Konsumenci boją się o dane w sieci

Klientom na pewno pomoże deklaracja, że ich dane są bezpieczne.

Publikacja: 28.12.2013 07:00

Konsumenci boją się o dane w sieci

Foto: Bloomberg

W rozwiniętych krajach powoli normą staje się załatwienie większości spraw – od urzędowych czy finansowych po wywiadówki szkolne – przez Internet. Firmy czy instytucje w ten sposób starają się de facto wykonanie coraz większej liczby czynności przerzucić na swoich klientów. Jednak kiedy to robią, muszą brać pod uwagę, że poziom ich obaw, zwłaszcza o bezpieczeństwo wrażliwych danych w sieci, jest wysoki.

Dla wielu konsumentów niskie poczucie bezpieczeństwa jest nawet powodem rezygnacji z usług czy e-zakupów. Dlatego firma Boston Consulting Group zbadała ich opinie na temat udostępniania danych na swój temat. Ankietowano 10 tys. osób w dziewięciu krajach.

Większość Polaków godzi się na udostępnianie informacji na swój temat w zamian za dostęp do treści.

Nie jest zaskoczeniem, że najsilniejsze są obawy związane z numerem karty kredytowej. Za ekstremalnie prywatne uważa go 87 proc. Amerykanów czy 91 proc. Kanadyjczyków, jednak już tylko 41 proc. Japończyków. Niewiele mniej wskazań mają informacje finansowe, o dzieciach, jak i te mogące pomóc w określeniu stanu zdrowia.

Z kolei za najmniej wrażliwe dane konsumenci uważają preferencje dotyczące określonych marek czy oceny produktów. Ale nawet takie dane co piąty ankietowany uważa za prywatne. Pod względem deklarowanego poziomu obaw zdecydowany prym wiodą Kanadyjczycy oraz Europejczycy z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Najbardziej otwarci są z kolei Japończycy, którzy – przynajmniej na poziomie deklaracji – wykazują znacznie mniejszy poziom obaw.

Z analizy BCG wynika, że na poziom oceny bezpieczeństwa danych pewien wpływ, chociaż niewielki, ma wiek ankietowanego. W USA 71 proc. najmłodszych konsumentów zgadza się, że trzeba być ostrożnym z podawaniem prywatnych danych w sieci, podczas gdy w grupie 25–34 lata odpowiedziało tak 81 proc., a w grupie 68 plus – 86 proc.

Zdaniem ekspertów BCG o ile dostęp do danych jest absolutnie kluczowy dla sukcesu, o tyle będą go w stanie osiągnąć tylko te firmy, które zdobędą zaufanie klientów. Większość konsumentów deklaruje, że chętniej godziliby się na udostępnianie danych o sobie, gdyby wiedzieli, że zostaną one wykorzystane tylko i wyłącznie w sposób, na który się zgodzą.

– Rewolucja cyfrowa stawia przed firmami nowe wyzwania, ale jednocześnie daje im do ręki gigantyczną liczbę informacji o klientach, procesach i zachodzących zjawiskach. Sukces będzie należał do tych, którzy będą potrafili najlepiej te informacje odczytywać. Ale warunkiem jest też uregulowanie zasad gromadzenia tych informacji, bo konsumenci na całym świecie stają się coraz bardziej wrażliwi na to, co dzieje się z ich danymi – mówi Robert Stanikowski, partner Boston Consulting Group.

– Takie sytuacje jak ujawnienie informacji o tym, że amerykańska agencja NSA na gigantyczną skalę monitoruje wiadomości mejlowe, rozmowy telefoniczne, ruch na stronach, jeszcze te obawy zwiększają. Chociaż NSA tłumaczy swoje działania względami bezpieczeństwa obywateli, wiele osób zgłasza wątpliwości, że pozyskiwane informacje mogą być wykorzystywane w inny sposób – dodaje.

Jak zauważa Robert Stanikowski, na razie Polacy nie są jeszcze tak wrażliwi na kwestie bezpieczeństwa danych jak choćby Niemcy czy Brytyjczycy. – Na tle Europy Polacy są najbardziej otwarci na udostępnianie informacji na swój temat w zamian za darmowy dostęp do treści. Jako konsumenci jesteśmy wciąż niezwykle wrażliwi na cenę i nie przyzwyczailiśmy się jeszcze do płacenia w sieci. Ale to w przyszłości będzie się zmieniać – mówi.

W rozwiniętych krajach powoli normą staje się załatwienie większości spraw – od urzędowych czy finansowych po wywiadówki szkolne – przez Internet. Firmy czy instytucje w ten sposób starają się de facto wykonanie coraz większej liczby czynności przerzucić na swoich klientów. Jednak kiedy to robią, muszą brać pod uwagę, że poziom ich obaw, zwłaszcza o bezpieczeństwo wrażliwych danych w sieci, jest wysoki.

Dla wielu konsumentów niskie poczucie bezpieczeństwa jest nawet powodem rezygnacji z usług czy e-zakupów. Dlatego firma Boston Consulting Group zbadała ich opinie na temat udostępniania danych na swój temat. Ankietowano 10 tys. osób w dziewięciu krajach.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie