Operatorzy dadzą więcej za tą samą cenę

W 2011 roku obniżek cen raczej nie będzie, ale za te same pieniądze operatorzy zamierzają zwiększyć prędkość swoich usług

Publikacja: 22.12.2010 23:00

Operatorzy dadzą więcej za tą samą cenę

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Średnio Polacy płacili za Internet w tym roku 50 – 60 zł miesięcznie. Ceny nie spadły znacząco i nie ma powodu sądzić, że spadną w przyszłym roku. – Ceny Neostrady są na takim poziomie, że nie należy liczyć na powtórkę ostatnich obniżek w 2011 roku – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik TP.

– Przy poziomie 60 złotych miesięcznie 10-procentowa obniżka ceny ma już duży wpływ na przychody dużego operatora, ale może być nieodczuwalna dla abonenta i z jego punktu widzenia nie uzasadniać zachodu związanego ze zmianą operatora. Dostawcom coraz mniej kalkuluje się grać niższą ceną, coraz bardziej jakością usług – mówi Bogdan Zytka z firmy doradczej Accenture.

Dzisiaj w masowej ofercie prędkości usług dostępowych sięgają kilkudziesięciu megabitów na sekundę. Polacy chętnie kupują coraz wyższe prędkości. – Najbardziej popularną prędkością jest 25 Mb/s, a nie najniższe 5 Mb/s lub 10 Mb/s. Zatem cena nie jest czynnikiem decydującym – zauważa Patrycja Gołos z UPC Polska, który pierwszy spośród dużych operatorów zaproponował linię powyżej 100 Mb/s.

Największy gracz na rynku – TP – zaczyna inwestycje w nowe technologie i dopiero w przyszłym roku zaproponuje łącza 40 – 80 Mb/s w technologii VDSL. Za nim pójdą bezpośredni konkurenci, np. Netia.

– I Netia, i – jak sądzę – TP będą chciały, żeby te inwestycje jak najszybciej zaczęły na siebie zarabiać. Naturalnie więc będzie nam zależało na sprzedaży wyższych prędkości. Myślę, że najpopularniejsze w ostatnich latach łącza 512 kb/s – 1 Mb/s odejdą w niepamięć, a upowszechnią się prędkości 20 – 25 Mb/s – mówi Artur Dominiak z Netii. Zaznacza on przy tym, że wiele zależy od tempa wdrażania technologii VDSL. W przyszłym roku nie będzie ono jeszcze duże.

W tym roku spadały nadal ceny podstawowych usług mobilnego dostępu do Internetu: Era zaproponowała najtańszy miesięczny abonament za 25 zł, a Orange nawet za 19 zł. W przyszłym roku na kolejne obniżki nie ma wielkiej nadziei.– Doszliśmy do tak niskiego poziomu cen, że nie widzę dalszego pola do cięć. Nawet Urząd Komunikacji Elektronicznej wydaje się skłaniać do tej opinii – mówi Jarosław Bauc, prezes Polkomtelu, operatora sieci Plus.

Sieci mobilne będą potrzebowały dodatkowych środków na modernizację, tak aby umożliwiły świadczenie usług z prędkością 21, 42, czy 84 Mb/s. Takie technologie są już na rynku. Wystarczy w nie zainwestować. Nie wiadomo jeszcze, w jakim tempie upowszechnią się usługi w sieci LTE, w których transmisja przekroczy 100 Mb/s. Najszybciej wprowadzi je do oferty – choć na ograniczonym terytorium Polski – Cyfrowy Polsat.

– Rozwój usług mobilnego dostępu do Internetu wymaga dużych nakładów inwestycyjnych. Dlatego myślę, że ceny większości usług utrzymają się na obecnym poziomie i nie spodziewam się, aby w 2011 roku nastąpiły znaczące ich obniżki – przewiduje Klaus Hartmann, szef Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era.

Średnio Polacy płacili za Internet w tym roku 50 – 60 zł miesięcznie. Ceny nie spadły znacząco i nie ma powodu sądzić, że spadną w przyszłym roku. – Ceny Neostrady są na takim poziomie, że nie należy liczyć na powtórkę ostatnich obniżek w 2011 roku – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik TP.

– Przy poziomie 60 złotych miesięcznie 10-procentowa obniżka ceny ma już duży wpływ na przychody dużego operatora, ale może być nieodczuwalna dla abonenta i z jego punktu widzenia nie uzasadniać zachodu związanego ze zmianą operatora. Dostawcom coraz mniej kalkuluje się grać niższą ceną, coraz bardziej jakością usług – mówi Bogdan Zytka z firmy doradczej Accenture.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie