Czarne chmury nad e-wydaniami

Wydawcy obawiają się, że unijni komisarze pochylający się nad kwestią nierówności w podatku VAT obejmującego książki i e-booki, pominą ten sam problem na rynku prasy. Zaapelowali o wsparcie.

Aktualizacja: 13.09.2013 07:24 Publikacja: 13.09.2013 00:04

Czarne chmury nad e-wydaniami

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Problem różnic w poziomach opodatkowania VAT widocznych pomiędzy elektronicznymi edycjami gazet i książek a ich papierowymi wydaniami jest teraz omawiany w całej Europie. Wynika z tego, że w świetle unijnego prawa papierowa książka i papierowa gazeta lub magazyn to produkt, ale choćby identycznej treści e-book i e-gazeta to już... usługa. Konsekwencje tego rozróżnienia mocno odczuwają wydawcy.

Oba zjawiska są bowiem objęte różnymi stawkami podatku VAT. W przypadku Polski VAT na e-booki i e-gazety wynosi 23 proc. (czyli tyle, ile stawka podstawowa tego podatku), a na papierowe książki – preferencyjne 5 proc., a na papierowe wydania gazet:  8 proc. Zarówno wydawcy książek, jak i gazet walczą teraz w UE o pozostawienie preferencyjnych stawek VAT na książki i gazety oraz obniżenie stawek na ich elektroniczne wydania.

– Wersje elektroniczne, o które teraz tak zabiegamy, są dziś ułamkiem prasowego rynku w porównaniu z drukiem, ale w związku z tym, że wymagają do ich stworzenia innej technologii, są dziś dla wydawców droższe od wersji papierowych – zauważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. Zdaniem wydawców ustawodawcy, ustanawiając wyższą stawkę VAT na elektroniczne wydania, hamują rozwój branży wydawniczej w obszarze nowych technologii.

Wydawcy piszą pisma

W Komisji Europejskiej trwa teraz debata, jak powinny wyglądać stawki VAT na tego rodzaju publikacje. Zdania komisarzy są podzielone, a debata w ostatnim czasie skupiła się na e-bookach. Według informacji wydawców wszystko wskazuje na to, że może dojść do sytuacji, w której preferencyjna stawka VAT obejmie e-booki, ale e-wydań prasy już nie.

Dlatego wydawcy zaapelowali do komisarzy o swoje prawa. W tym tygodniu Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet (ENPA) oraz Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Magazynów wystosowały aż dwa pisma do Jose Manuela Barroso oraz jedno do przewodniczącego Komisji Europejskiej oraz do odpowiedzialnego m.in. za kwestie podatkowe komisarza Algirdasa Šemety. – Z tego, co zrozumieliśmy, Komisja rozważa rozszerzenie zredukowanych stawek VAT na publikacje cyfrowe, na przykład e-booki. Dlatego prosimy też o aktywne wsparcie i interwencję, która zapewniłaby nam szybką zmianę prawa także dotyczącą elektronicznych wydań prasy w Europie. Takie poszerzenie stosowania obniżonych stawek od gazet elektronicznych oznaczałoby podstawowe dostosowanie systemu podatku VAT do realiów dzisiejszego rynku medialnego – zaapelowali wydawcy do J.M. Barroso. Jak tłumaczy Maciej Hoffman, ważne, by decyzje w sprawie tych zmian zapadły teraz. – Jeśli na tym etapie ten pomysł nie uzyska pozytywnej opinii Komisji Europejskiej, istnieje ryzyko, że po zmianie dyrektywy o VAT od 2015 roku preferencyjne stawki VAT obejmą tylko drukowane wersje gazet i książek oraz e-booki – mówi Maciej Hoffman.

Cyfrowe wydania rosną

Pismo z prośbą o wsparcie w tym zakresie wysłali też polscy wydawcy do wiceministra finansów Macieja Grabowskiego. – Obecnie wydawnictwa w Polsce inwestują znaczne środki w oferty elektroniczne i innowacje, aby móc dostarczać obywatelom wysokiej jakości wiadomości, informacji i opinii w różnych elektronicznych formatach. Aktualny system podatku VAT dyskryminuje gazety elektroniczne oraz stanowi poważną barierę w tworzeniu miejsc pracy oraz rozwoju i niezbędnej transformacji sektora wydawniczego – przekonuje Izba Wydawców Prasy w piśmie, apelując o to, by minister poinformował KE o poparciu dla takiego wniosku oraz wypowiedział się na rzecz takiej zmiany w systemie podatku VAT w Radzie UE.

Wydawnictwa cyfrowe nie przynoszą wydawcom na razie znaczących zysków. Tendencja na rynku jest jednak wyraźna – wpływy ze sprzedaży cyfrowych wydań i reklam w nich zamieszczanych szybko rosną, podczas gdy „papierowe" na europejskim rynku maleją. Wydawcy są świadomi tego, że łatwiej jest im walczyć o preferencyjne stawki VAT dla e-booków i e-wydań gazet i magazynów teraz, co jest dodatkowo ważne z uwagi na ponoszone przez nich koszty dostosowania swojej produkcji do zmian zachodzących na rynku, niż za kilka lat, gdy tego rodzaju wydania mogą już przynosić kasie państwa wyższe wpływy.

Z prognoz PwC wynika, że podczas gdy wpływy z papierowych gazet spadną w Polsce między tym i 2017 rokiem o prawie jedną piątą (do 481 mln dol.), z cyfrowych wzrosną w tym samym czasie ponadtrzykrotnie (do 65 mln dol.). W przypadku magazynów te tendencje będą wyglądały następująco: papierowe magazyny przyniosą w 2017 roku 407 mln dol. (o 16 proc. mniej niż w tym roku), a ich cyfrowe edycje: 65 mln dol. ( o 80 proc. więcej niż w tym roku).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Problem różnic w poziomach opodatkowania VAT widocznych pomiędzy elektronicznymi edycjami gazet i książek a ich papierowymi wydaniami jest teraz omawiany w całej Europie. Wynika z tego, że w świetle unijnego prawa papierowa książka i papierowa gazeta lub magazyn to produkt, ale choćby identycznej treści e-book i e-gazeta to już... usługa. Konsekwencje tego rozróżnienia mocno odczuwają wydawcy.

Oba zjawiska są bowiem objęte różnymi stawkami podatku VAT. W przypadku Polski VAT na e-booki i e-gazety wynosi 23 proc. (czyli tyle, ile stawka podstawowa tego podatku), a na papierowe książki – preferencyjne 5 proc., a na papierowe wydania gazet:  8 proc. Zarówno wydawcy książek, jak i gazet walczą teraz w UE o pozostawienie preferencyjnych stawek VAT na książki i gazety oraz obniżenie stawek na ich elektroniczne wydania.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie