Tantiemy za słuchanie

Wpływy Związku Producentów Audio Video w ubiegłym roku wzrosły w porównaniu z 2012. Tej organizacji płaci w Polsce 50 tys. punktów.

Publikacja: 10.04.2014 07:59

Tantiemy za słuchanie

Foto: Bloomberg

Według dyrektora OZZ ZPAV Bogusława Pluty wpływy z tantiem, jakie należą się artystom za wykorzystywanie ich utworów i wykonań w mediach, a także we wszelakich punktach usługowych, handlowych, gastronomicznych itp., stanowiły w ubiegłym roku kilkanaście procent całego rynku  brutto muzyki w Polsce. A to oznacza, że łącznie organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, ZPAV (Związek Producentów Audio Video), STOART (Związek Artystów Wykonawców) i SAWP (Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych) zainkasowały w 2013 roku ponad 100 mln zł.

– W 2011 roku rynek był wart 107 mln zł – mówi Bogusław Pluta.

Najwięcej inkasuje ZAiKS, kolejne są ZPAV i STOART.

I hotele, i DJ-e

ZPAV, który pobiera opłaty w imieniu firm fonograficznych, podał wczoraj, że w ubiegłym roku zainkasował prawie 35 mln zł (patrz: wykres), o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Gros tej kwoty – prawie 70 proc. – przyniosły opłaty zebrane za tzw. odtworzenia, czyli za emitowanie muzyki w restauracjach, zakładach usługowych, hotelach, klubach fitness, dyskotekach itd.

Największe wpływy z odtworzeń przyniosły wizyty inkasentów w obiektach handlowych (np. w supermarketach), lokalach gastronomicznych (restauracje i bary) oraz w hotelach.

– Sklepy zdominowane są przez muzykę ze stacji radiowych, przede wszystkim słyszy się tam cztery największe stacje – mówi Pluta.

Kolejnymi „źródłami" opłat zebranych przez inkasentów ZPAV były stacje radiowe, które płacą tantiemy za granie muzyki oraz didżeje, którzy rozliczają się z artystami za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania za tzw. zwielokrotnienie.

ZPAV płacą także nadawcy telewizyjni oraz firmy internetowe oraz operatorzy płatnej telewizji. Między tymi ostatnimi i organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi toczą się jednak spory o to, jak powinien zostać zorganizowany rynek tych opłat i ile powinny wynosić odprowadzane stawki.

Tantiemy muszą też odprowadzać do organizacji zbiorowego zarządzania producenci czystych nośników (np. ?płyt CD) oraz internetowe radia i telewizje. Te wpływy stanowią jednak niewielki procent całej puli zebranych środków.

Rosną wpływy ?na całym świecie

Globalnie wpływy z tantiem dla artystów w ubiegłym roku rosły. Jak wynika z danych Światowej Federacji Przemysłu Fonograficznego IFPI, w 2013 roku wynosiły 1,1 mld dol. – To oznacza wzrost o 19 proc., czyli ponaddwukrotnie szybszy niż w 2012 roku oraz udział tych wpływów w całym rynku muzyki na poziomie 7,4 proc. – podało IFPI.

W Unii Europejskiej trwają teraz prace nad wdrożeniem dyrektywy, która usprawniłaby handel muzyką w sieci. Przyjął ją już w lutym Parlament Europejski. Teraz, żeby móc zacząć obowiązywać, musi zostać formalnie przyjęta przez Radę. Potem państwa członkowskie będą miały 24 miesiące na włączenie przepisów do własnego systemu prawnego.

Po zmianie unijnego prawa organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi mogłyby pobierać należne im opłaty z tytułu tantiem za nadawanie utworów na wielu rynkach, a nie tylko jednym. To znacznie usprawniłoby pobieranie opłat od działających międzynarodowo serwisów streamingujących muzykę w sieci – np. Spotify, Deezer, WiMP.

Rocznie opłaty wpływające do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w Unii Europejskiej sięgają 4,6 mld euro. Gros z nich to opłaty za emitowanie muzyki.

Według dyrektora OZZ ZPAV Bogusława Pluty wpływy z tantiem, jakie należą się artystom za wykorzystywanie ich utworów i wykonań w mediach, a także we wszelakich punktach usługowych, handlowych, gastronomicznych itp., stanowiły w ubiegłym roku kilkanaście procent całego rynku  brutto muzyki w Polsce. A to oznacza, że łącznie organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, ZPAV (Związek Producentów Audio Video), STOART (Związek Artystów Wykonawców) i SAWP (Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych) zainkasowały w 2013 roku ponad 100 mln zł.

Pozostało 82% artykułu
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił