Moda na cyfrowe magazyny w Polsce na razie przed nami

Na razie tam, bo w Polsce wydawcy luksusowych pism wciąż rzadko inwestują w ich tabletowe wersje. Lukę mogą chcieć wykorzystać nowi gracze stawiający tylko na e-wydania

Publikacja: 27.09.2012 03:57

Moda na cyfrowe magazyny w Polsce na razie przed nami

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Wpływy z elektronicznych wydań magazynów wzrosną w USA w ciągu najbliższych czterech lat o 30 proc. do 4,1 mld dol. i będą rosły znacznie szybciej niż analogiczne przychody amerykańskich gazet, które zwiększą się w tym samym czasie o niecałe 18 proc.  – wynika z najnowszych prognoz eMarketera. – Wzrastające nasycenie rynku tabletami smartfonami i e-czytnikami tworzy korzystną biznesową atmosferę dla tych firm, które decydują się na wydawanie cyfrowych edycji – komentują analitycy eMarketera.

Czytelników trudno zliczyć

Według firmy na koniec roku w USA tablety ma mieć już prawie 70 mln ludzi, czyli ok. jednej trzeciej amerykańskich internautów, a w 2015 roku liczba ta wzrośnie do 133,5 mln ludzi, czyli prawie 52 proc. Jak dodają analitycy eMarketera, wpływy z tego typu działalności i tak rosną zbyt wolno w porównaniu z oczekiwaniami ich właścicieli. – Podczas gdy jedni reklamodawcy szybko przekonują się do cyfrowych rozwiązań, inni wciąż czekają, aż cyfrowe zachowania bardziej zakorzenią się u odbiorców, a ich liczba jeszcze bardziej wzrośnie – podaje firma.

Odbiorców cyfrowych wydań za oceanem łatwo mierzyć, bo tamtejszy odpowiednik naszego Związku Dystrybucji Kontroli Prasy – ABC (Audit Bureau of Circulations) – zezwala włączać sprzedaż tych wydań do ogólnych wyników sprzedażowych. W ten sposób reklamodawcy mogą otrzymać wiarygodne, zaudytowane przez ABC dane na ten temat. W marcu tak liczone wydania cyfrowe stanowiły na amerykańskim rynku 14,2 proc. całej sprzedaży, co oznacza znaczny wzrost rok do roku (z 8,66 proc.).

Zainteresowanie reklamodawców rośnie

W Polsce tak zwane mutacje cyfrowe, do których zaliczają się np. wydania prasy na tablety, można zaliczać do danych audytowanych przez ZKDP dopiero od lipca tego roku.– Zainteresowanie reklamami w wydaniach tabletowych jest coraz większe, one są w porównaniu z papierowymi tańsze i reklamodawcy chętnie sięgają po nie jako uzupełnienie kampanii w papierowym wydaniu. Problemem jest jednak wciąż zlecenie wykonania takiej reklamy, choć zajmujących się tym firm na szczęście przybywa – mówi Monika Rychlica z domu mediowego Initiative Media Warszawa.

Łukasz Kawęcki, prezes firmy OptizenLabs (wykonuje wersje prasy na tablety i smartfony na zlecenie wydawców) także uważa, że polscy wydawcy nie powinni mieć kłopotów z pozyskiwaniem reklam dla tego typu wydań. – Wielu z ich dużych międzynarodowych reklamodawców od dawna ma już na innych rynkach reklamy tego typu, które chcieliby tu wykorzystać. Zdarzały mi się już pytania, dlaczego mamy na rynku tabletowe wersje tygodników opinii, „Forbesa" czy „Malemana", a nie mamy – luksusowych pism kobiecych – mówi.

Magazyn tylko na tablety

Tę zastanawiającą lukę (wydanie na tablet wśród popularnych magazynów dla kobiet mają na razie tylko „Wysokie Obcasy Ekstra") próbuje teraz wykorzystać firma Yellow Hat, która od września ruszyła w Polsce z wydawaniem luksusowego magazynu kobiecego „I am" dedykowanego wyłącznie odbiorcom tabletowym. Zaletą tego typu wydań są niskie w porównaniu z tradycyjnym koszty wytworzenia. – Pierwszy numer oczywiście się jeszcze nie zwróci z uwagi na koszty uruchomienia projektu, ale drugi powinien już na siebie zarobić – mówi Łukasz Mroczek z zarządu Yellow Hat. Wydawca liczy, że na początku każde wydanie będzie ściągać 4–7 tys. osób i już planuje analogiczne pismo dla panów.– To dziwne, że luksusowe magazyny papierowe nie mają jeszcze takich wydań –  przyznaje Monika Rychlica.

Maciej Brzozowski, rzecznik Wydawnictwa Bauer (ma m.in. „Twój Styl", „Pani" i „Party") mówi „Rz", że firma przygląda się tego typu obszarom, ale nie ma na razie nic do ogłoszenia. – Nie jest to dla nas dzisiaj główny biznes – tłumaczy.

Łukasz Kawęcki przyznaje jednak, że do OptizenLabs wydawcy luksusowych magazynów zwracają się już zapytaniami. – Myślę, że coś się w tej sferze zacznie na rynku dziać. W przeciwnym razie ktoś dużych wydawców w tym ruchu uprzedzi i potem trudno będzie im się wysunąć na czoło w tym segmencie działalności – dodaje.

Moda na nowinki pomoże prasie

Choć Polsce daleko pod względem nasycenia elektronicznymi gadżetami do Stanów Zjednoczonych, mobilnych urządzeń także jest tu coraz więcej. Będzie to powoli przekonywać wydawców do inwestowania w cyfrowe edycje dedykowane poszczególnym urządzeniom. Najpopularniejszymi urządzeniami umożliwiającymi dostęp do treści wydawców są smartfony – jest ich już na rynku ok. 6,5 mln. Ciekawszych z punktu widzenia sprzedaży treści wydawców prasy tabletów, których sprzedaż wciąż rośnie, jest już ok. 0,5 mln, a na koniec roku może być nawet 800 tys. Coraz więcej jest na rynku także czytników e-książek – według szacunków branży może być to już ok. 100 tys. sztuk (przy czym ok. połowy stanowią amerykańskie urządzenia Kindle, stąd niektórzy wydawcy zdecydowali się na stworzenie odrębnych wersji swoich tytułów na te urządzenia). Globalnie tabletów na rynku może być obecnie na rynku już ok. 130 mln, ale liczba ta szybko rośnie. Według najnowszych prognoz firmy badawczej ABI Research tylko w tym roku może się ich sprzedać na świecie od 102 do nawet 110 mln sztuk. Zdaniem ekspertów będą powoli ograniczać rynek e-czytników jako urządzenia bardziej wszechstronne.

Wpływy z elektronicznych wydań magazynów wzrosną w USA w ciągu najbliższych czterech lat o 30 proc. do 4,1 mld dol. i będą rosły znacznie szybciej niż analogiczne przychody amerykańskich gazet, które zwiększą się w tym samym czasie o niecałe 18 proc.  – wynika z najnowszych prognoz eMarketera. – Wzrastające nasycenie rynku tabletami smartfonami i e-czytnikami tworzy korzystną biznesową atmosferę dla tych firm, które decydują się na wydawanie cyfrowych edycji – komentują analitycy eMarketera.

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie