Siła w Internecie

Branża generuje już 35,7 mld zł, czyli 2,7 proc. PKB. Do 2015 r. ma się rozwijać w tempie ok. 14 proc. rocznie, a jej znaczenie w gospodarce przekroczy 4 proc.

Publikacja: 11.05.2011 20:29

Siła w Internecie

Foto: Bloomberg

Internet staje się powoli jednym z motorów rozwoju polskiej gospodarki i według prognoz już za kilka lat jego udział w PKB będzie wyższy niż takich branż, jak górnictwo, usługi finansowe czy energetyka. Takie wnioski płyną z raportu firmy Boston Consulting Group (BCG), opracowanego na zlecenie Google'a.

Według konserwatywnej prognozy wartość polskiej gospodarki internetowej w 2015 r. wyniesie 76,6 mld zł, co oznacza  4,1 proc. udziału w PKB. W wariancie optymistycznym jej wartość rośnie do 92 mld zł, co oznacza 4,9 proc. udziału w PKB. Branża ma rosnąć w średniorocznym tempie 14 proc., dwukrotnie szybciej niż cała gospodarka.

Jednak obecnie udział Internetu na tle innych państw wypada raczej blado. W Wielkiej Brytanii to 7,2 proc., w Szwecji 6,6 proc., a w Czechach 3,6 proc. Najniższy jest w Hiszpanii i Włoszech. – To efekt kilku czynników, jak np. niższe zaufanie, które w przypadku e-zakupów ma duże znaczenie. Istotny jest także klimat – w ciepłych krajach ludzie częściej wychodzą z domów i mniej korzystają z sieci. Na północy jest odwrotnie – mówi Martin Kalovec z BCG.

Z raportu wynika, że wśród małych i średnich polskich firm 98 proc. ma dostęp do Internetu, ale często nie jest to nawet stałe łącze o wysokiej szybkości transferu danych. Firmy korzystają z sieci głównie poprzez wysyłanie wiadomości e-mail.

– Małe i średnie firmy doskonale wykorzystały możliwości rozwoju po przełomie ustrojowym. Z niewielkimi nakładami można było sprzedać praktycznie wszystko. Teraz nadszedł czas na przejście do kolejnego etapu rozwoju, a Internet może im w tym tylko pomóc – mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.

Sieć aktywnie, np. do pozyskiwania klientów czy obniżania kosztów zakupów, wykorzystuje tylko 51 proc. firm w porównaniu z 70 proc. europejskiej średniej. – Internet kojarzy się jako miejsce do spotkań ze znajomymi, oglądania filmów. Trzeba zrozumieć, że to narzędzie, dzięki któremu firmy mogą się szybciej rozwijać, zwiększać sprzedaż, docierać do klientów – mówi Artur Waliszewski, dyrektor Google Polska.

Zwraca jednak uwagę, że trzeba postawić na rozwój internetowej infrastruktury, aby móc wykorzystywać w pełni potencjał tkwiący w branży. – To bariera rozwoju rynku. Mogą ją rozwiązać jedynie wspólne działania rządu, firm oraz regulatora – mówi Franciszek Hutten-Czapski, partner w polskim oddziale BCG.

Według badania NetTrack MillwardBrown SMG/KRC w 2010 r. z Internetu korzystało 52,4 proc. Polaków. Trzy czwarte z nich robi to codziennie lub prawie codziennie. Wskaźnik systematycznie rośnie, ale na tle innych państw, a nawet w naszym regionie prezentujemy się niebyt dobrze. Także według wskaźnika e-Intencity Index (porównuje jakość infrastruktury, wydatki i aktywność w Internecie) Polska z wynikiem 65 pkt   prezentuje się blado. Liderem jest Dania z wynikiem 140, ale lepszy wynik mają także Czechy i Słowacja – odpowiednio 83 oraz 70. – Dlatego mówienie, że w Polsce Internet ma wyższy udział w PKB niż górnictwo, wcale nie jest tak optymistyczną informacją. Prawdopodobnie we wszystkich krajach jest tak samo – mówi prof. Michał Klei- ber, prezes Polskiej Akademii Nauk. – Paradoksalnie widać mniejsze różnice w zakresie korzystania z Internetu pomiędzy miastami i terenami wiejskimi niż młodszymi i starszymi. To główny problem – mówi Michał Boni, szef doradców premiera.

W Polsce motorem rozwoju branży są zakupy. E-handel odpowiada za 62 proc. obrotów, zyskują także inne segmenty.  21 proc. aktywnych rachunków bankowych to internetowe. 38 proc. elektronicznych transakcji odbywa się w sieci, a ich liczba co roku rośnie o 50 proc.

Internet staje się powoli jednym z motorów rozwoju polskiej gospodarki i według prognoz już za kilka lat jego udział w PKB będzie wyższy niż takich branż, jak górnictwo, usługi finansowe czy energetyka. Takie wnioski płyną z raportu firmy Boston Consulting Group (BCG), opracowanego na zlecenie Google'a.

Według konserwatywnej prognozy wartość polskiej gospodarki internetowej w 2015 r. wyniesie 76,6 mld zł, co oznacza  4,1 proc. udziału w PKB. W wariancie optymistycznym jej wartość rośnie do 92 mld zł, co oznacza 4,9 proc. udziału w PKB. Branża ma rosnąć w średniorocznym tempie 14 proc., dwukrotnie szybciej niż cała gospodarka.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie