"Cyrk": malarskie tańce na linie

Wystawę „Cyrk” w warszawskiej Królikarni zaaranżowano jak cyrkowe widowisko.

Publikacja: 23.05.2022 21:53

Fernand Leger „Woltyżerka”, 1953 r.

Fernand Leger „Woltyżerka”, 1953 r.

Foto: mn w warszawie

Wchodzi się na nią przez czerwony cyrkowy namiot, ukryty pod kopułą budynku. Ze 150 obrazów, rzeźb, plakatów, grafik, rysunków wyłaniają się zwinne woltyżerki i akrobaci, kolorowi klauni, nieustraszeni pogromcy dzikich zwierząt. Cyrk w sztuce XIX i XX wieku to wielki temat, który zbliża odległych artystów: Picassa, Légera, Wojtkiewicza, Cieślewicza.

Woltyżerka Fernanda Légera, mimo kubizujących kształtów, najwyraźniej porwała malarza zmysłowością. Gdy na ekspresyjno-realistycznym rysunku sprzed stu lat Maxa Liebermanna jest zwiewną postacią w tanecznej ewolucji. A Picasso sportretował ją w towarzystwie dwóch klaunów. Klauni w oczach artystów to jeszcze bardziej niejednoznaczne postacie. Zdarzają się wesołkowie bawiący gagami publiczność, jak klaun z procą (z przerobionego „y” ze słowa cyrk) na plakacie Jana Młodożeńca.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Malarstwo
Wawel: Jacek Malczewski jako kronikarz wyprawy archeologicznej
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Malarstwo
Andy Warhol na polskiej aukcji
Malarstwo
„Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego wraca na rynek sztuki
Malarstwo
Dwa razy kosmiczny Kandinsky i Polacy z jego orbity
Malarstwo
Urodzinowa wystawa Edwarda Dwurnika
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama