Reklama

Wydawcy walczą z nielegalnym streamingiem

Wydawcy mediów online, właściciele portali i stacje telewizyjne mają problem z internetowym wideo, a w szczególności z nielegalnymi transmisjami na żywo w sieci

Aktualizacja: 29.11.2010 18:05 Publikacja: 29.11.2010 16:28

NetResult, firma monitorująca rynek internetowy szacuje, że wartość utraconego z tego powodu przychodu to tylko w Wielkiej Brytanii nawet miliard funtów rocznie. Tracą przede wszystkim popularna na świecie Premier League, angielska liga piłkarska, England and Wales Cricket Board – federacja popularnego na Wyspach i m.in. w Indiach krykieta, oraz stacje telewizyjne, które wykupiły prawa do transmisji.

Witryn internetowych, na których można oglądać nie tylko sport na żywo, ale także najnowsze odcinki popularnych seriali, przybywa. NetResult ocenia, że tylko w ciągu ostatnich dwóch lat zamknięto ich 80 tys. Liczba obecnie działających witryn tego typu według Christophera Stokesa, szefa NetResult, przekracza 10 tys. – Wrzucenie do sieci materiału wideo nie jest trudniejsze niż umieszczenie w niej dokumentu tekstowego – ocenia. – Wobec tego próby ochrony praw autorskich w sieci są skazane na niepowodzenie – powiedział “Rz” Mike Walsh, ekspert rynku nowoczesnych technologii i autor książki “Futuretainment”.

Dlatego właściciele praw do transmisji próbują dochodzić swoich praw ścigając nie tylko pojedynczych internautów przesyłających do sieci np. sygnał ze swojego telewizora. Amerykańska firma Zuffa promująca sporty walki, wymogła w tym roku na Google zablokowanie tych wyników wyszukiwania, które mogłyby prowadzić do stron z nielegalnymi transmisjami.

Gra toczy się o poprawienie struktury przychodów dostawców internetu i wydawców, tworzących chronione treści. Jak wyliczył bank Morgan Stanley, w 2009 r. tylko 5 proc. ich przychodu z sieci wygenerowały materiały wideo. Z drugiej strony, popularność wideo w sieci rośnie, co mimo małego strumienia gotówki, wymusza na dostawcach sieci kosztowne inwestycje w infrastrukturę. Według wyliczeń firmy Cisco, w 2014 r. materiały wideo będą odpowiadać za ponad połowę danych przesyłanych Internecie. Tylko w sieciach mobilnych ich udział w ruchu wyniesie za cztery lata 66 proc.

Polscy nadawcy na razie zachowują spokój. - Nie wydaje mi się, żeby to jakoś wpływało na naszą sytuację, nie osłabia też chyba telewizji mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu. Śledztw w sprawie oglądania relacji sportowych w sieci nie prowadził też konkurent Cyfrowego - Cyfra+.

Reklama
Reklama

Skala problemu nie jest w Polsce raczej duża. Za większe zagrożenie operatorzy płatnej telewizji uważają kradzież sygnału telewizyjnego (np. nielegalne skopiowanie karty abonenckiej platformy cyfrowej czy wpięcie się do kablówki), maja zresztą do zwalczania tego procederu Stowarzyszenia Dystrybutorów Programów Telewizyjnych Sygnał, które od 2007 roku złożyło ok. 1000 wniosków o karne ściganie sprawców dokonujących kradzieży sygnału telewizyjnego.Pięć lat temu straty, jakie branża ponosiła z tego tytułu szacowane były na 60 mln zł rocznie, ale dziś mogą być niższe z uwagi na coraz lepsze zabezpieczenia.

NetResult, firma monitorująca rynek internetowy szacuje, że wartość utraconego z tego powodu przychodu to tylko w Wielkiej Brytanii nawet miliard funtów rocznie. Tracą przede wszystkim popularna na świecie Premier League, angielska liga piłkarska, England and Wales Cricket Board – federacja popularnego na Wyspach i m.in. w Indiach krykieta, oraz stacje telewizyjne, które wykupiły prawa do transmisji.

Witryn internetowych, na których można oglądać nie tylko sport na żywo, ale także najnowsze odcinki popularnych seriali, przybywa. NetResult ocenia, że tylko w ciągu ostatnich dwóch lat zamknięto ich 80 tys. Liczba obecnie działających witryn tego typu według Christophera Stokesa, szefa NetResult, przekracza 10 tys. – Wrzucenie do sieci materiału wideo nie jest trudniejsze niż umieszczenie w niej dokumentu tekstowego – ocenia. – Wobec tego próby ochrony praw autorskich w sieci są skazane na niepowodzenie – powiedział “Rz” Mike Walsh, ekspert rynku nowoczesnych technologii i autor książki “Futuretainment”.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama