansy właśnie w handlu internetowym.

[b]Czy da się zaistnieć w sieci niewielkim kosztem?[/b]

Kluczem są nie wielkie inwestycje, ale dobry pomysł i myślenie o kliencie. Znam sporo przykładów malutkich, niszowych sklepów, które stawiają na najwyższą jakość produktów i na jakość obsługi klientów. Widzę też, że sprzedawcy mają coraz większą świadomość, jak ważna jest ergonomia serwisu. Zwracają uwagę na to, by łatwo było w nim kupować.

[b]Ale gdy sklep używa gotowego oprogramowania, nie ma zbyt wielkiej możliwości manewru.[/b]

Wtedy rzeczywiście wpływ na ergonomię sklepu jest mocno ograniczony. Ale można odpowiednio dobrać kolory na stronie czy zdecydować, w jaki sposób będą prezentowane i opisane towary.

Interfejs sklepu to jednak nie wszystko. Trzeba też zaplanować, jak będzie wyglądała cała interakcja z kupującym. Jeden sklep pozwoli na kontakt przez e-mail, inny będzie zmuszał do wypełnienia skomplikowanego formularza na stronie. Jeden będzie informował o statusie zamówienia codziennie, inny tylko w krytycznych momentach, np. wtedy, gdy przesyłka zostanie skompletowana albo wysłana. To też wpływa na wygodę i satysfakcję klienta.

Pamiętajmy poza tym, że nie w każdym pudełku znajduje się dokładnie to samo. Oferowane są różne schematy sklepów. Jeśli gotowy sklep ma znaczące ograniczenia, na przykład nie pozwala na powiększanie zdjęć, to ta drobna z pozoru cecha może okazać się kluczowa dla całego biznesu. Trzeba więc wybierać starannie.

[b]Czy warto zapłacić za sklep przygotowany na miarę?[/b]

Na początku lepiej skoncentrować się na dopracowaniu samego pomysłu na biznes, a nie na oprogramowaniu. W wielu przypadkach naprawdę wystarczą najprostsze mechanizmy, o ile nie zapomnimy, ze naszym celem jest usatysfakcjonowanie konsumenta. Dopiero gdy uznamy, że schemat sklepu już nas krępuje i nie pozwala zaoferować funkcji, które byłyby przydatne, jest to właściwy moment, by pomyśleć o bardziej indywidualnym rozwiązaniu.

[b]Czy łączenie sprzedaży w e-sklepie i na platformie aukcyjnej jest dobrym pomysłem?[/b]

Uważam, że to bardzo mądry sposób docierania do konsumentów. Z badania wiemy, że 65 proc. e-sklepów prowadzi także sprzedaż przez serwis aukcyjny. W dodatku co trzeci z nich deklaruje, że na aukcjach ma większe obroty niż w sklepie. Z kolei spośród użytkowników Internetu, którzy mają doświadczenie z kupowaniem online, więcej osób korzysta z aukcji niż z e-sklepów. Jednak z roku na rok zwiększa się odsetek osób, które kupują w obu miejscach.

[i]—rozmawiał Piotr Ceregra[/i]

[b]RZ: Własny e-sklep jako pomysł na mały biznes – czy to może się udać?[/b]

Gabriel Matwiejczyk: Internet to naturalna przestrzeń dla małych firm. Z badania zrealizowanego przez Gemius we współpracy ze Skąpiec.pl wynika, że 61 proc. sklepów internetowych w Polsce zatrudnia do pięciu osób. Z kolei 16 proc. e-sklepów objętych badaniem działało krócej niż rok. To pokazuje, że coraz więcej małych firm szuka swojej szansy właśnie w handlu internetowym.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie