Polscy internauci innowacyjni, choć mało mobilni

Jedną trzecią polskich internautów można uznać za zaawansowanych użytkowników sieci – wynika z raportu Ericsson ConsumerLab. Niecałe 60 proc. korzysta z Internetu przez komórki

Publikacja: 07.02.2012 15:40

Polscy internauci innowacyjni, choć mało mobilni

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Badanie to było w Polsce prowadzone już po raz trzeci od 2006 roku, a jego wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln naszych użytkowników Internetu, czyli 65 proc. społeczeństwa. Analiza ta pokazuje, że pod wieloma względami można nas uznać za innowacyjnych, jednak odstajemy od Europy pod względem sposobu, w jaki korzystamy z zasobów Internetu. Robimy to najczęściej (79 proc.) za pomocą laptopa, w tylko 58 proc. czyni to za pośrednictwem telefonu komórkowego. Tablety znalazły się u nas dopiero na siódmym miejscu.

- Te wyniki pokazują, że w Polsce w dalszym ciągu dominuje wykorzystanie Internetu mobilnego w stacjonarny sposób – powiedziała podczas ogłoszenia wyników raportu Katarzyna Pąk, dyrektor komunikacji marketingowej Ericssona w Polsce. – Tak jest w wielu obszarach naszego kraju, do których sieć stacjonarna nie dociera, a ludzie korzystają z  komputerów przenośnych wyłącznie w obrębie własnych domów.

Na Zachodzie Europy widać zdecydowaną przewagę smartfonów jako urządzeń dostępowych do sieci. W Wielkiej Brytanii  korzysta z nich 73 proc. Internautów, podczas gdy przez laptopy łączy się zaledwie około 40 proc. badanych. Podobnie jest w USA, a jeszcze większy odsetek osób korzystających z komórek widać w Indonezji i Korei (82 proc.).

Mimo że pod tym względem nie nadążamy za trendami światowymi, znajdujemy się w innowacyjnej czołówce na tle tych 40 krajów, w których prowadzone były badania. Mamy jedną z największych grup tzw. pionierów lub , czyli ludzi ukierunkowanych na adaptację nowych technologii. Liczy ona ponad 32 proc. internautów (czyli ponad 6 mln osób), czyli podobnie jak w USA (32 proc.) i Wielkiej Brytanii (33 proc.), a nieco więcej niż w Niemczech (28 proc.) i Włoszech (29 proc.).

Kluczowe znaczenie dla polskiego sposobu korzystania z Internetu mają ceny dostępu do sieci. Podczas gdy w krajach zachodnich internauci są skłonni płacić więcej za bardzo wysoką jakość usług, Polacy zadowalają się niezłymi usługami, pod warunkiem że dostępne są w niskiej cenie. Za skorzystanie z bezprzewodowego Internetu szerokopasmowego płaci się u nas średnio 12 euro miesięcznie.

Zbyt wysoki koszt usług jest najważniejszą z przyczyn, dla których aż 45 proc. polskich internautów nie korzysta z mobilnego Internetu szerokopasmowego. Jako drugi powód badane osoby wymieniały słabą jakość połączenia. Mimo to mało kto decyduje się na zmianę operatora. Przyznała się do tego tylko jedna trzecia badanych.

- Polacy są niezwykle lojalnymi klientami sieci komórkowych – komentuje Katarzyna Pąk. – Aż 62 proc. z nas pozostaje wiernych jednemu operatorowi, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na kilkanaście lat istnienia rynku operatorskiego w naszym kraju.

Badanie to było w Polsce prowadzone już po raz trzeci od 2006 roku, a jego wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln naszych użytkowników Internetu, czyli 65 proc. społeczeństwa. Analiza ta pokazuje, że pod wieloma względami można nas uznać za innowacyjnych, jednak odstajemy od Europy pod względem sposobu, w jaki korzystamy z zasobów Internetu. Robimy to najczęściej (79 proc.) za pomocą laptopa, w tylko 58 proc. czyni to za pośrednictwem telefonu komórkowego. Tablety znalazły się u nas dopiero na siódmym miejscu.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie