Reklama

Camerimage - konkurs 3D

Nowa kategoria konkursowa na festiwalu Camerimage jest zaproszeniem do debaty o przyszłości technologii 3D.

Aktualizacja: 28.10.2013 16:36 Publikacja: 28.10.2013 14:27

Camerimage - konkurs 3D

Foto: Camerimage

Marek Żydowicz, dyrektor Camerimage o nowym konkursie:

"Kino przeszło wiele technologicznych rewolucji. Wiele wynalazków i nowinek technicznych opinia publiczna skazywała na śmierć lub definiowała jako zabójców sztuki filmowej. Pierwsze pokazy wynalazku braci Lumiere nie napawały otuchą, traktowano je jako jeszcze jedną jarmarczną nowinkę. Zdawało się, że nie ma też szans, by wzbudziła ona zainteresowanie artystów. W przypadku technologii 3D pojawiają się dziś te same wątpliwości. Są tacy, którzy nadal entuzjastycznie widzą przyszłość kina trójwymiarowego, inni już skreślili je, jako nieznośne dla percepcji wzrokowej.

Początki rozmyślań o tworzeniu iluzji widzenia przestrzennego sięgają końca XVI wieku (traktat Giambattisty della Porty). Jednak genezy kina 3D upatrywać należy w fotografii stereoskopowej i grafice anaglificznej, które pojawiły się już w połowie XIX wieku (Charles Wheatstone, Luis Arthur Duclos). Pierwsze znaczące próby zastosowania tego wynalazku w kinie przypadają na początek XX wieku – projekcje jednoaktówek w 1915 roku w Nowym Jorku, film Power of Love z 1927, fabuły: Nozze Vagabonde Sante Bonaldo, Włochy, 1936, Robinson Cruzoe Aleksandra Andrzejewskiego, ZSRR, 1946, M jak morderstwo Alfreda Hitchcocka, USA, 1954. Dziś cieszymy się z technologii IMAX-u i telewizji 3D.

Konkurs filmów 3D na Camerimage to zaproszenie do debaty o przyszłości tej technologii. Chcemy, by artyści i inżynierowie podsumowali i ocenili wyselekcjonowane filmy trójwymiarowe i określili perspektywy tej technologii. Chcielibyśmy postawić pytania i określić, być może futurystycznie, nasze wyobrażenia o kinie, telewizji, a nawet szerzej – o teletransmisji trójwymiarowych obrazów via Internet.

Czy przyszłości należy upatrywać w poszerzaniu granic przestrzennej iluzji obrazu aż do projekcji otaczającej widza w 360º? Czy postaci filmowe, avatary, holograficzne fantomy będą obchodzić nas, lub nawet przenikać, uczestnicząc w akcji filmu, w której i my będziemy się znajdować, a może z czasem nawet brać w niej udział? Jakież tu otwiera się pole dla wyobraźni i wyzwanie dla inżynierów! Kino 3D, czy może kino holograficzne? Kino lub telewizja trójwymiarowo-kubiczna (proponuję neologizm cube-cinema lub cube-tv) – interaktywna? Porozmawiajmy o prymitywnych, ale obiecujących początkach kina 3D, w jakich tkwimy dziś!"

Reklama
Reklama

Do Konkursu Filmów 3D Camerimage 2013 zakwalifikowano:

Avatar, zdj. Mauro Fiore, reż. James Cameron

Cave of Forgotten Dreams (Jaskinia Zapomnianych Snów), zdj. Peter Zeitlinger, reż. Werner Herzog

Life of Pi (Życie Pi), zdj. Claudio Miranda, reż. Ang Lee

Gravity (Grawitacja), zdj. Emmanuel Lubezki, reż. Alfonso Cuarón

Oz: The Great and Powerful (Oz: Wielki i Potężny), zdj. Peter Deming, reż. Sam Raimi

Reklama
Reklama

Great Gatsby, The (Wielki Gatsby), zdj. Simon Duggan, reż. Baz Luhrmann

Pina, zdj. Hélene Louvart, reż. Wim Wenders

Storm Surfers 3D, zdj. Dave Maguire, reż. Christopher Nelius

21. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 16 do 23 listopada.

www.camerimage.pl

Marek Żydowicz, dyrektor Camerimage o nowym konkursie:

"Kino przeszło wiele technologicznych rewolucji. Wiele wynalazków i nowinek technicznych opinia publiczna skazywała na śmierć lub definiowała jako zabójców sztuki filmowej. Pierwsze pokazy wynalazku braci Lumiere nie napawały otuchą, traktowano je jako jeszcze jedną jarmarczną nowinkę. Zdawało się, że nie ma też szans, by wzbudziła ona zainteresowanie artystów. W przypadku technologii 3D pojawiają się dziś te same wątpliwości. Są tacy, którzy nadal entuzjastycznie widzą przyszłość kina trójwymiarowego, inni już skreślili je, jako nieznośne dla percepcji wzrokowej.

Reklama
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Kultura
Jan Ołdakowski: Polacy byli w powstaniu razem
Kultura
Jesienne Targi Książki w Warszawie odwołane. Organizator podał powód
Kultura
Bill Viola w Toruniu: wystawa, która porusza duszę
Kultura
Lech Majewski: Mamy fantastyczny czas dla plakatu. Nie boimy się AI
Reklama
Reklama