O ponad jedną trzecią wzrośnie w ciągu najbliższych czterech lat krajowy rynek gier komputerowych. Firmy kują żelazo póki gorące, przygotowując kolejne premiery i wchodząc w nowe segmenty. Teraz dostały dodatkowy impuls w postaci dofinansowania od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Przyznano je na 38 projektów. Budżet pierwszego konkursu z programu GameINN wynosił 80 mln zł, ale zainteresowanie firm było tak duże, że jesienią został zwiększony do 116 mln zł. Co ważne, deweloperzy gier mogą liczyć na kolejne granty, ponieważ planowane jest ogłoszenie jeszcze trzech konkursów. Najbliższy, o budżecie 55 mln zł, ruszy wiosną 2017 r.
Będą nowe projekty
Największą część tortu zgarnął twórca „Wiedźmina" – CD Projekt. Jeśli uwzględnimy też dofinansowanie pozyskane przez jego spółkę zależną GOG Poland, to otrzymujemy imponującą sumę niemal 30 mln zł. Grupa chce je przeznaczyć m.in. na technologię służącą do kreacji „żywego" miasta, bazującą na zasadach sztucznej inteligencji oraz na technikę umożliwiającą znaczny wzrost jakości skomplikowanych animacji ciała i twarzy.
CD Projekt jest spółką notowaną na warszawskim parkiecie. To właśnie na nie przypadła połowa przyznanych przez NCBR pieniędzy. Dofinansowanie dostały też m.in. CI Games, PlayWay oraz Vivid Games. – Jesteśmy zadowoleni, że tak duża kwota została rozdysponowana wyłącznie wśród firm działających w przemyśle gier wideo. Jako jeden z beneficjentów GameINN upatrujemy w tym dużych szans na dalszy rozwój naszej branży – mówi szef Vividu Remigiusz Kościelny.
Wiele firm z tej branży jest notowanych na rynku alternatywnym NewConnect. One też nie powinny narzekać. – W konkursie doceniono przede wszystkim projekty, a nie samych producentów – cieszy się Michał Mielcarek, prezes iFun4all.
Dofinansowanie dostały też m.in. Techland, The Farm 51 oraz Bloober Team. Ten ostatni zgarnął imponującą kwotę ponad 10 mln zł. Cel projektu? „Opracowanie samouczącego się systemu modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w horrorach". Z kolei wspomniany już The Farm 51 chce przeprowadzać prace badawcze z zakresu hiperrealistycznej balistyki pocisków. Daje się zauważyć spory nacisk na rzeczywistość wirtualną, która coraz śmielej wkracza do poszczególnych branż polskiej gospodarki.