Boom na internetową i mobilną telewizję

Najbliższe cztery lata przyniosą szybki wzrost telewizji odbieranej w gadżetach elektronicznych

Publikacja: 14.06.2012 04:25

Mobilna i internetowa TV będzie rosła znacznie szybciej niż tradycyjna

Mobilna i internetowa TV będzie rosła znacznie szybciej niż tradycyjna

Foto: Rzeczpospolita

 

W Polsce nasycenie płatną telewizją będzie jeszcze w ciągu najbliższych czterech lat powoli rosło – oceniają eksperci z PricewaterhouseCoopers w najnowszym raporcie z prognozami dla rynku mediów i rozrywki. Według firmy wartość polskiego rynku płatnej telewizji – obecnie siódmego w regionie – wzrośnie z 1,8 mld dol. w 2011 r. do 2,4 mld dol. w 2016 r.

Zarówno klientów, jak i wpływów płatnym telewizjom będzie już jednak na nasycającym się rynku przybywało bardzo powoli. Na koniec ubiegłego roku płatną telewizję miało na naszym rynku według PwC prawie 80 proc. gospodarstw domowych (z ok. 14 mln wszystkich). W tym roku ten odsetek wzrośnie do 82,5 proc., a za cztery lata dobije do 92,4 proc.

Klientami telewizji satelitarnych w tym roku w Polsce będzie według PwC niecałe 48 proc. gospodarstw domowych, a w 2016 r. ten odsetek wzrośnie do 51,5 proc. Z kolei kablówki i ewentualną płatną naziemną telewizję (jeśli taka oferta ruszy w Polsce) będzie odbierało w Polsce wtedy 34,6 proc.

Nieistniejąca na razie na naszym rynku płatna telewizja naziemna w Europie działa z powodzeniem np. we Francji (4 mln klientów), Włoszech (3 mln klientów, z czego 2 mln oferty pre-paid) czy w Hiszpanii (400 tys. klientów).

Największe zmiany na rynku będą jednak zachodziły w zupełnie innych obszarach.

– Główni operatorzy zaczęli oferować usługi wizyjne z wykorzystaniem komputerów PC lub dekoderów telewizyjnych, czyli usługi over-the-top, które bezpośrednio konkurują z platformami kablowymi i satelitarnymi. Wydaje się, że tak silna konkurencja może ograniczać tempo wzrostu opłat za usługi płatnej telewizji przez najbliższe pięć lat – komentuje w raporcie Ewa Urban, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Tzw. serwisy OTT (wspomniane ovet-the-top), czyli materiały telewizyjne oferowane w sieci, ale możliwe do odbierania także na telewizorach, tabletach, komórkach czy konsolach do gier wideo, mają już Cyfrowy Polsat (serwis Ipla), telewizja „n" (TVN Player) oraz TVP (ma w sieci swój serwis VoD).

Wpływy z telewizji mobilnej i internetowej będą wprawdzie wciąż kroplą w morzu telewizyjnego rynku, ale tempo ich wzrostu znacznie przewyższy tempo wzrostu „tradycyjnej" telewizji (patrz: wykres).

W Polsce reklamowe przychody telewizji internetowej i mobilnej mają się między rokiem 2011 i 2016 podwoić i dobić do 6 mln dol.

– W odpowiedzi na silną konkurencję operatorzy płatnej telewizji wzbogacają swoje oferty o kanały HD, więcej opcji video-on-demand oraz transmisje atrakcyjnych wydarzeń sportowych. W segmencie płatnej TV wprowadzane są także pakiety TV Everywhere, czyli usługa pozwalająca na udostępnianie programów telewizyjnych na różne rodzaje urządzeń posiadane przez użytkowników – komentuje Ewa Urban.

Polscy operatorzy oferują już także tzw. catch-up TV, czyli bezpłatny dostęp do materiałów możliwych do oglądania w ramach opłaconej oferty także w Internecie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

PwC

W Polsce nasycenie płatną telewizją będzie jeszcze w ciągu najbliższych czterech lat powoli rosło – oceniają eksperci z PricewaterhouseCoopers w najnowszym raporcie z prognozami dla rynku mediów i rozrywki. Według firmy wartość polskiego rynku płatnej telewizji – obecnie siódmego w regionie – wzrośnie z 1,8 mld dol. w 2011 r. do 2,4 mld dol. w 2016 r.

Zarówno klientów, jak i wpływów płatnym telewizjom będzie już jednak na nasycającym się rynku przybywało bardzo powoli. Na koniec ubiegłego roku płatną telewizję miało na naszym rynku według PwC prawie 80 proc. gospodarstw domowych (z ok. 14 mln wszystkich). W tym roku ten odsetek wzrośnie do 82,5 proc., a za cztery lata dobije do 92,4 proc.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie