Rośnie liczba czytelników e-książek i e-gazet

Właściciele tabletów, e-czytników i smartfonów wykorzystują je coraz chętniej do czytania elektronicznych wersji gazet, magazynów i książek

Publikacja: 17.08.2012 01:02

Liczba e-czytników szybko rośnie także w Polsce

Liczba e-czytników szybko rośnie także w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

W tym i przyszłym roku liczba Amerykanów, którzy już używają e-czytników, będzie rosła w dwucyfrowym tempie. – W 2014 i 2015 roku tempo wzrostu zwolni do 5 proc. Nie będzie to jednak przejaw spadku zainteresowania e-książkami, ale skutek konkurencji ze strony tabletów – podają analitycy eMarketera, którzy opracowali raport o e-bookach.

Między 2011 i 2015 rokiem liczba amerykańskich użytkowników e-czytników wzrośnie o ponad 70 proc., do prawie 57 mln (patrz wykres). Będzie z nich wtedy korzystać już 27,5 proc. dorosłych internautów i 23 proc. wszystkich dorosłych Amerykanów.

Co ciekawe, z badań Stowarzyszenia Wydawców Internetowych (OPA – Online Publishers Association) wynika, że właściciele tabletów nie mają problemu z płaceniem za treści kupowane na swoje urządzenia, mimo że płatności słabo przyjmują się w przypadku portali internetowych, co w dobie spadającej sprzedaży papierowych gazet uderza w ich wydawców.

Większość właścicieli tabletów (61 proc.) kupuje treści na te urządzenia, a największy odsetek stanowią właśnie fani e-booków. Ponad jedna trzecia użytkowników tabletów (35 proc.) kupiła już z myślą o swoim gadżecie e-książkę. Ponad jedna czwarta (26 proc.) kupuje też za oceanem filmy, które ogląda na tablecie. Jeden egzemplarz e-magazynu kupiło 20 proc. użytkowników, a niewiele mniej (19 proc.) wykupiło subskrypcję ulubionego pisma. 15 proc. zapłaciło za abonament pozwalający na czytanie e-wydań ulubionego dziennika. Prawie jedna piąta – 18 proc. – kupuje dostęp do programów telewizyjnych online.

– 79 proc. osób, które ściągają aplikacje, w ciągu ostatniego roku zapłaciło za treści online. To tworzy dobre warunki dla wydawców, którzy mogą rozwijać nowe źródła przychodów – komentowała te odkrycia Pam Horan, szefowa OPA.

Z badania wynika też, że odbiorcy korzystają z rozmaitych źródeł płatnych treści, za które płacą na wiele sposobów, np. wykupując bezpośredni dostęp do treści wydawców – nie wybierają wyłącznie aplikacji.

Coraz popularniejszym urządzeniem ułatwiającym dostęp do rozrywkowych i informacyjnych treści jest telefon komórkowy, zwłaszcza smartfon. Z najnowszych badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych wynika, że w Polsce większość posiadaczy smartfonów – 81 proc. – korzysta za ich pośrednictwem z Internetu.

Smartfona ma już co piąty polski internauta, a połowa z tych, którzy wykorzystują komórki do surfowania po sieci, czyta na nich witryny gazet. Co zrozumiałe, najczęściej za pośrednictwem telefonu komórkowego sprawdzamy jednak e-maile – robi to aż 68 proc. badanych. Z uwagi na mniejsze ekrany smartfony nie są natomiast silną konkurencją dla tabletów i e-czytników jako gadżety, na których czyta się książki.

Według szacunków branży w Polsce jest już ok. 100 tys. e-czytników książek i ich liczba wciąż rośnie, bo oferuje je coraz więcej punktów i spadają ich ceny. Najpopularniejszy w Polsce obecnie e-czytnik, amerykański Kindle, można było w ostatnich miesiącach kupić np. na Grouponie, ich subsydiowaną sprzedaż w zamian za wykupienie prenumeraty prasy w przyszłości rozważa m.in. kolporterska spółka Ruchu, która właśnie kupiła internetową księgarnię Nexto.pl.

Wielokrotnie więcej jest na polskim rynku tabletów – szacuje się, że już ok. 500 tys. i że w tym roku ta liczba wzrośnie nawet do 800 tys. Najpopularniejszymi gadżetami są jednak smartfony, których sprzedaż od lat wspierają operatorzy telekomunikacyjni – ma je już ok. 6,5 mln Polaków.

W tym i przyszłym roku liczba Amerykanów, którzy już używają e-czytników, będzie rosła w dwucyfrowym tempie. – W 2014 i 2015 roku tempo wzrostu zwolni do 5 proc. Nie będzie to jednak przejaw spadku zainteresowania e-książkami, ale skutek konkurencji ze strony tabletów – podają analitycy eMarketera, którzy opracowali raport o e-bookach.

Między 2011 i 2015 rokiem liczba amerykańskich użytkowników e-czytników wzrośnie o ponad 70 proc., do prawie 57 mln (patrz wykres). Będzie z nich wtedy korzystać już 27,5 proc. dorosłych internautów i 23 proc. wszystkich dorosłych Amerykanów.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie