Reklama

Business Centre Club ma pomóc ściągać abonament radiowo-telewizyjny

Organizacje zrzeszające przedsiębiorstwa podpisały z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji dżentelmeńskie umowy i zapowiedziały, że będą nawoływać swoich członków do płacenia abonamentu

Aktualizacja: 13.06.2011 18:28 Publikacja: 13.06.2011 17:56

Business Centre Club ma pomóc ściągać abonament radiowo-telewizyjny

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Dane na temat ściągalności abonamentu są od lat alarmujące. Nie płaca go masowo i prywatni właściciele telewizorów i radioodbiorników, i firmy. Tych drugich mamy na rynku 3,9 mln zł. Abonament płaci jednak zaledwie 168 tys., czyli 4,3 proc. przedsiębiorstw. - Gdyby wszystkie podmioty zapłaciły za jeden odbiornik, to wpływy abonamentowe byłyby większe o ok. 66 mln zł czyli o ok. 720 mln zł rocznie - podaje KRRiT.

- Wszyscy wiemy, jak dziś wyglądają publiczne media. Bez pieniędzy nie z budżetu państwa ani z reklamy obywatelskich, ale pieniędzy obywatelskich, nie dokona się w nich żadna zmiana - apelował Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.

Jak mówi "Rz" Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club, organizacja podpisała z KRRiT dżentelmeńską umowę. Co to da? - Kiedy podpisywaliśmy taką umowę a czasów prezesury Roberta Kwiatkowskiego w TVP, wpływy z abonamentu wzrosły - twierdzi Goliszewski. Przyznaje jednak, że organizacja nie ma żadnych narzędzi do dyscyplinowania firm w zakresie płacenia abonamentu, ani nawet tego nie chce. Organizacje przedsiębiorców mogą jednak uświadamiać swoim członkom, że ich płacenie abonamentu także obowiązuje.

- Agroprzedsiębiorcy to kilkadziesiąt tysięcy małych firm i kilkanaście dużych. Wielu z nich trzeba uświadamiać, że mają obowiązek płacenia abonamentu. Jeśli koś np. ma hotel z kilkunastoma pokojami, gdzie stoją telewizory, bywa że nie wie, że też powinien to robić. A z kara za niepłacenie abonamentu, nie można się np. ubiegać  unijne dotacje - mówił Maciej Paradowski, prezes AgroBiznesKlubu.

Jak tłumaczył Lech Pilawski, dyrektor generalny PKPP Lewiatan, bez opłaconego abonamentu firmy nie mogą też podpisać oświadczenia głoszącego, że nie zalegają z opłacaniem podatków.

Reklama
Reklama

Jak podkreśla KRRiT, w Polsce opłaty abonamentowe należą do najniższych w Europie (ok. 45 euro rocznie).  Niemczech jest to ok. 200 euro, w Wielkiej Brytanii za sam telewizor trzeba płacić 199 euro.

Marek Goliszewski przypomniał, że BCC proponował już, by TVP przekształcić ze spółki prawa handlowego w instytucję kultury i wtedy uwolnić ją w ogóle od reklam, a środki na jej utrzymanie pobierać z podatków płaconych przez Polaków w ramach rozliczania PIT. Jak dodał szef BCC, podtrzymuje swoją wizję publicznej telewizji.

 

Dane na temat ściągalności abonamentu są od lat alarmujące. Nie płaca go masowo i prywatni właściciele telewizorów i radioodbiorników, i firmy. Tych drugich mamy na rynku 3,9 mln zł. Abonament płaci jednak zaledwie 168 tys., czyli 4,3 proc. przedsiębiorstw. - Gdyby wszystkie podmioty zapłaciły za jeden odbiornik, to wpływy abonamentowe byłyby większe o ok. 66 mln zł czyli o ok. 720 mln zł rocznie - podaje KRRiT.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama