Rozrywka warta biliony dolarów

Mimo niepewnej sytuacji światowe nakłady na media i rozrywkę zwiększają się i nadal będą rosnąć. W 2016 roku dobiją do 2,1 biliona dolarów

Publikacja: 12.06.2012 14:05

Rozrywka warta biliony dolarów

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Między 2012 i 2016 rokiem wydatki firm i konsumentów na media i rozrywkę będą jednak rosły wolniej niż światowe PKB: średnio o 5,7 proc. każdego roku, podczas gdy światowe PKB będzie w tym czasie rosło w średnim tempie na poziomie 6,6 proc.

– Ta różnica odzwierciedla skutki przechodzenia od mediów na fizycznych nośnikach do znacznie tańszej dystrybucji cyfrowej – podają eksperci z PricewaterhouseCoopers, autora raportu, który obejmuje m.in. wydatki firm i osób prywatnych na prasę, książki, telewizję, Internet, kino, gry wideo, radio i muzykę.

Polski rynek mediów i rozrywki jest przez PwC szacowany w tym roku na 10,33 mld dol., a do 2016 roku zwiększy się do 12,7 mld dol.

Cyfrowo i mobilnie

W tym roku globalnie wpływy z tych dóbr w postaci cyfrowej sięgną 30,3 proc. wszystkich. W 2016 – już 37,5 proc. Wśród najważniejszych trendów, które będą miały wpływ na kształt rynku, eksperci wymieniają przechodzenie wielu segmentów z papieru do wersji elektronicznych (dzięki temu np. e-booki, które aktualnie generują ok. 5 proc. rynku książki, za cztery lata będą generowały już 18 proc. tego rynku) oraz coraz większą popularność mobilnego Internetu. - Największy wzrost jest spodziewany w Ameryce Łacińskiej (30 proc.), podczas gdy Polska  ma szansę być na drugim miejscu  (26 proc.) – z prognozowanym wzrostem od 4,4 mln użytkowników w 2011 r. do 14,5 mln w 2016 roku.

- Postępująca migracja z mediów tradycyjnych do Internetu zyskała nowe koło napędowe - konsumenci wyjątkowo szybko przyzwyczaili się do korzystania z treści poprzez urządzenia mobilne. Kryzys ekonomiczny nie zaszkodził wynikom sprzedaży tabletów i smartfonów, których rozpowszechnienie sprzyja rozwojowi mobilnego korzystania z treści cyfrowych – komentuje Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Reklama
Reklama

Użytkowników mobilnego Internetu na świecie, których dzisiaj jest 1,48 mld, w 2016 roku będzie już 2,94 mld.- Mobilny Internet będzie motorem dal zwiększania wydatków na cyfrowe media – uważają eksperci z PwC. Cały światowy  rynek dostępu do Internetu – nie tylko mobilnego – będzie na świecie w tym roku wart 351 mld dol., a za cztery lata wzrośnie do 493,4 mld dol.

Reklama łapie oddech

W tym roku powoli zacznie też z powrotem rozpędzać się światowa reklama. Choć ubiegły wzrost wydatków na promocję był w porównaniu z 2010 rokiem skromny ( wyniósł 3,6 proc. przy 7 proc. w 2010 r.), w tym będzie już większy: wyniesie 5,6 proc., dzięki czemu sięgnie 512, 9 mld dol. , a do 2016 roku będzie rósł co roku średnio o 6,4 proc.

Polski rynek reklamy zdaniem PwC wzrośnie w tym roku 2,8 mld dol. (o 3,74 proc. więcej niż rok wcześniej), a do 2016 roku ma sięgnąć 3,7 mld dol.

- w Polsce widać wyraźny wzrost wydatków na dostęp do Internetu (w tym głównie mobilnego) oraz reklamę w Internecie. Odbędzie się to kosztem wydatków na stacjonarny dostęp do Internetu, wydatków na książki (zwłaszcza dystrybuowane w modelu tradycyjnym) oraz na zakup czasopism – podaje PwC w raporcie.

PwC

Między 2012 i 2016 rokiem wydatki firm i konsumentów na media i rozrywkę będą jednak rosły wolniej niż światowe PKB: średnio o 5,7 proc. każdego roku, podczas gdy światowe PKB będzie w tym czasie rosło w średnim tempie na poziomie 6,6 proc.

– Ta różnica odzwierciedla skutki przechodzenia od mediów na fizycznych nośnikach do znacznie tańszej dystrybucji cyfrowej – podają eksperci z PricewaterhouseCoopers, autora raportu, który obejmuje m.in. wydatki firm i osób prywatnych na prasę, książki, telewizję, Internet, kino, gry wideo, radio i muzykę.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama