Trzy czwarte Polaków wierzy w informacje znalezione w sieci wynika z badań European Trusted Brands, w skali europejskiej zaufanie do Internetu ma 49 procent osób. Z kolei dane firmy Nielsen mówią, że najbardziej ufamy opiniom naszych znajomych, a zaraz po nich opiniom obcych ludzi, które znaleźliśmy w Internecie. Reklama i informacje pochodzące od sprzedawców są zdecydowanie mniej ważne.
- Reklama nie jest wiarygodnym źródłem informacji, bo wiadomo, że pokazuje wyłącznie dodatnie strony produktu, tak samo zresztą, jak sprzedawcy towarów - mówi dr Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego. - Natomiast opinie znajomych postrzegamy jako obiektywne i wiarygodne. To kwestia zaufania.
Podszywanie pod znajomych
Skoro opinie w Internecie są dla użytkowników tak istotne, to firmy nie szczędzą starań, by właśnie poprzez sieć docierać do klientów, stosując przy tym najróżniejsze sposoby. -- Na forach znaleźć można szereg nieuczciwych firm czy też agencji PR, które podszywają się pod zwykłych użytkowników i promują w ten sposób rozmaite produkty. W gąszczu spamu, znaleźć można oczywiście również prawdziwe informacje, autorstwa zwykłych użytkowników -- komentuje Anna Czepita z agencji VanguardPR.
O tym, że najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną marketingu jest obecnie marketing związany z sieciami społecznościowymi, przekonany jest Konrad Traczyk, head of social media solutions z agencji Euro RSCG Poland. Jego zdaniem social media na stałe zmieniają marketingowe funkcjonowanie poszczególnych marek produktów. -Tradycyjne agencje reklamowe muszą się do tego dostosować, w przeciwnym razie będą tracić klientów - mówi.