Orange Polska sprostała zadaniu

Tysiąc kilometrów sieci szkieletowej, kilkaset kilometrów światłowodów, nowoczesne centrum nadawcze – obsługa Euro 2012 to ogromne przedsięwzięcie

Publikacja: 22.06.2012 03:32

W trakcie rozgrywanego na Stadionie Narodowym meczu Polska – Rosja fotoreporterzy za pomocą Internet

W trakcie rozgrywanego na Stadionie Narodowym meczu Polska – Rosja fotoreporterzy za pomocą Internetu wysłali do swoich wydawnictw aż 14 tys. zdjęć

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Euro 2012, największa impreza sportowa, jaka kiedykolwiek odbyła się w Polsce, którą śledzi 1 mld osób na całym świecie, to ogromne wyzwanie dla organizatorów. UEFA przykłada bowiem olbrzymią wagę, żeby impreza stała na jak najwyższym poziomie, a kibice byli zadowoleni. Wymaga to zaangażowania najnowocześniejszych technologii, bez których trudno sobie wyobrazić sprawne przeprowadzenia tego typu widowiska.

W Polsce partnerem technologicznymi UEFA, który odpowiadał za zapewnienie niezbędnej infrastruktury teleinformatycznej oraz rozwiązań komunikacyjnych (zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych), było Orange Polska. Zadania, jakie postawiła przed nim UEFA, były bardzo wyśrubowane. Na zlecenie unii piłkarskiej firma stworzyła m.in. Międzynarodowe Centrum Nadawcze UEFA (International Broadcasting Center), które działa w warszawskiej hali Expo. Trafiają do niego sygnały audio oraz wideo ze wszystkich polskich i ukraińskich stadionów, skąd po obróbce rozsyłane są do stacji telewizyjnych na całym świecie.

Sygnał transmitowany jest za pośrednictwem specjalnie zbudowanej na te potrzeby sieci szkieletowej (liczy ponad 1 tys. km), która połączyła 20 obiektów.

Na liście są cztery stadiony (w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku) oraz mniejsze obiekty, w których pracują osoby związane z imprezą, a także hotele, gdzie mieszkają przedstawiciele UEFA. Najnowocześniejsza w Polsce sieć zapewnia transmisję rzędu 2 x 70 Gbps (w tym w jakości HD) równolegle z 32 kamer działających przy boiskach.

Przesył sygnału odbywa się równolegle dwiema niezależnymi drogami tak, żeby na wypadek awarii jednej z nich, zapewniona była ciągłość transmisji bez uszczerbku dla jakości. Przedstawiciele Orange Polska nie ukrywają, że umowa SLA (Service Level Agreement, gwarantująca jakość usług – red.), została podpisana z UEFA na najwyższym poziomie w historii firmy. W ciągu 90 minut meczu (w trakcie imprezy rozegranych zostanie 31 spotkań), sygnał nie może zaginąć na więcej niż pięć sekund.

Reklama
Reklama

1 miliard widzów z całego świata ma obejrzeć transmisje telewizyjne z meczów Euro 2012

Parametry sieci stworzonej na potrzeby Euro 2012 przekraczają istotnie (blisko dwa razy) potrzeby organizatorów. Orange Polska uważa jednak, że z uwagi na szybko rosnącą ilość przesyłanych danych i rosnące potrzeby klientów inwestycja szybko się zwróci. Operator deklaruje, że po Euro 2012 zamierza wykorzystać sieć do obsługi klientów biznesowych. Dodatkowo firma zgodnie z wymaganiami UEFA rozbudowała, (zwiększając przepustowość do 2 x 140 Gbps z uwagi na transmisje w obie strony), sieć łączności z Ukrainą.

Do zadań Orange Polska należała też budowa dedykowanej sieci łączności specjalnej Tetra. Działa ona na czterech stadionach w Polsce i czterech na Ukrainie oraz w warszawskim centrum nadawczym. Z Tetry korzysta po ok. 1 tys. użytkowników w obu krajach. Po imprezie infrastruktura, która została wypożyczona od jednego z producentów, zostanie zdemontowana.

Firma odpowiadała też za stworzenie całej infrastruktury teletechnicznej na stadionach, a także zapewnienie usług transmisji danych i dostępu do Internetu dla pracowników UEFA, dziennikarzy i komentatorów. Oznaczało to budowę dodatkowych kilkuset kilometrów sieci światłowodowej w obiektach sportowych. Zostało w nich zainstalowanych również 1 tys. laptopów wyposażonych w dostęp do sieci i telewizorów, a także 1,3 tys. monitorów LCD. Za dostawę i instalację hardware'u odpowiadała spółka zależna operatora Integrated Solutions. Osoby pracujące przy obsłudze imprezy zostały też wyposażone w telefony z kartami SIM, pracujące w sieci Orange. Operator przekazał na ten cel 1 tys. aparatów.

Okazało się jednak, że przedstawiciele mediów, wysyłając depesze czy zdjęcia do swoich redakcji, wolą używać sieci Wi-Fi zamiast stacjonarnego kabla, w które wyposażone jest każde stanowisko komentatorskie. W efekcie na pierwszym meczu w Gdańsku operator musiał, w trybie doraźnym, szybko zwiększyć przepustowość sieci Wi-Fi. Firma zapewnia, że była przygotowana na taki scenariusz. Cała operacja zajęła kilka minut w przerwie meczu i nie została zauważona przez użytkowników.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Nowe technologie" Andrzeja Krakowiaka a.krakowiak@rp.pl

Reklama
Reklama

Rekordy nie tylko piłkarskie

Goszczące po raz pierwszy w naszym kraju mistrzostwa Europy w piłce nożnej sprawiły, że Polacy, nawet niechętni temu wydarzeniu, masowo zainteresowali się wszystkim, co towarzyszyło imprezie. Dlatego mecze Polaków, oprócz olbrzymiej oglądalności w telewizji, miały też wpływ na skokowy wzrost ruchu w sieciach telekomunikacyjnych. Jak wynika z danych Orange Polska, w trakcie meczu otwarcia w całym kraju w sieci Orange w ciągu godziny przesyłano ok. 1 mln SMS oraz aż 100 tys. MMS. Głód informacji sprawił, że średnio w trakcie meczu agencje prasowe przesyłały po sieci Orange aż 108 GB danych. To odpowiednik 73,2 mln stron czystego tekstu. W trakcie meczu Polska – Rosja fotoreporterzy za pomocą Internetu wysłali do swoich wydawnictw aż 14 tys. zdjęć z boiska.

Czytaj w internecie

? Oficjalna strona internetowa spółki PL.2012, która odpowiadała za przygotowanie i organizację piłkarskich zawodów w naszym kraju. Zawiera informacje o imprezie i miastach organizatorach:    www.2012.org.pl

? Strona internetowa europejskiej piłki nożnej z bogatym archiwum wszelkich wiadomości nie tylko o Euro 2012:         http://pl.uefa.com

? Serwis Orange Polska poświęcony Euro?2012 zawiera m.in. aplikacje na telefony komórkowe przydatne każdemu fanowi piłki nożnej:  http://euro2012.orange.pl

? Serwis poświęcony branży telekomunikacyjnej. Można w nim przeczytać m.in., jak telekomy przygotowywały się do Euro?2012:     http://telepolis.pl

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama