Reklama
Rozwiń

Rośnie liczba czytelników e-książek i e-gazet

Właściciele tabletów, e-czytników i smartfonów wykorzystują je coraz chętniej do czytania elektronicznych wersji gazet, magazynów i książek

Publikacja: 17.08.2012 01:02

Liczba e-czytników szybko rośnie także w Polsce

Liczba e-czytników szybko rośnie także w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

W tym i przyszłym roku liczba Amerykanów, którzy już używają e-czytników, będzie rosła w dwucyfrowym tempie. – W 2014 i 2015 roku tempo wzrostu zwolni do 5 proc. Nie będzie to jednak przejaw spadku zainteresowania e-książkami, ale skutek konkurencji ze strony tabletów – podają analitycy eMarketera, którzy opracowali raport o e-bookach.

Między 2011 i 2015 rokiem liczba amerykańskich użytkowników e-czytników wzrośnie o ponad 70 proc., do prawie 57 mln (patrz wykres). Będzie z nich wtedy korzystać już 27,5 proc. dorosłych internautów i 23 proc. wszystkich dorosłych Amerykanów.

Co ciekawe, z badań Stowarzyszenia Wydawców Internetowych (OPA – Online Publishers Association) wynika, że właściciele tabletów nie mają problemu z płaceniem za treści kupowane na swoje urządzenia, mimo że płatności słabo przyjmują się w przypadku portali internetowych, co w dobie spadającej sprzedaży papierowych gazet uderza w ich wydawców.

Większość właścicieli tabletów (61 proc.) kupuje treści na te urządzenia, a największy odsetek stanowią właśnie fani e-booków. Ponad jedna trzecia użytkowników tabletów (35 proc.) kupiła już z myślą o swoim gadżecie e-książkę. Ponad jedna czwarta (26 proc.) kupuje też za oceanem filmy, które ogląda na tablecie. Jeden egzemplarz e-magazynu kupiło 20 proc. użytkowników, a niewiele mniej (19 proc.) wykupiło subskrypcję ulubionego pisma. 15 proc. zapłaciło za abonament pozwalający na czytanie e-wydań ulubionego dziennika. Prawie jedna piąta – 18 proc. – kupuje dostęp do programów telewizyjnych online.

– 79 proc. osób, które ściągają aplikacje, w ciągu ostatniego roku zapłaciło za treści online. To tworzy dobre warunki dla wydawców, którzy mogą rozwijać nowe źródła przychodów – komentowała te odkrycia Pam Horan, szefowa OPA.

Reklama
Reklama

Z badania wynika też, że odbiorcy korzystają z rozmaitych źródeł płatnych treści, za które płacą na wiele sposobów, np. wykupując bezpośredni dostęp do treści wydawców – nie wybierają wyłącznie aplikacji.

Coraz popularniejszym urządzeniem ułatwiającym dostęp do rozrywkowych i informacyjnych treści jest telefon komórkowy, zwłaszcza smartfon. Z najnowszych badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych wynika, że w Polsce większość posiadaczy smartfonów – 81 proc. – korzysta za ich pośrednictwem z Internetu.

Smartfona ma już co piąty polski internauta, a połowa z tych, którzy wykorzystują komórki do surfowania po sieci, czyta na nich witryny gazet. Co zrozumiałe, najczęściej za pośrednictwem telefonu komórkowego sprawdzamy jednak e-maile – robi to aż 68 proc. badanych. Z uwagi na mniejsze ekrany smartfony nie są natomiast silną konkurencją dla tabletów i e-czytników jako gadżety, na których czyta się książki.

Według szacunków branży w Polsce jest już ok. 100 tys. e-czytników książek i ich liczba wciąż rośnie, bo oferuje je coraz więcej punktów i spadają ich ceny. Najpopularniejszy w Polsce obecnie e-czytnik, amerykański Kindle, można było w ostatnich miesiącach kupić np. na Grouponie, ich subsydiowaną sprzedaż w zamian za wykupienie prenumeraty prasy w przyszłości rozważa m.in. kolporterska spółka Ruchu, która właśnie kupiła internetową księgarnię Nexto.pl.

Wielokrotnie więcej jest na polskim rynku tabletów – szacuje się, że już ok. 500 tys. i że w tym roku ta liczba wzrośnie nawet do 800 tys. Najpopularniejszymi gadżetami są jednak smartfony, których sprzedaż od lat wspierają operatorzy telekomunikacyjni – ma je już ok. 6,5 mln Polaków.

W tym i przyszłym roku liczba Amerykanów, którzy już używają e-czytników, będzie rosła w dwucyfrowym tempie. – W 2014 i 2015 roku tempo wzrostu zwolni do 5 proc. Nie będzie to jednak przejaw spadku zainteresowania e-książkami, ale skutek konkurencji ze strony tabletów – podają analitycy eMarketera, którzy opracowali raport o e-bookach.

Między 2011 i 2015 rokiem liczba amerykańskich użytkowników e-czytników wzrośnie o ponad 70 proc., do prawie 57 mln (patrz wykres). Będzie z nich wtedy korzystać już 27,5 proc. dorosłych internautów i 23 proc. wszystkich dorosłych Amerykanów.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama