Rozrywka warta biliony dolarów

Mimo niepewnej sytuacji światowe nakłady na media i rozrywkę zwiększają się i nadal będą rosnąć. W 2016 roku dobiją do 2,1 biliona dolarów

Publikacja: 12.06.2012 14:05

Rozrywka warta biliony dolarów

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Między 2012 i 2016 rokiem wydatki firm i konsumentów na media i rozrywkę będą jednak rosły wolniej niż światowe PKB: średnio o 5,7 proc. każdego roku, podczas gdy światowe PKB będzie w tym czasie rosło w średnim tempie na poziomie 6,6 proc.

– Ta różnica odzwierciedla skutki przechodzenia od mediów na fizycznych nośnikach do znacznie tańszej dystrybucji cyfrowej – podają eksperci z PricewaterhouseCoopers, autora raportu, który obejmuje m.in. wydatki firm i osób prywatnych na prasę, książki, telewizję, Internet, kino, gry wideo, radio i muzykę.

Polski rynek mediów i rozrywki jest przez PwC szacowany w tym roku na 10,33 mld dol., a do 2016 roku zwiększy się do 12,7 mld dol.

Cyfrowo i mobilnie

W tym roku globalnie wpływy z tych dóbr w postaci cyfrowej sięgną 30,3 proc. wszystkich. W 2016 – już 37,5 proc. Wśród najważniejszych trendów, które będą miały wpływ na kształt rynku, eksperci wymieniają przechodzenie wielu segmentów z papieru do wersji elektronicznych (dzięki temu np. e-booki, które aktualnie generują ok. 5 proc. rynku książki, za cztery lata będą generowały już 18 proc. tego rynku) oraz coraz większą popularność mobilnego Internetu. - Największy wzrost jest spodziewany w Ameryce Łacińskiej (30 proc.), podczas gdy Polska  ma szansę być na drugim miejscu  (26 proc.) – z prognozowanym wzrostem od 4,4 mln użytkowników w 2011 r. do 14,5 mln w 2016 roku.

- Postępująca migracja z mediów tradycyjnych do Internetu zyskała nowe koło napędowe - konsumenci wyjątkowo szybko przyzwyczaili się do korzystania z treści poprzez urządzenia mobilne. Kryzys ekonomiczny nie zaszkodził wynikom sprzedaży tabletów i smartfonów, których rozpowszechnienie sprzyja rozwojowi mobilnego korzystania z treści cyfrowych – komentuje Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Użytkowników mobilnego Internetu na świecie, których dzisiaj jest 1,48 mld, w 2016 roku będzie już 2,94 mld.- Mobilny Internet będzie motorem dal zwiększania wydatków na cyfrowe media – uważają eksperci z PwC. Cały światowy  rynek dostępu do Internetu – nie tylko mobilnego – będzie na świecie w tym roku wart 351 mld dol., a za cztery lata wzrośnie do 493,4 mld dol.

Reklama łapie oddech

W tym roku powoli zacznie też z powrotem rozpędzać się światowa reklama. Choć ubiegły wzrost wydatków na promocję był w porównaniu z 2010 rokiem skromny ( wyniósł 3,6 proc. przy 7 proc. w 2010 r.), w tym będzie już większy: wyniesie 5,6 proc., dzięki czemu sięgnie 512, 9 mld dol. , a do 2016 roku będzie rósł co roku średnio o 6,4 proc.

Polski rynek reklamy zdaniem PwC wzrośnie w tym roku 2,8 mld dol. (o 3,74 proc. więcej niż rok wcześniej), a do 2016 roku ma sięgnąć 3,7 mld dol.

- w Polsce widać wyraźny wzrost wydatków na dostęp do Internetu (w tym głównie mobilnego) oraz reklamę w Internecie. Odbędzie się to kosztem wydatków na stacjonarny dostęp do Internetu, wydatków na książki (zwłaszcza dystrybuowane w modelu tradycyjnym) oraz na zakup czasopism – podaje PwC w raporcie.

PwC
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie