Google konkurencją dla Amazona?

Internetowy gigant zabiera się za handel sieciowy. Zamierza odebrać Amazonowi część ruchu generowanego przez klientów

Publikacja: 02.12.2011 19:04

Google konkurencją dla Amazona?

Foto: Bloomberg

O tym, że Google rozważa wprowadzenie usługi internetowej, która ułatwiałaby robienie zakupów online i gwarantowała dostawę tego samego dnia, donosi dziennik „Wall Street Journal" („WSJ"). Podobne usługi oferuje Amazon.com, największy na świecie e-sklep. Zdaniem „WSJ" dzięki przebiciu oferty Amazona Google mógłby przechwycić część ruchu generowanego przez klientów tego e-handlowego molocha.

Przedstawiciele firmy Google nie chcieli skomentować tych doniesień. Za ich prawdziwością przemawiają jednak informacje o rozmowach, jakie koncern internetowy ma prowadzić z wielkimi sieciami handlowymi i firmami kurierskimi, wśród których wymieniane są sklepy odzieżowe Macy's i Gap oraz market z zaopatrzeniem dla biur OfficeMax.

Usługa Google'a miałaby być bezpośrednią konkurencją dla usługi Prime oferowanej przez Amazona, w ramach której za 79 dol. rocznie można korzystać z darmowej dostawy zakupionych towarów. Do tego firma dorzuca bonus w postaci nielimitowanego streamingu filmów i seriali z bazy liczącej 13 tys. tytułów.

- Kiedy już klient zacznie używać usługi Amazon Prime, jego aktywność w poszukiwaniu produktów przez wyszukiwarkę Google'a gwałtownie maleje – tłumaczy cytowany przez agencję Reuters Scot Wingo, dyrektor wykonawczy ChannelAdvisor, firmy z branży e-commerce. Dodaje, że jako użytkownik usługi Prime tylko wtedy poszukuje produktów przez Google'a, kiedy nie może ich znaleźć w Amazonie. – Amazon stworzył zamknięty system z najlepszą na świecie wyszukiwarką produktową. Tego rodzaju usługi generują 40 proc. ruchu w Internecie, na utratę którego Google nie może sobie pozwolić – dodaje Wingo.

Aby przechwycić ten ruch, Google kierowałby zapytania ze swojej wyszukiwarki na strony znajdujących się w okolicy sklepów. System sprawdzałby, czy dany towar jest dostępny, a następnie Google we współpracy z firmą kurierską organizowałby dostawę towaru do klienta. W ten sposób można by ograniczyć czas dostarczenia przesyłki do jednego dnia.

Reklama
Reklama

Firma jest liderem wyszukiwania w sieci: obsługuje obecnie ponad 83 proc. rynku wyszukiwarek używanych na komputerach biurkowych i ponad 90 proc. na urządzeniach mobilnych. Jej model sprzedaży znacząco różniłby się od modelu Amazona, który jest posiadaczem wielkich magazynów i sieci dystrybucji swoich towarów. Google korzystałby na tym polu z usług firm trzecich.

Według informacji „WSJ" Google ma przeprowadzić program pilotażowy tej usługi w okolicach San Francisco we współpracy z firmą kurierską United Parcel Service.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama