Firmy coraz więcej wydają na tzw. cloud computing

Do 2015 roku na tzw. cloud computing firmy i instytucje wydadzą globalnie już 22,6 mld dol. Będzie też rosła liczba serwisów oferujących swoje usługi użytkownikom w tzw. chmurze. Zdaniem prezesów najbardziej innowacyjnych firm będzie to wiodący trend kolejnych lat

Publikacja: 26.10.2011 13:00

Firmy coraz więcej wydają na tzw. cloud computing

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Co roku wydatki na te rozwiązania będą rosły na świecie o ponad 20 proc. Bo umieszczanie serwisów w chmurze jest dla użytkowników wygodniejsze i bezpieczniejsze, a dla firm, choć na początku wymaga inwestycji, często tańsze.

Termin „w chmurze" może oznaczać dwa zjawiska. Dla firmy korzystanie z tzw. chmury obliczeniowej to umieszczanie danych poza własną infrastrukturą na wynajętych serwerach (takie usługi świadczą np. salesforce.com, WebEx Connect czy Amazon Web Services).

Z kolei dla internauty to usługa, z której może korzystać na dowolnym urządzeniu bez konieczności ściągania danych na komputer, tablet czy komórkę.

Apple stworzył np. serwis iCloud, dzięki któremu każdy z właścicieli gadżetów z jabłuszkiem może swoje multimedia trzymać właśnie w chmurze i korzystać z nich na każdym z posiadanych urządzeń bez konieczności przenoszenia danych z jednego gadżetu na drugi. W chmurze działają Facebook, YouTube czy iTunes. Ale także uczelnie coraz częściej wynajmują infrastrukturę i oferują wirtualne kursy umieszczone w chmurze.

– Pojawienie się chmury jako alternatywy dla dotychczasowych modeli świadczenia usług informatycznych będzie nadal jednym z najważniejszych wydarzeń w rozwoju branży IT – ocenia Richard Villars z International Data Corporation (IDC). – Firmy specjalizujące się w gromadzeniu, przechowywaniu i archiwizowaniu tych danych mogą być największymi beneficjentami tego trendu. Muszą jednak wyważyć działalność, bo oprócz klientów, którzy chcą wykupywać tanie usługi, szybko rośnie zapotrzebowanie na bardziej kosztowne rozwiązania – dodaje.

Według IDC wydatki instytucji publicznych na wynajmowane na zewnątrz serwery, opiekę i archiwizowanie danych będą między 2010 i 2015 r. rosły średnio o 23,6 proc. Nakłady firm prywatnych będą rosnąć jeszcze szybciej: o 28,9 proc. rocznie. Do 2015 r. na te cele na świecie zostanie wydanych 22,6 mld dol.

Takie rozwiązania stosowane są też w Polsce. – Zarówno sami korzystamy z chmury, bo przenieśliśmy działania dotyczące hostingu do firmy zewnętrznej, jak i oferujemy serwisy w chmurze. Nie jesteśmy dużą firmą i korzystanie z chmury obliczeniowej jest dla nas bardzo wygodne, bo nie musieliśmy tworzyć całej infrastruktury do przechowywania danych – mówi Łukasz Kawęcki, prezes firmy OptizenLabs, która wykonuje m.in. aplikacje na smartfony i tablety.

Cloud computing wymieniali jako jedną z kluczowych technologii prezesi firm innowacyjnych technologicznie w najnowszej edycji badania Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. Podkreślali, że firmom technologia ta daje możliwość optymalizacji kosztów, zwłaszcza gdy lawinowo rośnie liczba danych, które muszą przechowywać.

Mimo że sama idea nie jest nowa, pojawia się coraz więcej możliwości jej zastosowania. Wśród ekspertów cloud computing postrzegany jest jako rozwiązanie o największym potencjale. – Dwie trzecie respondentów twierdzi, że ten segment będzie rósł w najbliższych trzech latach i że będzie to najważniejszy trend w branży IT – podaje Deloitte w komentarzu do badań.

Co roku wydatki na te rozwiązania będą rosły na świecie o ponad 20 proc. Bo umieszczanie serwisów w chmurze jest dla użytkowników wygodniejsze i bezpieczniejsze, a dla firm, choć na początku wymaga inwestycji, często tańsze.

Termin „w chmurze" może oznaczać dwa zjawiska. Dla firmy korzystanie z tzw. chmury obliczeniowej to umieszczanie danych poza własną infrastrukturą na wynajętych serwerach (takie usługi świadczą np. salesforce.com, WebEx Connect czy Amazon Web Services).

Pozostało 84% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?