Orange Polska sprostała zadaniu

Tysiąc kilometrów sieci szkieletowej, kilkaset kilometrów światłowodów, nowoczesne centrum nadawcze – obsługa Euro 2012 to ogromne przedsięwzięcie

Publikacja: 22.06.2012 03:32

W trakcie rozgrywanego na Stadionie Narodowym meczu Polska – Rosja fotoreporterzy za pomocą Internet

W trakcie rozgrywanego na Stadionie Narodowym meczu Polska – Rosja fotoreporterzy za pomocą Internetu wysłali do swoich wydawnictw aż 14 tys. zdjęć

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Euro 2012, największa impreza sportowa, jaka kiedykolwiek odbyła się w Polsce, którą śledzi 1 mld osób na całym świecie, to ogromne wyzwanie dla organizatorów. UEFA przykłada bowiem olbrzymią wagę, żeby impreza stała na jak najwyższym poziomie, a kibice byli zadowoleni. Wymaga to zaangażowania najnowocześniejszych technologii, bez których trudno sobie wyobrazić sprawne przeprowadzenia tego typu widowiska.

W Polsce partnerem technologicznymi UEFA, który odpowiadał za zapewnienie niezbędnej infrastruktury teleinformatycznej oraz rozwiązań komunikacyjnych (zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych), było Orange Polska. Zadania, jakie postawiła przed nim UEFA, były bardzo wyśrubowane. Na zlecenie unii piłkarskiej firma stworzyła m.in. Międzynarodowe Centrum Nadawcze UEFA (International Broadcasting Center), które działa w warszawskiej hali Expo. Trafiają do niego sygnały audio oraz wideo ze wszystkich polskich i ukraińskich stadionów, skąd po obróbce rozsyłane są do stacji telewizyjnych na całym świecie.

Sygnał transmitowany jest za pośrednictwem specjalnie zbudowanej na te potrzeby sieci szkieletowej (liczy ponad 1 tys. km), która połączyła 20 obiektów.

Na liście są cztery stadiony (w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku) oraz mniejsze obiekty, w których pracują osoby związane z imprezą, a także hotele, gdzie mieszkają przedstawiciele UEFA. Najnowocześniejsza w Polsce sieć zapewnia transmisję rzędu 2 x 70 Gbps (w tym w jakości HD) równolegle z 32 kamer działających przy boiskach.

Przesył sygnału odbywa się równolegle dwiema niezależnymi drogami tak, żeby na wypadek awarii jednej z nich, zapewniona była ciągłość transmisji bez uszczerbku dla jakości. Przedstawiciele Orange Polska nie ukrywają, że umowa SLA (Service Level Agreement, gwarantująca jakość usług – red.), została podpisana z UEFA na najwyższym poziomie w historii firmy. W ciągu 90 minut meczu (w trakcie imprezy rozegranych zostanie 31 spotkań), sygnał nie może zaginąć na więcej niż pięć sekund.

1 miliard widzów z całego świata ma obejrzeć transmisje telewizyjne z meczów Euro 2012

Parametry sieci stworzonej na potrzeby Euro 2012 przekraczają istotnie (blisko dwa razy) potrzeby organizatorów. Orange Polska uważa jednak, że z uwagi na szybko rosnącą ilość przesyłanych danych i rosnące potrzeby klientów inwestycja szybko się zwróci. Operator deklaruje, że po Euro 2012 zamierza wykorzystać sieć do obsługi klientów biznesowych. Dodatkowo firma zgodnie z wymaganiami UEFA rozbudowała, (zwiększając przepustowość do 2 x 140 Gbps z uwagi na transmisje w obie strony), sieć łączności z Ukrainą.

Do zadań Orange Polska należała też budowa dedykowanej sieci łączności specjalnej Tetra. Działa ona na czterech stadionach w Polsce i czterech na Ukrainie oraz w warszawskim centrum nadawczym. Z Tetry korzysta po ok. 1 tys. użytkowników w obu krajach. Po imprezie infrastruktura, która została wypożyczona od jednego z producentów, zostanie zdemontowana.

Firma odpowiadała też za stworzenie całej infrastruktury teletechnicznej na stadionach, a także zapewnienie usług transmisji danych i dostępu do Internetu dla pracowników UEFA, dziennikarzy i komentatorów. Oznaczało to budowę dodatkowych kilkuset kilometrów sieci światłowodowej w obiektach sportowych. Zostało w nich zainstalowanych również 1 tys. laptopów wyposażonych w dostęp do sieci i telewizorów, a także 1,3 tys. monitorów LCD. Za dostawę i instalację hardware'u odpowiadała spółka zależna operatora Integrated Solutions. Osoby pracujące przy obsłudze imprezy zostały też wyposażone w telefony z kartami SIM, pracujące w sieci Orange. Operator przekazał na ten cel 1 tys. aparatów.

Okazało się jednak, że przedstawiciele mediów, wysyłając depesze czy zdjęcia do swoich redakcji, wolą używać sieci Wi-Fi zamiast stacjonarnego kabla, w które wyposażone jest każde stanowisko komentatorskie. W efekcie na pierwszym meczu w Gdańsku operator musiał, w trybie doraźnym, szybko zwiększyć przepustowość sieci Wi-Fi. Firma zapewnia, że była przygotowana na taki scenariusz. Cała operacja zajęła kilka minut w przerwie meczu i nie została zauważona przez użytkowników.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Nowe technologie" Andrzeja Krakowiaka a.krakowiak@rp.pl

Rekordy nie tylko piłkarskie

Goszczące po raz pierwszy w naszym kraju mistrzostwa Europy w piłce nożnej sprawiły, że Polacy, nawet niechętni temu wydarzeniu, masowo zainteresowali się wszystkim, co towarzyszyło imprezie. Dlatego mecze Polaków, oprócz olbrzymiej oglądalności w telewizji, miały też wpływ na skokowy wzrost ruchu w sieciach telekomunikacyjnych. Jak wynika z danych Orange Polska, w trakcie meczu otwarcia w całym kraju w sieci Orange w ciągu godziny przesyłano ok. 1 mln SMS oraz aż 100 tys. MMS. Głód informacji sprawił, że średnio w trakcie meczu agencje prasowe przesyłały po sieci Orange aż 108 GB danych. To odpowiednik 73,2 mln stron czystego tekstu. W trakcie meczu Polska – Rosja fotoreporterzy za pomocą Internetu wysłali do swoich wydawnictw aż 14 tys. zdjęć z boiska.

Czytaj w internecie

? Oficjalna strona internetowa spółki PL.2012, która odpowiadała za przygotowanie i organizację piłkarskich zawodów w naszym kraju. Zawiera informacje o imprezie i miastach organizatorach:    www.2012.org.pl

? Strona internetowa europejskiej piłki nożnej z bogatym archiwum wszelkich wiadomości nie tylko o Euro 2012:         http://pl.uefa.com

? Serwis Orange Polska poświęcony Euro?2012 zawiera m.in. aplikacje na telefony komórkowe przydatne każdemu fanowi piłki nożnej:  http://euro2012.orange.pl

? Serwis poświęcony branży telekomunikacyjnej. Można w nim przeczytać m.in., jak telekomy przygotowywały się do Euro?2012:     http://telepolis.pl

Euro 2012, największa impreza sportowa, jaka kiedykolwiek odbyła się w Polsce, którą śledzi 1 mld osób na całym świecie, to ogromne wyzwanie dla organizatorów. UEFA przykłada bowiem olbrzymią wagę, żeby impreza stała na jak najwyższym poziomie, a kibice byli zadowoleni. Wymaga to zaangażowania najnowocześniejszych technologii, bez których trudno sobie wyobrazić sprawne przeprowadzenia tego typu widowiska.

W Polsce partnerem technologicznymi UEFA, który odpowiadał za zapewnienie niezbędnej infrastruktury teleinformatycznej oraz rozwiązań komunikacyjnych (zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych), było Orange Polska. Zadania, jakie postawiła przed nim UEFA, były bardzo wyśrubowane. Na zlecenie unii piłkarskiej firma stworzyła m.in. Międzynarodowe Centrum Nadawcze UEFA (International Broadcasting Center), które działa w warszawskiej hali Expo. Trafiają do niego sygnały audio oraz wideo ze wszystkich polskich i ukraińskich stadionów, skąd po obróbce rozsyłane są do stacji telewizyjnych na całym świecie.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie