Retrospektywa w paryskim Jeu de Paume, pokazuje kolejne etapy jego twórczości: odejście od dominującego przez I wojną światową symbolizmu, wczesne rozpoznanie potęgi fotografii w reklamie. wprowadzenie koloru, manipulacje obrazem.

Artysta uważał, że nie można oddzielać fotografii artystycznej od komercyjnej, co nie przysporzyło mu sympatii środowiska. Podobało się natomiast portretowanym przez niego gwiazdom – zdjęcia Marleny Dietrich należą do najczęściej reprodukowanych podobizn artystki. Docenili to również wydawcy magazynów: w 1923 został naczelnym fotografem amerykańskiego „Vogue’a” z najwyższą wówczas gażą na świecie. Wprowadził nowe zasady prezentowania stroju i modelki: ostry kontrast światła i cienia dodawał dramatyzmu. Dominujące w latach 20. i 30. art déco sprawiało, że kompozycja obrazu nabierała ostrości i niemal architektonicznej formy. Pojawił się nowy typ współczesnej eleganckiej kobiety – pewnej siebie, niezależnej i dumnej.

Z wystawy wykrojony zostanie specjalny pokaz „Steichen: In high fashion”, zawierający niemal 300 zdjęć mody, który eksponowany będzie w przyszłym roku w Europie, zaś na wiosnę 2009, trafi do USA.

więcej: www.jeudepaume.org