Rzeszowskie Asseco inwestuje miliony w Rosji

Kierowana przez Adama Górala grupa wydała około 93 mln złotych na zakup kontrolnego pakietu spółki R-Style Softlab.

Publikacja: 02.07.2013 23:28

Rzeszowskie Asseco inwestuje miliony w Rosji

Foto: Bloomberg

Rosja to coraz popularniejszy kierunek polskich inwestycji zagranicznych. Według danych Rosyjskiej Służby Statystycznej (ROSSTAT) polskie przedsiębiorstwa zainwestowały w Rosji (do końca czerwca 2012 r.) łącznie 701 mln dolarów, co w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. oznaczało 6,5-proc. wzrost. Rosja była zatem jednym z głównych, oprócz Niemiec, Czech i Ukrainy, kierunków ekspansji polskich firm.

Gros inwestycji ulokowanych było w przemyśle przetwórczym, w tym spożywczym i produkcji napojów. Polskie spółki chętnie inwestowały też w sektor finansowy, handel hurtowy i detaliczny oraz w branżę wydobywczą. Większość projektów ulokowana była w Moskwie i okolicach oraz w bliskim nam okręgu kaliningradzkim.

Przedstawiciele naszych firm nie ukrywają, że polskie produkty cieszą się od lat dobrą reputacją na Wschodzie. Z drugiej strony przedsiębiorcy skarżą się na biurokrację, korupcję i zmienność prawa, co nie ułatwia prowadzenia działalności. Mimo to lista polskich firm, które nie wahały się zainwestować w Rosji grubych milionów, systematycznie się wydłuża.

Najbardziej znanym projektem jest budowa, przez Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO), fabryki artykułów higienicznych w Jegoriewsku pod Moskwą. Kolejne sklepy w Rosji otwiera m.in. LPP. Unibep realizuje kontrakty budowlane, a bydgoska Pesa sprzedaje tramwaje (do Kaliningradu).

Bilans handlowy jest jednak zdecydowanie niekorzystny dla naszego kraju. Głównym towarem sprowadzanym do Polski są bowiem surowce, w tym ropa naftowa i gaz ziemny. Na Wschód trafiają za to produkty polskiego przemysłu elektromaszynowego i przede wszystkim żywność, w tym nabiał i owoce. Wkrótce do tej listy może dołączyć oprogramowanie.

Polskie spółki IT bardzo ostrożnie podchodzą do inwestycji na Wschodzie. Sprzedają tam co prawda swoje aplikacje i usługi (m.in. krakowski Quantum Software, który dostarcza aplikacje wspierające procesy logistyczne), ale do tej pory wolały nie angażować się kapitałowo w Rosji.

16,6 mln zł zysku netto (5 mln dol.), według oczekiwań nowego właściciela, ma w 2014 r. wypracować R-Style Softlab.

Duży krok w tym kierunku zdecydowało się dopiero wykonać Asseco Poland. Kierowana przez Adama Górala spółka, której łączne przychody przekraczają już 5,5 mld zł rocznie (z tego ok. 70 proc. generowana jest za granicą) jeszcze do niedawna koncentrowała się na ekspansji na Zachodzie. Ma filie w większości państw europejskich. Od niedawna Asseco Poland przeniosło jednak swoją uwagę na Wschód (w tym Azję) i Południe (szuka okazji do przejęć w Afryce).

Rosja i inne kraje b. ZSRR od dawna bardzo nęciły prezesa Górala. Kilka lat temu Asseco Poland było blisko zakupu rosyjskiego dystrybutora oprogramowania. Rozmowy zostały jednak przerwane na ostatniej prostej. W tej sytuacji jedynym wschodnim przyczółkiem była litewska spółka Sintagma, która dołączyła do rzeszowskiej grupy w 2008 r.

Sytuacja zmieniła się pod koniec czerwca, gdy Asseco Poland kupiło 51-proc. pakiet udziałów w gruzińskiej spółce Onyx Consulting. Wartość transakcji wyniosła 1,5 mln dolarów (ok. 5 mln zł). Prezes Góral wierzy, że spółka szybko zostanie liderem lokalnego rynku IT.

Dużo większą inwestycją był sfinalizowany we wtorek zakup 70-proc. pakietu akcji rosyjskiej spółki R-Style Softlab. Wartość transakcji wyniosła 28 mln dolarów, czyli ok. 93 mln zł. – Rynek rosyjski ze swym wysokim wzrostem gospodarczym uważam za niezwykle perspektywiczne miejsce do inwestowania – uzasadnia akwizycję prezes Góral. Deklaruje, że Asseco Poland, dzięki R-Style Softlab, chce zająć pozycję jednego z wiodących producentów oprogramowania w Rosji i krajach b. ZSRR.

R-Style Softlab specjalizuje się w produkcji aplikacji dla sektora bankowego i finansowego. Jest liderem tego segmentu rynku. Zatrudnia ponad 800 pracowników. W 2012 r. miała 35 mln dol. przychodów. Przedstawiciele Asseco Poland zapewniają, że R-Style Softlab jest rentowny. – Oczekujemy, że w przyszłym roku rosyjska spółka zarobi netto co najmniej 5 mln dol. – oświadcza Góral. Zapowiada, że docelowo nowy podmiot będzie też zajmował się sprzedażą i wdrażaniem innych rozwiązań z grupy Asseco.

Asseco Poland na globalnym rynku

Rzeszowska spółka to największa firma IT w Polsce. W 2012 r. miała ponad 5,5 mld zł przychodów, z czego 71 proc. zostało wypracowanych poza Polską. Rzeszowska grupa już kilka lat temu przestała się mieścić w Polsce i postawiła na ekspansję zagraniczną. Początkowo Asseco Poland koncentrowało się na przejmowaniu mniejszych firm z lokalnych rynków. Podmioty były następnie łączone. Dzięki temu Asseco South Eastern Europe jest jedną z największych firm IT na Bałkanach. Podobną rolę w Czechach i na Słowacji odgrywa Asseco Central Europe. W podobny sposób Asseco chciało też rozwijać się na Zachodzie. Kupiło kilka spółek, m.in. w Niemczech, Hiszpanii i Skandynawii. Ostatecznie zrezygnowało jednak z tego pomysłu. Prezes Góral w połowie 2010 roku uznał, że kierowana przez niego firma jest już na tle duża, że poradzi sobie ze znacznie większą akwizycją. Asseco Poland kupiło zatem 51-proc. pakiet akcji izraelskiej grupy Formula Systems. Transakcja pochłonęła 142 mln dol. (wówczas było to ok. 439 mln zł), co było (i jest) największą zagraniczną akwizycją zrealizowaną przez polską spółkę IT. Zakup Formuli Systems sprawił, że rzeszowska spółka stała się jednym z największych producentów oprogramowania w Europie i firmą działającą globalnie. W skład grupy kapitałowej wchodzą obecnie podmioty działające w tak egzotycznych krajach jak Japonia czy RPA. Firmy z grupy Asseco, w tym Formula Systems, są notowane na nowojorskiej giełdzie Nasdaq. Góral nie ukrywa, że docelowo na ten parkiet trafią również akcje Asseco Poland. Debiut połączony będzie z wejściem operacyjnym na rynek amerykański. —dwol

Rosja to coraz popularniejszy kierunek polskich inwestycji zagranicznych. Według danych Rosyjskiej Służby Statystycznej (ROSSTAT) polskie przedsiębiorstwa zainwestowały w Rosji (do końca czerwca 2012 r.) łącznie 701 mln dolarów, co w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. oznaczało 6,5-proc. wzrost. Rosja była zatem jednym z głównych, oprócz Niemiec, Czech i Ukrainy, kierunków ekspansji polskich firm.

Gros inwestycji ulokowanych było w przemyśle przetwórczym, w tym spożywczym i produkcji napojów. Polskie spółki chętnie inwestowały też w sektor finansowy, handel hurtowy i detaliczny oraz w branżę wydobywczą. Większość projektów ulokowana była w Moskwie i okolicach oraz w bliskim nam okręgu kaliningradzkim.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie