Przedmioty na cmentarzu czarnych ciał

Rozmowa z Nathalie Mba Bikoro, performerką, fotografką, muzykiem, filmowcem. Trwa 6. Europejski Festiwal Sztuki Performance EPAF 2011. Artystka wystąpi jako ostatnia w sobotę ok. godz. 21

Publikacja: 26.11.2011 12:31

Nathalie Mba Bikoro, performerka, fotograf, muzyk, filmowiec

Nathalie Mba Bikoro, performerka, fotograf, muzyk, filmowiec

Foto: materiały prasowe

Wykłada pani filozofię kultury na uniwersytecie w Greenwich. A z jaką kulturą pani się utożsamia, będąc wykształconą w Wielkiej Brytanii Gabonką?

Nathalie Mba Bikoro:

Najciekawsze w relacji do swoich korzeni jest łatwość ich zdefiniowania, gdy jest się z dala od swego kraju. Ja już jako ośmiolatka pierwszy raz wyjechałam z Gabonu, by leczyć białaczkę w Holandii. Praktycznie przez dwa lata mieszkałam w szpitalu. Potem przebywałam we Francji, ale dopiero w Londynie, gdzie studiowałam i gdzie robię doktorat, poczułam tę wspaniałą wieloetniczną atmosferę. Czerpię inspirację z gabońskiego folkloru, ale się do nich nie ograniczam. O mojej sztuce mogę mówić w sposób złożony i przywoływać różne konteksty interpretacyjne, ale mogę ją też podsumować prosto – chodzi w niej o miłość i rodzinę.

Wideo towarzyszące pani występowi zostało zainspirowane postacią Saartjie Baartman, słynnej „hotentockiej Wenus".

W Afryce każdy ją zna. Dzięki filmowi „Czarna Wenus" Abdela Kechiche'a dowiedziało się o niej w zeszłym roku także wielu Europejczyków. Nie mówi się tylko o tym, że jej szczątki wróciły z Francji do RPA w tragicznym stanie, zostały celowo zniszczone...

Czy kwestia podmiotowości ciała, czarnego ciała, wygląda tak samo w Afryce i Europie?

W Europie wygląda to gorzej. Zaczęło się od XX-wiecznych ruchów awangardowych, kiedy dadaiści i ekspresjoniści „odkryli" kulturę Afrykańczyków dla sztuki. Ale jednocześnie uprzedmiotowili nasze ciała, które razem z tą sztuką trafiły do muzeów, swoistego cmentarza ciał. Stereotypy pokutują wszędzie, ale z pewnymi już się uporaliśmy dawno temu. Dlatego wielkim zaskoczeniem był dla mnie trailer „Wojny żeńsko-męskiej" (film Łukasza Palkowskiego – przyp. red.), w którym czarnego mężczyznę charakteryzują uwagi na temat rozmiarów jego penisa, a do tego każe się mu mówić łamaną polszczyzną. Takie uproszczenia zdarzały się jeszcze w latach 50. XX w. Ale dziś?! Proszę tego nie odbierać jako krytyki Polski, z którą jestem mocno związana dzięki mojemu przyszłemu, polskiemu mężowi. Przyjeżdżam tu nie po raz pierwszy, uczyłam się też polskiego. Jestem bardzo ciekawa, jak na mój performance zareaguje tutejsza publiczność.

 

Wykłada pani filozofię kultury na uniwersytecie w Greenwich. A z jaką kulturą pani się utożsamia, będąc wykształconą w Wielkiej Brytanii Gabonką?

Nathalie Mba Bikoro:

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę