W 2010 roku platformy dostarczały 140 milionom gospodarstw domowych 16,9 tys. kanałów w standardowej i wysokiej rozdzielczości oraz w trójwymiarze, z czego ich wpływy wyniosły 75 mld dol.
Coraz więcej widzów kanałów HD
Branża będzie dalej rosła, zwłaszcza w tych obszarach, gdzie dopiero upowszechnia nowe technologicznie rozwiązania. – Do 2020 roku prawie co drugi klient telewizji satelitarnej na świecie będzie już miał pakiet kanałów w wysokiej rozdzielczości (HD – od high definition), a co trzeci będzie miał dekoder zdolny do nagrywania programów (tzw. DVR lub PVR) – mówi Brad Grady, analityk NSR i autor raportu. To zmieni rynek tak jak usługi OTT (over the top, czyli usługi wideo w sieci), które stają się poważnym konkurentem platform satelitarnych i sieci kablowych. Te ostatnie to za oceanem np. serwisy Hulu czy Netflix, a w Polsce: Ipla, VOD Onet.pl, serwis VOD TVP, TVNPlayer czy Iplex.pl – możliwe do odbioru już nie tylko za pośrednictwem komputera, ale też telewizorów z dostępem do sieci, tabletu, smartfona czy platformy do gier wideo. – Usługi OTT już wywołują wokół siebie najwięcej szumu, a platformy satelitarne będą się musiały zastanowić, jak zintegrować te usługi ze sprzętem do odbioru telewizji – zauważa Grady.
W Polsce już się to powoli dzieje – należąca do grupy TVN platforma cyfrowa „n" umożliwia oglądanie za pośrednictwem swoich dekoderów seriali i programów z portalu wideo TVNPlayer.
Wabią serialami i sportem
Wabikiem płatnych telewizji są nie tylko nowinki technologiczne, które stopniowo wprowadzają usługi na zupełnie nowy poziom – Cyfra+ niedawno, w listopadzie, już wszystkie produkowane przez siebie w Polsce kanały zaczęła nadawać w HD, a po ekspansji technologii HD platformy liczą, że do wykupywania abonamentu zachęcać będą pierwsze stacje nadające w trójwymiarze. Widzów przyciągają do płatnych telewizji przede wszystkim treści: zarówno filmowe (jak nowe serie popularnych seriali), jak i sportowe. – Dla potencjalnych abonentów ważny jest ekskluzywny dostęp do filmów, newsów i treści nadawanych w obcych językach, ale najpopularniejszą kategorią są wydarzenia sportowe – konstatują analitycy NSR.
Tutaj serwisy OTT także próbują zawojować rynek, ale na razie są to pojedyncze próby. Powiązana w Polsce z Telewizją Polsat internetowa platforma Ipla np. już zapowiedziała, że jako pierwsza w Europie będzie udostępniać transmisje sportowe nadawane w internetowym kanale iplaSportLive poprzez telewizory z dostępem do sieci (tzw. smart TV). Na razie prawa sportowe kosztują jednak tak dużo, a uzyskanie ich wiąże się z tyloma obwarowaniami, że trudno zakładać, iż serwisy OTT szybko staną się konkurencją dla tradycyjnych stacji.