Reklama
Rozwiń

Wydawcy zyskują dzięki cięciom

Po I półroczu na europejskim rynku mediowym wydawcy odnotowują większy wzrost zysków niż nadawcy telewizyjni. Pomogły im cięcia kosztów

Aktualizacja: 19.08.2010 03:49 Publikacja: 19.08.2010 03:45

Wydawcy zyskują dzięki cięciom

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Trendy zauważalne na polskim rynku, gdzie po II kwartale Agora dzięki cięciom kosztów pochwaliła się dużo lepszymi tendencjami, jeśli chodzi o dynamikę zysków niż TVN, są widoczne na europejskim rynku wśród tych mediowych spółek, które już podały wyniki za I półrocze.

Z wyliczeń „Rz” wynika, że łączny zysk operacyjny dużych publicznych spółek wydawniczych (fińska Sanoma, niemiecki Axel Springer, holenderski Wolters Kluwer, brytyjski Pearson, polska Agora i włoski RCS Mediagroup) mimo kryzysu na światowym rynku podwoił się, a zysk netto wzrósł o 66,7 proc. Wzrosły także łączne przychody tych firm – o 9 proc., do prawie 8,8 mld euro.

Axel Springer w I półroczu chwalił się nawet, że odnotował najwyższy półroczny wskaźnik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w historii. – Spółka zyskiwała na wzroście swojego biznesu cyfrowego i dzięki inwestycjom w tę działalność, która nie podlega cyklicznym wahaniom rynku. Dzięki jej silnej pozycji rynkowej czerpaliśmy korzyści z odbicia na rynkach rodzimym i zagranicznych – podał koncern.

Do wzrostu zysków przyczyniło się też cięcie kosztów. – Wszędzie wydawcy bardziej niż nadawcy przejęli się kryzysem i przeprowadzane w wydawnictwach cięcia i zwolnienia były głębsze niż w telewizjach – komentuje Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Tendencja była widoczna też w USA, gdzie np. The Washington Post Co. w II kwartale wykazał się zyskiem ośmiokrotnie wyższym niż rok wcześniej i dwukrotnie wyższymi niż rok wcześniej przychodami.

Analitycy spodziewają się jednak, że to telewizja powinna szybciej wychodzić z kryzysu, jako sektor mniej dotknięty kryzysowymi oszczędnościami reklamodawców, którego przychody rosną szybciej. Na razie telewizje nie odnotowały aż tak wielkiego wzrostu zysków jak media drukowane.

Łączne przychody europejskich grup telewizyjnych: Mediasetu, Gestevision Tele, TF1, Grupo Prisa (to wydawca „El Pais”, ale gros przychodów pozyskuje z rynku telewizyjnego), M6, Antena 3 de TV, Impreso SGPS SA, Gaumont i TVN w I półroczu wzrosły o 10 proc. do prawie 7,2 mld euro. Natomiast ich zsumowany zysk operacyjny zwiększył się o 32 proc., a wynik netto – o 42 proc.

– W Polsce TVN nie ciął kosztów tak jak niektóre grupy telewizyjne za granicą, gdzie te cięcia naprawdę były mocne – mówi Piotr Grzybowski, analityk DI BRE. Na razie wyników za I półrocze nie podał jednak jeszcze np. RTL Group.

Trendy zauważalne na polskim rynku, gdzie po II kwartale Agora dzięki cięciom kosztów pochwaliła się dużo lepszymi tendencjami, jeśli chodzi o dynamikę zysków niż TVN, są widoczne na europejskim rynku wśród tych mediowych spółek, które już podały wyniki za I półrocze.

Z wyliczeń „Rz” wynika, że łączny zysk operacyjny dużych publicznych spółek wydawniczych (fińska Sanoma, niemiecki Axel Springer, holenderski Wolters Kluwer, brytyjski Pearson, polska Agora i włoski RCS Mediagroup) mimo kryzysu na światowym rynku podwoił się, a zysk netto wzrósł o 66,7 proc. Wzrosły także łączne przychody tych firm – o 9 proc., do prawie 8,8 mld euro.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji