Montgomery radzi, jak być królem we własnym mieście

Ta pozycja dotyczy ponad połowy ludzkości i jest jedną z najbardziej optymistycznych wizji jutra od czasu kryzysu finansowego w 2008 r.

Aktualizacja: 28.10.2015 06:27 Publikacja: 27.10.2015 17:08

Montgomery radzi, jak być królem we własnym mieście

Foto: materiały prasowe

Już ponad 50 proc. z nas mieszka na terenach zurbanizowanych. Dla wielu miasto jest jednocześnie najlepszym i najgorszym miejscem do życia. Właśnie ukazała się w Polsce głośna opowieść „Miasto szczęśliwe", która stała się kodeksem dobrych praktyk dla decydentów, aktywistów i polityków miejskich na całym świecie.

Lektura obowiązkowa i niezwykle przyjemna dla tych, którzy kochają miasta z ich różnorodnością, dynamiką i sprzecznościami, ale nie czują się w nich wystarczająco, albo nawet wcale, szczęśliwi. Dzięki tej książce Charles Montgomery, kanadyjski pisarz i aktywista, stał się popularnym i szanowanym kaznodzieją lepszego świata – podróżuje, doradza burmistrzom i planistom, wciela w życie entuzjazm zapisany w książce.

Zaczynał obserwacje od własnego podwórka – kanadyjskiego Vancouver, a następnie wyruszył w poszukiwaniu odpowiedzi na najważniejsze pytanie: czy lepsze miasta są możliwe? Teraz, gdy gigantyczne metropolie rozwijają się szybciej niż kiedykolwiek, a na kilku kontynentach powstają kopie rzekomo idealnych miast wymyślonych przez Le Corbusiera czy Henry'ego Forda, warto powiedzieć: „Sprawdzam!". To właśnie robi Kanadyjczyk, badając codzienność w Bogocie, Portland, Kopenhadze, Nowym Jorku, mieście Meksyk czy Londynie. Zabiera w ekscytującą podróż, w czasie której napotykamy autorów najbardziej nietuzinkowych i odważnych rozwiązań, choćby takich jak dawanie pierwszeństwa pieszym w Kolumbii, likwidacja autostrad i przywrócenie naturalnego biegu rzeki w Seulu.

Dowiadujemy się, jak przejąć miejskie stery i odzyskać swą życiową przestrzeń, a w drodze do biura cieszyć się oszczędnościami i jazdą rowerem bez trzymanki. Montgomery pokazuje, jak przemysł motoryzacyjny wymusił budowę tysięcy kilometrów dróg i narzucił model tzw. miasta rozproszonego z przedmieściami zamieszkanymi przez ludzi z trudem opłacających raty kredytu i benzynę, a pozbawionych rozrywek, kultury czy choćby sklepu spożywczego. Codzienny schemat z godzinami spędzanymi na dojazdach powstał w Stanach Zjednoczonych, a dziś na całym świecie wywołuje poczucie nieszczęścia, osamotnienia.

Przytaczając dziesiątki zdumiewających badań, Montgomery prowadzi do nowego myślenia o miastach i naszych potrzebach. Chcemy być blisko ludzi, a jednocześnie mieć gwarantowaną prywatność. Na przykładzie Danii czy Kolumbii autor pokazuje, jak te sprzeczności łączyć. Jak dobra komunikacja zmienia relacje społeczne i poczucie bezpieczeństwa. Jak jedno skrzyżowanie w Portland, przebudowane na skwer, zmieniło bezduszne przedmieście w miasteczko, w którym dziś sąsiedzi podrzucają sobie dzieci pod opiekę, a sami idą do kina.

„Miasto szczęśliwe" pełne jest odwołań do praktyków, faktów wciągających głębiej i głębiej, aż ku optymistycznym – a przy tym nie idealistycznym – puentom. Najważniejszą jest ta, że zawsze, gdy mieszkańcy sami biorą odpowiedzialność za najbliższe otoczenie,  wygrywają. Odzyskują wolność i czują, że są u siebie – bezpieczniejsi, zamożniejsi i szczęśliwsi.

Już ponad 50 proc. z nas mieszka na terenach zurbanizowanych. Dla wielu miasto jest jednocześnie najlepszym i najgorszym miejscem do życia. Właśnie ukazała się w Polsce głośna opowieść „Miasto szczęśliwe", która stała się kodeksem dobrych praktyk dla decydentów, aktywistów i polityków miejskich na całym świecie.

Lektura obowiązkowa i niezwykle przyjemna dla tych, którzy kochają miasta z ich różnorodnością, dynamiką i sprzecznościami, ale nie czują się w nich wystarczająco, albo nawet wcale, szczęśliwi. Dzięki tej książce Charles Montgomery, kanadyjski pisarz i aktywista, stał się popularnym i szanowanym kaznodzieją lepszego świata – podróżuje, doradza burmistrzom i planistom, wciela w życie entuzjazm zapisany w książce.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Literatura
Han Kang z Korei Południowej laureatką literackiego Nobla'2024. Jedną powieść pisała w Warszawie
Literatura
Warszawska Jesień Poezji z Baczyńskim i Grochowiakiem
Literatura
W czwartek literacki Nobel. Kto ma największe szanse na wygraną?
Literatura
Urszula Kozioł laureatką Nagrody Literackiej Nike 2024