Znalazły się na liście obok gotyckiej katedry w Kolonii. To niespodzianka. O ile modernistyczna Hala Ludowa we Wrocławiu, wpisana przed dwoma laty na tę samą listę, jest niepowtarzalnym dziełem, to czy osiedla bloków, które powstały pod wpływem Le Corbusiera, są już zabytkami? Nam blokowiska kojarzą się jak najgorzej. Z tanimi pudełkami z wielkiej płyty z okresu realnego socjalizmu, z których wiele najlepiej byłoby wyburzyć.
Ale na początku wyglądało to inaczej. Modernistyczne osiedla wyrastały w Europie ze szlachetnych idei społecznych. Ta awangarda architektury i socjalnego budownictwa miała oferować ludziom pracy przyzwoity standard życia za przystępną cenę. Słoneczne jedno-, pięciopokojowe mieszkania wyposażone w kuchnie i łazienki. Berlińskie osiedla z listy UNESCO z czasów Republiki Weimarskiej świadczą, że była to architektura funkcjonalna, ale wcale nie spod jednej sztancy.
Najwcześniej zbudowano osiedle Gartenstadt Falkenberg – Miasto Ogród Falkenberg – ze 128 mieszkaniami. W latach 1913 – 1916 według projektu Bruno Tauta. Powstało w opozycji do tradycyjnej mieszczańskiej architektury secesyjnej o bogatej rzeźbiarskiej formie. Domy na tym osiedlu różnią się wielkością i proporcjami. I nie tracą rodzinnego klimatu, bo są najwyżej dwupiętrowe, a często jednopiętrowe (szeregowce i bliźniaki). Charakteru i indywidualności dodają im żywe, kontrastowe barwy.
Taut kochał kolor, w przeciwieństwie do większości modernistów – Le Corbusiera, Waltera Gropiusa czy Miesa Van der Rohe, którzy woleli purystyczną biel. W Falkenbergu domy wyglądają jak abstrakcyjno-geometryczne obrazy. Ściany, gzymsy, balkony, obramowania okien krzyczą mocnymi kolorami.
Bruno Taut był także projektantem lub współtwórcą trzech innych berlińskich kompleksów mieszkaniowych z listy UNESCO. Osiedle Schillerpark zabudował w latach 1924 – 1930 dwupiętrowymi domami z 300 mieszkaniami na wzór funkcjonalnej holenderskiej architektury (inspirowały go projekty Jakobusa Johannesa Pietera Oda). Ściany domów z tego osiedla są z czerwonej palonej cegły ze wstawkami wokół okien i balkonów z cegły pomalowanej na biało. Ten kontrast podkreśla rytm i linię fasady.