Reklama

Smartfon, brama do Internetu

Mobilni i niefrasobliwi – taki obraz polskich internautów wyłania się z raportu „Bezpieczeństwo w sieci".

Aktualizacja: 05.02.2013 12:30 Publikacja: 05.02.2013 01:36

Smartfon, brama do Internetu

Foto: Bloomberg

Polacy stają się coraz bardziej mobilni – wynika z raportu „Bezpieczeństwo w sieci" przygotowanego przez firmę SW Research na zlecenie organizacji Bezpieczniejwsieci.org. Staliśmy się też bardziej aktywnymi i świadomymi użytkownikami Internetu, o czym świadczy chociażby fakt, że aż 70 proc. z nas korzysta z usług finansowych online.

Komórki i tablety górą

Raport pokazuje, że o 12 proc. wzrosła liczba osób łączących się z Internetem za pomocą tabletów. Nic dziwnego, skoro wg firmy IDC w 2012 roku sprzedano w Polsce ponad 700 tys. tych urządzeń. Liczba Polaków, którzy kupili smartfony, była ponaddwukrotnie wyższa, jednak tylko 10 proc. więcej z nas łączyło się z siecią za pośrednictwem tych właśnie urządzeń. Powód? Ten odsetek już w poprzednich latach był wysoki i obecnie smartfony zaczynają doganiać komputery stacjonarne, jeśli chodzi o wykorzystanie ich do surfowania po sieci. Ponad połowa badanych przyznała, że używa do tego celu komórki, a 60 proc. wymieniło komputer biurkowy. Wśród systemów operacyjnych króluje Android, z którego korzysta 59 proc. badanych, dwie trzecie więcej niż rok wcześniej.

77 procent badanych co najmniej raz w miesiącu dokonuje zakupów lub sprzedaży przez Internet

Zyskaliśmy też większą śmiałość w korzystaniu ze smartfonów, wykonując z ich pomocą czynności  wcześniej w dużej mierze zarezerwowane dla laptopów.

– Dane pokazują, że w 2012 roku wykorzystanie smartfonów do dokonywania zakupów wzrosło dwukrotnie – mówi Łukasz Nowak, dyrektor produktów platform transakcyjnych w Grupie Allegro. – Choć odsetek internautów używających telefonów do tego celu wciąż wydaje się być niewielki – stanowi 9 proc. – to jest to dopiero początek i spodziewamy się, że m-commerce czeka świetny rok.

Reklama
Reklama

Raport pokazał też, że za pośrednictwem smartfonów o 14 proc. chętniej niż w poprzednim roku sprawdzamy pocztę elektroniczną – robi to już jedna trzecia wszystkich badanych. O 8 proc. więcej osób niż przed rokiem zadeklarowało, że urządzenie to służy im do surfowania po sieci, korzystania z serwisów społecznościowych i komunikatorów online czy zarządzania finansami.

Za mało zabezpieczeń

Problemem pozostaje brak świadomości zagrożeń wynikających z tego trendu.

– Korzystanie przez smartfon z serwisów społecznościowych, a więc spontaniczne dzielenie się prywatnymi treściami z gronem znajomych, to niezaprzeczalna wygoda, ale także zagrożenie dla naszej prywatności – twierdzi Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w firmie analitycznej Gemius. – Powinniśmy bardzo ostrożnie podchodzić do kwestii poufności zarówno w kontekście naszych danych, jak i tekstów czy zdjęć, które publikujemy w sieci.

Ekspert dodaje, że według szacunków Kaspersky Lab, producenta oprogramowania antywirusowego, w 2012 roku istniało ponad 35 tys. wirusów atakujących system Android. Z raportu „Bezpieczeństwo w sieci" wynika, że aż 40 proc. badanych nie zna żadnych sposobów zabezpieczenia telefonu przed kradzieżą danych, a jeśli już, to jest to kod PIN. Programy antywirusowe stosuje niespełna jedna czwarta właścicieli tych urządzeń.

Jeszcze niższy odsetek (21 proc.) internautów nie zna żadnego sposobu chronienia się w sieci, co dotyczy też komputerów stacjonarnych. To niepokojące, zwłaszcza w zestawieniu z rosnącą średnią wartością przelewów bankowych online. Jest ona o 65 zł wyższa niż przed rokiem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stanislawska@rp.pl

Polacy stają się coraz bardziej mobilni – wynika z raportu „Bezpieczeństwo w sieci" przygotowanego przez firmę SW Research na zlecenie organizacji Bezpieczniejwsieci.org. Staliśmy się też bardziej aktywnymi i świadomymi użytkownikami Internetu, o czym świadczy chociażby fakt, że aż 70 proc. z nas korzysta z usług finansowych online.

Komórki i tablety górą

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Media
Trump pozywa „New York Times” i Penguin. Chce 15 miliardów za zniesławienie
Media
Właściciel Rolling Stone pozywa Google. AI zabiera czytelników mediom
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Reklama
Reklama