Presspublika miała zysk w 2010 roku

Presspublica zamknęła 2010 rok z dodatnim wynikiem. W odróżnieniu od konkurencji to głównie efekt wzrostu przychodów

Aktualizacja: 28.03.2011 04:04 Publikacja: 28.03.2011 03:49

Presspublika miała zysk w 2010 roku

Foto: ROL

 

Jednostkowe przychody spółki  wzrosły rok do roku o 5,9 proc., do 218,4 mln zł, zysk operacyjny wyniósł 6,1 mln zł (rok wcześniej spółka odnotowała stratę w wysokości 9,2 mln zł), a zysk netto: 9,8 mln zł (przy stracie na poziomie 9 mln zł rok wcześniej).

W tym roku spółka chce utrzymać zysk netto na poziomie z 2010 roku. – Wzrosły wpływy ze sprzedaży egzemplarzowej dzienników Presspubliki. Sprzedaż „Rz" spadła w ubiegłym roku minimalnie, o 0,8 proc., podczas gdy spadek na całym rynku ogólnopolskich dzienników wynosił 6,3 proc., a w przypadku największego konkurenta – „Gazety Wyborczej" – 9,4 proc. – Mimo spadku sprzedaży „Rz" wpływy z niej wzrosły, bo więcej wydań sprzedawanych było z dodatkami, przez co wydania były droższe – mówi Paweł Bień, prezes Presspubliki.

Więcej z reklam

Przychody ze sprzedaży egzemplarzowej „Rz", „Parkietu" i „Życia Warszawy" wyniosły 104,1 mln zł, o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej, a z reklam wzrosły o 5,3 proc., do 91,1 mln zł. – Wzrost przychodów z reklam jest dla nas niebagatelnym osiągnięciem. Wyłamaliśmy się tym z negatywnego trendu na rynku. Pozostała działalność – usługi drukarskie, transportowe, sponsoringowe, sprzedaż książek, działalność szkoleniowa i e-sklep – także przyniosła wyższe wpływy niż rok wcześniej – mówi Paweł Bień.

123,5 tys. egzemplarzy wyniosła średnia sprzedaż pierwszych sześciu wydań tygodnika „Uważam Rze". Ponaddwukrotnie więcej, niż planowano

Podobnie jak konkurencja, Presspublica szczególnie kontrolowała wydatki. – W minionym roku nasze koszty wzrosły tylko minimalnie, bo o 0,5 proc. Przeprowadziliśmy szereg działań mających na celu ich redukcję, z czego najbardziej znanym jest obcięcie pensji pracowniczych o 10 proc. Te wyniki to także efekt ograniczenia zatrudnienia – mówi Bień. W 2010 r. zatrudnienie w spółce spadło o 15 proc., do 553 osób. Przychody Presspubliki z działalności w sieci wyniosły 14,2 mln zł (6,5 proc. wszystkich), o 37 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym wpływy z reklam w sieci zwiększyły się rok do roku o 42 proc., z e-subskrypcji (czyli e-wydań) – o 22 proc., a z działalności e-commerce o 48 proc. Przychody z płatnych treści w sieci wzrosły o 40 proc.

Nowe projekty

W tym roku w styczniu Presspublica uruchomiła miesięcznik dla specjalistów „Prawo co dnia". Podsumowanie prawne miesiąca sprzedaje się na poziomie 15 tys. egz. (dane wydawcy). Miesiąc później powstał tygodnik „Uważam Rze", którego sześć pierwszych wydań sprzedawało się średnio według Presspubliki na poziomie 123,5 tys. egz. (założenia mówiły o 50 tys. ). – W tym roku chcemy rozwijać nasze płatne produkty internetowe. Nie planujemy jednak takich ruchów jak wprowadzanie płatności za dostęp do głównej strony rp.pl. Myślę raczej o specjalistycznych serwisach – mówi Paweł Bień. W ubiegłym roku wydawca „Rz" zamknął bezpłatny dostęp w sieci do weekendowego dodatku publicystycznego „Rz" – „Plus Minus". Jak podaje Bień, sprzedanych zostało ok. 3 tys. dostępów, a regularnie abonuje go kilkuset czytelników.

Dobre wyniki spółki mają duże znaczenie w sporze jej właścicieli. W październiku ubiegłego roku mniejszościowy udziałowiec oraz dwaj reprezentujący go członkowie zarządu złożyli do sądu wniosek o rozwiązanie spółki, argumentując go m.in. jej niedochodowością. W zarządzie trwa impas, w związku z czym nie wiadomo, czy sprawozdanie finansowe za ubiegły rok zostanie podpisane przez członków zarządu reprezentujących państwowego udziałowca.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Jednostkowe przychody spółki  wzrosły rok do roku o 5,9 proc., do 218,4 mln zł, zysk operacyjny wyniósł 6,1 mln zł (rok wcześniej spółka odnotowała stratę w wysokości 9,2 mln zł), a zysk netto: 9,8 mln zł (przy stracie na poziomie 9 mln zł rok wcześniej).

W tym roku spółka chce utrzymać zysk netto na poziomie z 2010 roku. – Wzrosły wpływy ze sprzedaży egzemplarzowej dzienników Presspubliki. Sprzedaż „Rz" spadła w ubiegłym roku minimalnie, o 0,8 proc., podczas gdy spadek na całym rynku ogólnopolskich dzienników wynosił 6,3 proc., a w przypadku największego konkurenta – „Gazety Wyborczej" – 9,4 proc. – Mimo spadku sprzedaży „Rz" wpływy z niej wzrosły, bo więcej wydań sprzedawanych było z dodatkami, przez co wydania były droższe – mówi Paweł Bień, prezes Presspubliki.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie