Roman Polański walczy o Złotą Palmę w Cannes

Najnowszy film Romana Polańskiego „Venus in Fur” wystartuje w konkursie tegorocznego festiwalu w Cannes. W rywalizacji o Złotą Palmę ma silnych konkurentów: braci Coen, Stevena Soderbergha czy Francoisa Ozona

Publikacja: 18.04.2013 15:04

Roman Polański walczy o Złotą Palmę w Cannes

Foto: Fotorzepa/Piotr Nowak

Venus in Fur", czyli „Wenus w futrze" zapowiadana jest jako komedia erotyczna. Ten film to kolejna po znakomicie przyjętej „Rzezi" ekranizacja tekstu pisanego dla teatru, jakiej dokonał ostatnio Roman Polański. Tym razem wybrał sztukę Davida Ivesa inspirowaną nowelą „Wenus w futrze" Leopolda von Sacher-Masocha, od którego nazwiska wywodzi się termin: masochizm.

Bohaterem komedii Ivesa jest reżyser Thomas poszukujący kandydatki do swego nowego przedstawienia. Żadna z aktorek, która zgłosiła się na przesłuchanie, nie nie nadaje się jednak do głównej roli żeńskiej — kobiety, która zawiera umowę z mężczyzną, by uczynić z niego niewolnika. Gdy Thomas zbiera się do wyjścia, do teatru wbiega Vanda. Początkowo wydaje się być bezczelna, zdesperowana i nieprzygotowana. Thomas niechętnie zgadza się dać jej szansę i aktorka przechodzi oszałamiającą transformację. Nie tylko idealnie pasuje do roli, ale też kupiła potrzebne rekwizyty, a każdy fragment dialogu zna na pamięć. Podobieństwo do granej przez nią bohaterki okazuje się wręcz zastanawiające.

Teatralna „Venus in Fur" otrzymała nominację do nagrody Tony 2012 dla najlepszej sztuki nowojorskich scen, nominację miał też grający reżysera Hugh Dancy, a Nina Arianda za Vandę otrzymała nagrodę Tony dla najlepszej aktorki. W filmowej wersji Polańskiego w głównych rolach wystąpili: wybitny aktor francuski Mathieu Amalric i Emmanuelle Seigner. Zdjęcia są dziełem stałego współpracownika Polańskiego, Pawła Edelmana. Film jest koprodukcją polsko-francuską dofinansowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, współproducentem oraz dystrybutorem – firma Monolith Films.

Komedia „Venus in Fur" znalazła się w konkursie głównym tegorocznego festiwalu w Cannes, który rozpocznie się 15 maja i zapowiada się niezwykle interesująco. Wśród 19 zgłoszonych tytułów są filmy tak znakomitych reżyserów jak Ethan i Joel Coenowie. Ich „Inside Llewyn Davis" to historia początkującego piosenkarza Llewyna Davisa i obraz świata muzyki folkowej lat 60. XX wieku. Muzycznego bohatera ma również film Stevena Soderbergha „Behind the Candelabra", pokazujący związek słynnego gwiazdora i showmana – pianisty Liberace i jego młodego kochanka. W rolach głównych wystąpili Michael Douglas i Matt Damon.

Wybitny twórca irański, Asghar Farhadi, autor oscarowego „Rozstania" pokaże w konkursie film „Le Passé" o małżeńskich problemach mieszanego małżeństwa. To jego pierwszy obraz zrealizowany poza Iranem. Popularny i u nas Francois Ozon startuje w konkursie z dramatem „Jeune et jolie", Włoch Paolo Sorrentino (autor „Wszystkich odlotów Cheyenna" ze zrealizowanym w rzymskich plenerach zapiskiem rozterek 50-letniego mężczyzny „La grande belezza", a Amerykanin Alexander Payne z „Nebraską".

Festiwal otworzy kolejna ekranizacja powieści „Wielki Gatsby" Francisa Scotta Fitzgeralda, zrealizowana przez Baza Luhrmanna z Leonardo DiCaprio i Carey Mulligan w rolach głównych. Przewodniczącym jury będzie Steven Spielberg.

Venus in Fur", czyli „Wenus w futrze" zapowiadana jest jako komedia erotyczna. Ten film to kolejna po znakomicie przyjętej „Rzezi" ekranizacja tekstu pisanego dla teatru, jakiej dokonał ostatnio Roman Polański. Tym razem wybrał sztukę Davida Ivesa inspirowaną nowelą „Wenus w futrze" Leopolda von Sacher-Masocha, od którego nazwiska wywodzi się termin: masochizm.

Bohaterem komedii Ivesa jest reżyser Thomas poszukujący kandydatki do swego nowego przedstawienia. Żadna z aktorek, która zgłosiła się na przesłuchanie, nie nie nadaje się jednak do głównej roli żeńskiej — kobiety, która zawiera umowę z mężczyzną, by uczynić z niego niewolnika. Gdy Thomas zbiera się do wyjścia, do teatru wbiega Vanda. Początkowo wydaje się być bezczelna, zdesperowana i nieprzygotowana. Thomas niechętnie zgadza się dać jej szansę i aktorka przechodzi oszałamiającą transformację. Nie tylko idealnie pasuje do roli, ale też kupiła potrzebne rekwizyty, a każdy fragment dialogu zna na pamięć. Podobieństwo do granej przez nią bohaterki okazuje się wręcz zastanawiające.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"