Płatne telewizje wygrywają z siecią

Według firmy Northern Sky Research platformy satelitarne wciąż zwiększają popyt na swoje usługi pomimo trudnej sytuacji na rynku oraz rosnącej konkurencji ze strony nowych pojawiających się w Internecie usług oferujących wideo

Publikacja: 15.12.2011 03:01

Płatne telewizje wygrywają z siecią

Foto: Bloomberg

W 2010 roku platformy dostarczały 140 milionom gospodarstw domowych 16,9 tys. kanałów w standardowej i wysokiej rozdzielczości oraz w trójwymiarze, z czego ich wpływy wyniosły 75 mld dol.

Coraz więcej widzów kanałów HD

Branża będzie dalej rosła, zwłaszcza w tych obszarach, gdzie dopiero upowszechnia nowe technologicznie rozwiązania. – Do 2020 roku prawie co drugi klient telewizji satelitarnej na świecie będzie już miał pakiet kanałów w wysokiej rozdzielczości (HD – od high definition), a co trzeci będzie miał dekoder zdolny do nagrywania programów (tzw. DVR lub PVR) – mówi Brad Grady, analityk NSR i autor raportu. To zmieni rynek tak jak usługi OTT (over the top, czyli usługi wideo w sieci), które stają się poważnym konkurentem platform satelitarnych i sieci kablowych. Te ostatnie to za oceanem np. serwisy Hulu czy Netflix, a w Polsce: Ipla, VOD Onet.pl, serwis VOD TVP, TVNPlayer czy Iplex.pl – możliwe do odbioru już nie tylko za pośrednictwem komputera, ale też telewizorów z dostępem do sieci, tabletu, smartfona czy platformy do gier wideo. – Usługi OTT już wywołują wokół siebie najwięcej szumu, a platformy satelitarne będą się musiały zastanowić, jak zintegrować te usługi ze sprzętem do odbioru telewizji – zauważa Grady.

W Polsce już się to powoli dzieje – należąca do grupy TVN platforma cyfrowa „n" umożliwia oglądanie za pośrednictwem swoich dekoderów seriali i programów z portalu wideo TVNPlayer.

Wabią serialami i sportem

Wabikiem płatnych telewizji są nie tylko nowinki technologiczne, które stopniowo wprowadzają usługi na zupełnie nowy poziom – Cyfra+ niedawno, w listopadzie, już wszystkie produkowane przez siebie w Polsce  kanały zaczęła nadawać w HD, a po ekspansji technologii HD platformy liczą, że do wykupywania abonamentu zachęcać będą pierwsze stacje nadające w trójwymiarze. Widzów przyciągają do płatnych telewizji przede wszystkim treści: zarówno filmowe (jak nowe serie popularnych seriali), jak i sportowe. – Dla potencjalnych abonentów ważny jest ekskluzywny dostęp do filmów, newsów i treści nadawanych w obcych językach, ale najpopularniejszą kategorią są wydarzenia sportowe – konstatują analitycy NSR.

Tutaj serwisy OTT także próbują zawojować rynek, ale na razie są to pojedyncze próby. Powiązana w Polsce z Telewizją Polsat internetowa platforma Ipla np. już zapowiedziała, że jako pierwsza w Europie będzie udostępniać transmisje sportowe nadawane w internetowym kanale iplaSportLive poprzez telewizory z dostępem do sieci (tzw. smart TV). Na razie prawa sportowe kosztują jednak tak dużo, a uzyskanie ich wiąże się z tyloma obwarowaniami, że trudno zakładać, iż serwisy OTT szybko staną się konkurencją dla tradycyjnych stacji.

Tradycyjne płatne telewizje wygrywają też, stając się multidostawcami usług telekomunikacyjno-telewizyjnych, dorzucając swoim klientom do wykupionego pakietu telewizji telefonię komórkową, dostęp do Internetu albo stacjonarny telefon. W?Polsce usługi pakietują już Cyfrowy Polsat i „n" (we współpracy z TP).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Polski rynek się nasyca

W Polsce płatne telewizje przechodzą okres konsolidacji. Na fuzje decydują się nie tylko sieci kablowe, ale i platformy cyfrowe, które zagarniają większą część rynku płatnej telewizji – niewiele brakuje do ogłoszenia planów połączenia Cyfry+ z platformą „n". Wszystkich klientów płatnej telewizji mamy już ponad 10 mln, a nasycenie tą usługą na rynku przekracza 70 proc., do wzięcia więc operatorom zostało jeszcze co najwyżej milion nowych klientów. Potem liczba abonentów będzie już rosła śladowo, ale przychody mają szansę wciąż się zwiększać dzięki nowym technologiom i dodatkowym usługom.

W 2010 roku platformy dostarczały 140 milionom gospodarstw domowych 16,9 tys. kanałów w standardowej i wysokiej rozdzielczości oraz w trójwymiarze, z czego ich wpływy wyniosły 75 mld dol.

Coraz więcej widzów kanałów HD

Pozostało 94% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie