SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych w Google

Najlepiej, jeśli witryna ?pojawia się jak najwyżej w wyszukiwarkach. Są sposoby, by do tego doprowadzić.

Publikacja: 24.07.2014 02:15

Jeśli chcemy, żeby np. nasz blog nie utonął wśród tysięcy innych, musi on zajmować wysokie miejsce w

Jeśli chcemy, żeby np. nasz blog nie utonął wśród tysięcy innych, musi on zajmować wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania wybranych słów i fraz.

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

Jeśli chcemy, żeby np. nasz blog nie utonął wśród tysięcy innych, lecz by został znaleziony przez czytelników, musi on zajmować wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania wybranych słów i fraz. Na przykład gdy prowadzimy blog kulinarny, to po wstukaniu w wyszukiwarce „przepisy kulinarne" powinien się on pojawić na liście możliwie wysoko. Prawdopodobieństwo, że ktoś wejdzie na stronę, która wyświetla się na odległym miejscu listy, jest niewielkie.

Jak sprawić, by nasza strona znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania? Służy temu SEO (Search Engine Optimalisation). Generalnie chodzi o to, aby sprostać wymaganiom wyszukiwarek internetowych.

Wyszukiwarki preferują treści unikatowe, na wysokim poziomie merytorycznym. Źle traktowane są treści skopiowane z internetu (tzw. double content). Aby sprawdzić, czy nie powielamy treści, możemy wkleić większą partię tekstu w Google, najlepiej w cudzysłowie (wtedy wyszukiwarka będzie szukała dokładnie takiej kolejności słów). Wyszukiwarki przywiązują również dużą wagę do częstej aktualizacji treści na stronie WWW.

Tekst powinien być odpowiednio nasycony słowami kluczowymi, czyli dobrze oddającymi jego zawartość (słowa kluczowe powinny stanowić 2–5 proc. artykułu). Jest to jeden z najważniejszych warunków pozycjonowania strony. Warto zbadać, jak często wybrane przez nas słowa kluczowe są wpisywane w wyszukiwarkę, jaka jest konkurencja. Można to zrobić za pomocą narzędzia Google Keyword Tool (https://adwords.google.com w zakładce Narzędzia – Planer słów kluczowych). Innym sposobem może być wykorzystanie stworzonego specjalnie do tego celu serwisu copyscape.com. Wtedy wystarczy podać adres strony, a system samodzielnie przeszuka internet w poszukiwaniu ewentualnych duplikatów.

100 zł miesięcznie może wystarczyć na opłacenie pozycjonowania bardzo prostej frazy

W procesie zdobywania pozycji w wyszukiwarkach duże znaczenie mają linki. Dawniej pozycjonowanie w najpopularniejszym wydaniu polegało na generowaniu dużej ilości linków do promowanej strony. Dzisiaj ważniejsza od ilości jest jakość linków.

Bardzo często prace nad stroną rozpoczyna się teraz od tzw. czyszczenia profilu linków. Sprowadza się to do usuwania wcześniejszych linków, które mogą zostać uznane przez Google za niskiej jakości.

Pożądane jest natomiast zdobywanie linków z popularnych stron. Robi się to np. poprzez pisanie gościnnych artykułów, zostawianie wartościowych komentarzy na blogach i forach, wymianę linków czy po prostu tworzenie wartościowej treści. Linki można też kupić u innych webmasterów lub w dobrych katalogach stron.

Pozycjonowanie w Google jest procesem długofalowym, ale nietrwałym. Google bardzo często wprowadza zmiany, trzeba je śledzić i umieć za nimi nadążać. Samodzielne prace nad pozycjonowaniem strony są dziś znacznie bardziej czasochłonne niż kiedyś. W razie potrzeby usługę taką można zamówić w agencji SEO.

– Koszt pozycjonowania wynosi od kilkudziesięciu złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych za frazę miesięcznie. W przypadku bardzo prostych fraz, takich jak „serwis kuchenek mikrofalowych Pruszków" będzie to kilkadziesiąt złotych, z kolei w przypadku tych najtrudniejszych, takich jak: hotele, opony, kredyty, last minute itp., trzeba zapłacić co najmniej kilka tysięcy złotych miesięcznie – mówi Łukasz Iwanek, właściciel firmy Internetica – Search Marketing.

Łukasz Iwanek przestrzega, że zdecydowanie największej wiedzy wymaga pozycjonowanie sklepów internetowych. Dlatego właściciele tego typu witryn powinni bezdyskusyjnie korzystać z usług specjalistów.

Inaczej jest w przypadku np. blogów czy stron informacyjnych. Często nie mają one celu komercyjnego, więc ponoszenie kosztów związanych z pozycjonowaniem może być problemem. Z kolei serwisy promujące projekty społeczne mogą liczyć na to, że niektóre wyspecjalizowane agencje zajmą się nimi na zasadzie non profit.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie