Po gazetę sięga codziennie około 1,7 miliarda osób – to 25 proc. całej populacji. Łącznie z bezpłatnymi tytułami gazety czyta codziennie 37 proc. ludzi – wynika z corocznego raportu podsumowującego rynek gazet opracowywanego przez Światowe Stowarzyszenie Gazet i Wydawców Treści (WAN-IFRA).
Mimo kryzysu, który mocno dotknął wielu gałęzi gospodarki, globalna sprzedaż gazet spadła w 2009 roku zaledwie o 0,8 proc. Na całym świecie codziennie kupowanych było średnio 517 mln egzemplarzy dzienników. Po doliczeniu gazet bezpłatnych spadek dystrybucji wynosi 1,7 proc. (z 562,7 mln egz. do 553,4 mln egz.).
WAN podkreśla, że w porównaniu z sytuacją sprzed pięciu lat sprzedaż płatnych gazet wciąż jest i tak wyższa o 5,7 proc. Nieustannie rośnie też liczba ukazujących się na świecie dzienników. W ubiegłym roku liczba tytułów wzrosła o 1,7 proc. – do prawie 12,5 tys. – Szczerze mówiąc, obserwuję wśród dziennikarzy i komentatorów tendencję do rozwodzenia się nad negatywnymi aspektami w tej branży, podczas gdy więcej jest jednak pozytywów – zaznaczył Christoph Riess, prezes WAN-IFRA w trakcie prezentacji raportu na konferencji wydawców w malezyjskim Kuala Lumpur.
Największymi rynkami gazetowymi na świecie są oczywiście kraje najludniejsze: Indie (110 mln egzemplarzy dzienników sprzedawanych każdego dnia) oraz Chiny (109 mln egz.), a następnie Japonia (50 mln egz.) i Stany Zjednoczone (46 mln egz.). Na 100 największych gazet 67 ukazuje się w ciągle szybko rozwijającej się Azji, gdzie sprzedaż gazet w 2009 roku wzrosła o 1 proc., do ponad 340 mln, co sprawia, że Azja jest największym rynkiem dzienników na świecie. W Afryce sprzedaż płatnych gazet zwiększyła się o 4,8 proc., ale już na dojrzałych rynkach w Ameryce Płn. i Europie spadała o odpowiednio: 4,6 proc. i 5,6 proc. – Choć tradycyjnym gazetom na wielu dojrzałych rynkach spada czytelnictwo, wydawcy na tych rynkach są zazwyczaj na czele przeprowadzających cyfrową rewolucję – mówi Riess.
Jak podkreślał, wiele wydawnictw rozwinęło tam już cyfrowe platformy dystrybucji i nowe formy publikacji, dzięki czemu ich portfolio, zasięg i przychody rosną, mimo że sprzedaż tradycyjnych papierowych gazet wciąż pozostaje pod presją zmian na rynku. Jak raportuje WAN, w większości krajów (61 proc.) zaobserwowano stabilny lub wzrostowy trend na rynku dzienników w ciągu ostatniego roku, a w 68 proc. – w ciągu ostatnich pięciu lat.