Globalnie znów kupiliśmy w 2013 roku aż o 68 proc. więcej tabletów niż rok wcześniej. Łączna sprzedaż elektronicznych tabliczek sięgnęła 195,4 mln sztuk. Prawie 121 mln stanowiły w tej puli tablety działające w oparciu o system Android – to już prawie 62 proc. wszystkich tabletów, jakie trafiły na rynek (rok wcześniej było to niecałe 46 proc.).
Kolejne w zestawieniu były tablety działające w oparciu o system Ios, czyli iPady Apple'a. Sprzedało się ich 70,4 mln sztuk, co dało Apple 36 proc. udziału w rynku – znacznie niższe niż przed roiem gdy sięgały prawie 53 proc. Tablety z systemem Microsoftu stanowiły 2,1 proc. rynku: sprzedanych zostało 4 mln sztuk. Śladowa liczba sprzedanych elektronicznych tabliczek (41 tys.) działała w oparciu o inne systemy. – W 2013 roku tablety stały się szeroko dostępnym rynkowym zjawiskiem, dzięki upowszechnieniu bazujących na systemie Androida urządzeń na każdą kieszeń, oferujących użytkownikom jednocześnie przyzwoite parametry – komentuje w raporcie Roberta Cozza, dyrektor badań w Gartnerze.
Spadający udział Apple w rynku to głównie skutek popularyzacji tańszych tabletów na rynkach rozwijających się, czyli tzw. white box tablets, działających w oparciu o system android. Jak policzył Gartner, sprzedaż tych urządzeń na rynkach rozwijających się wzrosła w ubiegłym roku aż o 145 proc., podczas gdy dojrzałe rynki rosły „tylko" o 31 proc. – Urządzenia Apple pozostają najsilniejszą częścią droższych segmentów rynku, konkurenci tej firmy wciąż będą musieli rywalizować z rozwiązaniami proponowanymi przez tę firmę, także wśród małoekranowych tabletów, gdzie iPad mini ma mocną pozycję – mówi Cozza. W zestawieniu producentów Apple wciąż ma pierwsze miejsce z 70 mln sprzedanych urządzeń. Za nim plasuje się Samsung z 37, 4 mln sprzedanych tabletów ( 19 proc. udziałów w rynku, czterokrotny wzrost sprzedanych tabletów porównaniu z 2012 rokiem), kolejne są: Asus: 11,04 mln sztuk, 5,6 proc. udziałów w rynku, Amazon: 9,4 mln sztuk, 4,8 proc. udziałów w rynku, Lenovo: 6,5 mln, 3,3 proc. udziałów oraz inni producenci ( 31 proc. udziałów w rynku).
Największe wyzwanie w czołówce producentów tabletowego oprogramowania stoi wciąż przed Microsoftem. W ubiegłym roku na rynek trafiło wprawdzie znacznie więcej urządzeń działających w oparciu o system Windows (4 mln przy ok. 1 mln w 2012 r.), ale ich udział w całym rynku pozostał mały. – Żeby móc naprawdę konkurować o rynek, Microsoft musi stworzyć atrakcyjny system zarówno dla klientów, jak i mobilnych deweloperów pracujących nie tylko z tabletami, ale też smartfonami – komentuje Cozza.
Swój raport o tabletowym rynku publikowało też już IDC. Według najnowszych danych tej firmy w samym czwartym kwartale 2013 r. przybyło na świecie 70 mln tabletów.